Visa alla bilder
Visa film

Volvo 780 Bertone Coupé V6 — 1988

Varumärkets andra Bertone-coupé var en värdigt Volvo-lagom version på 700-seriens plattform. Här en välvårdad individ med en låg körsträcka på 13 493 mil i en lågmäld framtoning till det yttre, men desto mer tvåtonat elegant i det inre. Och dessutom med ett initialt förflutet som tjänstevagn på hemmaplan.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Underhållande historik, fint allmänt skick och en låg körsträcka. Och så en bra körkänsla på det."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
02 OKT 13:30
70 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18707
LUND
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
140 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 71 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
12235
28 SEP 08:45
70 000 SEK
34012
27 SEP 13:21
65 000 SEK
34012
27 SEP 13:19
61 000 SEK
12235
27 SEP 09:06
60 000 SEK
23418
27 SEP 00:15
51 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 780 Bertone Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Underhållande historik, fint allmänt skick och en låg körsträcka. Och så en bra körkänsla på det."

Beskrivning

Den registrerades för trafik i november 1987 och har en initial historik hos Volvo tjänstebilar AB. Första året och de två första servicetillfällena ombesörjs internt hos Volvo PV. Därefter är det tomt i boken före Volvo-återförsäljaren Visby Motorcentral tar hand all service fram till 8 000 mil. Att ta ut en Volvo 780 Bertone Coupé som tjänstebil på Volvo PV borde tyda på en anställd med en högre position och en intresserad och medveten entusiast. Det senare hoppas vi på i alla fall, historien blir lite bättre då. Från 2001 till 2011 verkar bilen ha varit avställd och inte rullat något. Ägaren lär ha varit en gallerist som helt enkelt njöt av bilens fina form och inte körde den. En polisaspirant med ett särskilt tycke för Volvos coupéer såg den stillastående 780:n vid en inspektion av ett garage, övertygade galleristen, väckte bilen ur dvalan och så småningom tog den nuvarande ägaren över den. Majoriteten av den idag totala körsträckan på knappt 13 500 mil bör alltså ha avverkats tidigt i bilens aktiva period. Efter 2011 har den körts mindre än 900 mil. Senaste godkända besiktningen gjordes 2024-07-15.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1988/1988 
  • Första registreringsdatum
    1987-11-26 
  • Avläst mätarställning
    134 934 km 
  • Regnr
    NDD589 
  • Chassinummer
    782697JD004318 
  • Kw / hk
    108 / 147 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motor och låda känns bekanta och bra tillsammans med normala bromsar, och chassit har en slags skön sammansatt och tung känsla i rörelsen, inget glapp eller liknande.

  • Skick interiör:

    Tvåfärgad skinninredning i ett inbjudande trevligt skick. Fina dörrsidor och innertak, fönsterhissar och solluckan funkar bra, men luckans innerlist har korroderat delvis (bild). Förarstolens fällningsmekanism för insteg till baksätet är ur funktion, förmodligen något med reglaget på sidan av ryggstödet. AC:n blåser kallt och bra och stereon funkar fint med sin coola equalizer, men den elektriska antennen åker inte upp så det blir till att trendigt lyssna på gamla kassettband eller reparera antennens el-funktion.

  • Skick exteriör:

    Snyggt och fint yttre med en bra lack. Någon liten skada på stötfångarna. Fina originalfälgar med bara ett litet skrap vänster fram och äldre däck (10 år) med bra mönster och låg körsträcka. Bakrutans nedre fönsterlister har för modellen karaktäristiska små skador, nya finns och följer med.

  • Skick helhet:

    Fin och diskret representant för modellen, att välja en vit kulör kan inte ha varit så vanligt. Det var kanske också därför den fick bli tjänstebil. Oavsett är det ett trevligt och välbevarat exemplar med en förhållandevis låg körsträcka.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-06-01
Ursprungsbesiktning: 1987-11-20 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1987-11-26
Senast godkända besiktning: 2024-07-15
Besiktigad tom: 2026-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 12

Fakta om modellen

Volvo 780 tillverkades mellan 1985 och 1990 och var Volvos dyraste bil, den kostade dubbelt så mycket som en vanlig 740. Volvo 780 är en coupéversion av Volvo 760/740, ritad av italienska Bertone och tillverkades i liten upplaga, främst för den amerikanska marknaden. Bilen liknar systermodellerna i 700-serien Volvo 740 och Volvo 760, men var exteriört helt igenom en ny kaross. Volvo 780 tillverkades 1985-1990 i 8 518 exemplar och monterades i Italien av Bertone.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lund

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG