Visa alla bilder

Sunbeam Alpine MK1 Special 2.3 — 1954

Mycket ovanlig svensksåld, exklusiv 1950-tals cabriolet i fint skick. Endast 90 st tillverkade i detta utförande.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Sällsynt engelsk Sunbeam Special som renoverades på 80-talet och sedan brukats försiktigt sommartid. Går bra men har fått lite små skavanker genom årens lopp. Denna bil är körklar och behöver endast en service och översyn. Fick följande meddelande från Bill Hall i Engelska Sunbeamklubben:
I confirm that the car is a 1953 Sunbeam Alpine Special . Rootes produced 93 examples in 1953/4 of which 50 were Left Hand Drive and 43 Right Hand Drive. Our Register records 33 RHD cars remaining and 9 LHD cars remaining. There are probably more survivors in the USA that have not come to our attention"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
361 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13043
OLOFSTRÖM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Sunbeam Alpine MK1 Special?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Sällsynt engelsk Sunbeam Special som renoverades på 80-talet och sedan brukats försiktigt sommartid. Går bra men har fått lite små skavanker genom årens lopp. Denna bil är körklar och behöver endast en service och översyn. Fick följande meddelande från Bill Hall i Engelska Sunbeamklubben:
I confirm that the car is a 1953 Sunbeam Alpine Special . Rootes produced 93 examples in 1953/4 of which 50 were Left Hand Drive and 43 Right Hand Drive. Our Register records 33 RHD cars remaining and 9 LHD cars remaining. There are probably more survivors in the USA that have not come to our attention"

Beskrivning

Förmodligen den enda körklara Alpine MK 1 Special i Sverige då det tillverkades väldigt få bilar. Den har med hjälp av bland annat höjd kompression och dubbla Solex förgasare
97,5 hk i stället för standard Alpine 83 hk. Enligt uppgift byggdes endast 90 stycken Alpine MK 1 Special 1953 och 1954 och då flertalet användes som tävlingsbilar finns det inte många kvar i körbart skick.

Senaste ägare till denna bil köpte den 1984-03-30, en omfattande renovering gjordes och bilen blev körklar några år senare. Den har använts sommartid under åren fram till hans bortgång. Säljes för dödsboets räkning.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1954/1954 
  • Första registreringsdatum
    1954-01-01 
  • Avläst mätarställning
    95123 km 
  • Kw / hk
    72 / 97 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Röd 
  • Färg
    Beige 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint men behöver en service och översyn. Ettans växel hoppar ur när den inte är belastad.

  • Skick interiör:

    Omklädd inredning i bra skick.

  • Skick exteriör:

    Äldre lackering som klarat sig fint endast små skavanker och någon lackblåsa förekommer. Vettigt krom med få porer. Originalrutor medföljer, suffletten ser hel och fin ut.

  • Skick helhet:

    En härlig representant för engelskt 50-tal, här i den ovanliga Special varianten, väl värd att bevara.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1995-05-15 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1954-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1954-01-01
Senast godkända besiktning: 2016-06-23
Besiktigad tom: Besiktningsbefriad
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare:

Fakta om modellen

Alpine Mk I - II (1953-55)
Alpinen härstammar från Sunbeam-Talbot 90 Saloon och har blivit allmänt känd som "Talbot" Alpine. Det var en tvåsitsig sport roadster som ursprungligen utvecklades som tävlingsbil av Sunbeam-Talbot-återförsäljare George Hartnell. Vid sin första tävling, juli 1953 Coupe des Alpes , vann den nya bilen stort.
Bilen har en fyrcylindrig 2,267 cc (138,3 cu) motor med ett höjt kompressionsförhållande. .
Alpine Mark I och Mark III (ingen Mark II gjordes) handbyggdes - liksom 90 drophead coupé - på Thrupp & Maberly coachbuilders från 1953 till 1955 och förblev i produktion i bara två år. Av de 1582 producerade bilarna exporterades 961 till USA och Kanada, 445 stannade i Storbritannien och 175 gick till andra världsmarknader. År 2000 uppskattades att kanske var så få som 200 hade överlevt.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning. För visning av fordonet kontakta handläggare/ombud.

Brocenter i Olofström
Ulf Olsson
Telefon +46 706 34 05 12

Ted Gryth
Telefon: +46 705 65 67 27
Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
handläggaren.

Ted Gryth
Telefon: +46 705 65 67 27
Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast måndag den 2:e November 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG