Visa alla bilder

Reeva GT Sport 1600 — 1968

En svensk 60-tals sportbil som bara byggdes i 20 exemplar. Baserad på VW mekanik. Spännande historia. Vacker design och mycket fin att köra.

Lennart Ström
Redaktör
Skicka meddelande

"Bilen är synnerligen välbyggd i alla detaljer och sedan använd under 25 år, körd 4000 mil och fortfarande lika fin. Fantastisk körglädje och väghållning. Lite vikt och 1600 motor gör att den går och känns på vägen som en sportbil skall göra. Motorn har dock bara en förgasare. I en tidigare version av texten stod en felaktig uppgift."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
87 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13099
HEDEMORA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
110 - 130 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Lennart Ström
Redaktör
Skicka meddelande

"Bilen är synnerligen välbyggd i alla detaljer och sedan använd under 25 år, körd 4000 mil och fortfarande lika fin. Fantastisk körglädje och väghållning. Lite vikt och 1600 motor gör att den går och känns på vägen som en sportbil skall göra. Motorn har dock bara en förgasare. I en tidigare version av texten stod en felaktig uppgift."

Beskrivning

Bilens kaross är en Reeva GT i glasfiber som kände Volvoingenjören Dan Werbin ritade och utvecklade i sin ungdom, på sextiotalet. Bilen är handbyggd av en känd bilbyggare, för 25 år sedan på ett rostfritt chassi från en VW 1500 bubbla (1968 års modell) där alla i chassikomponenter renoverades/monterades nytt när bilen byggdes. Det innebär bromsskivor fram, bromstrummor bak, renoverade bromsok och nya hjulcylindrar, nya belägg/bromsbackar, hjullager, styrarmar och stötdämpare. Motorn köptes ny för snart 20 år sedan från VW Custom Speed-Parts. Det var en fabriksny Brasilien-byggd 1600 CC/ 50 hk där motornumret börjar med BZ.., vilket även står inskrivet i registreringshandlingarna. Växellådan är en så kallad ”Freeway-Flyer” med högre utväxling för att sänka motorvarvet vid körning på till exempel motorväg. Teoretisk toppfart är omkring 155 km/t. Avgassystemet är byggt av rostfritt material inklusive värmekammare. Slutröret och slutdämparen är dock i vanligt kolstål. Bilen behöver aldrig mer besiktigas. Mätarställningen har inte passerat 4000 mil sedan bilen byggdes. Allt gjort med högsta finish och bilen har hållt sig otroligt bra i skicket, vilket visar hur välbyggd den är.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    1968-03-21 
  • Avläst mätarställning
    39 000 km 
  • Regnr
    BUO210 
  • Chassinummer
    118263996 
  • Kw / hk
    36 / 50 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motor och växellåda fungerar felfritt och lär så i ytterligare många år mil till med regelbunden service och normalt underhåll. Fördelaren/tändningen är brytarlös med hjälp av Powerspark-sats. Bromsar fungerar normalt, såväl färdbroms som parkeringsbroms. Skivbromsar fram och trummor bak, original VW 1500 från 1968. Fälgarna är Porsche 914 2,0L kopior med Pirelli Cinturato däck som bara körts under två sommarsäsonger.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i skinn och i gott skick utan några defekter.
    innertak i vit-melerad vinyl är utan anmärkning. Alla instrument fungerar. Golvmattorna sitter monterade på uttagbara formgjutna ilägg. Det finns nötning vid pedalerna. Värmesystemet har full funktion från motorns värmekamrar, med munstycken för defroster och ventiler som kan öppnas för fotvärme. Friskluft tas in i kupén via två kanaler som hämtar luften i fronten/spoilern. Kanalerna regleras via vajerstyrda spjäll och ger bra ventilation med sidofönster.
    lite "ventilationsläge".

  • Skick exteriör:

    Karossen är i bästa skick utan skador. Lacken har några små skrapmärken , samt ett antal stenskott i fronten. Inga rostskador förekommer på chassi/kaross. Visst lacksläpp på ställen utsatta för däcksprut. Spegelglaset i höger ytterspegel har bakgrundssläpp och kan upplevas som flammigt.. Blankdelarna är utan anmärkning.

  • Skick helhet:

    Just detta Reeva-exemplar är en av de bästa VW baserade sportbilarna vi sett - om inte det bästa. Byggd i högsta kvalitet av en skicklig hantverkare och fokus har varit för körbarhet och komfort, med extra omtanke om isolering och ventilation (vilket ofta prioriteras ner).

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: itrafik 2009-05-01
Ursprungsbesiktning: 1968-03-21 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1968-03-21
Senast godkända besiktning: 2017-08-09
Besiktigad tom: Besiktningsbefriad
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare: 7

Ägarens kommentar

Fakta om modellen

På Reva gård utanför Linköping utvecklades under 60-talet en mycket vacker sportvagnskaross i glasfiber för VW-chassi. Runt 20 exemplar byggdes. Dessa följdes upp med tre prototyper till något som var tänkt att bli en svensk fullblods-sportvagn. En av männen bakom Reeva-bilen heter Dan Werbin. Han fick sedan en lång och helt lysande karriär inom Volvo Personvagnar.

Under slutet av 60-talet ändrades dock de svenska bestämmelserna för amatörbyggda bilar. Det blev mycket svårare att få bilarna godkända. Vi vet idag inte om de tre bilarna med V8 någonsin blev helt färdigställda. Men ett antal Reeva GT bilar finns kvar, varav den som nu säljs på Bilweb Auctions är i toppskick.

Just det här exemplaret är byggt av kände karossmakaren och fordonsbyggaren Karl-Ola Englund i
Karlsholmsbruk som den andra Reeva GT han har byggt. Den första färdigställdes i mitten/slutet av sextiotalet och användes på den tiden som "bruksfordon”. Bilen såldes efter några år i tjänst men på åttiotalet blev längtan efter en ny Reeva GT för stor. Karl-Ola fick då köpa karossformarna från modellens båda skapare Dan Werbin och Holger Brånby och byggde denna bil som sedan har använts till finåkning i drygt 4000 mil under 25 års tid.

OBS! Ej testad/genomgången av Bilweb Auctions. Beskrivningen bygger på ägarens uppgifter. Vinnande budgivare får själv kontrollera och bedöma bilens skick innan den hämtas.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning. För visning av fordonet kontakta handläggaren.

Lennart Ström
Telefon: +46 705 24 94 10
Mail: lennart.strom@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att kontakta handläggaren.

Lennart Ström
Telefon: +46 705 24 94 10
Mail: lennart.strom@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske inom 2 veckor efter auktionen.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG