Visa alla bilder
Visa film

Volvo 164 B30 — 1973

Volvos flaggskepp på sjuttiotalet. Här i bruksskick och trevlig färgkombination, mörkgrön med ljusbrun skinnklädsel.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En trevlig svensk lyxbilsklassiker."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
02 OKT 13:20
35 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18693
NORRTÄLJE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
120 - 140 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 36 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
34880
28 SEP 10:33
35 000 SEK
34880
28 SEP 10:32
32 000 SEK
13193
26 SEP 22:36
30 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 164?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En trevlig svensk lyxbilsklassiker."

Beskrivning

Nuvarande ägare har ägt bilen i fem år. Han köpte den av en kvinna i Dalarna som i sin tur fått den av sin far. Hon hade stått som ägare sedan 2002, men använde den knappt – den stod mest i garaget. Hennes far hade ägt bilen ända sedan 1978, och enligt henne var det hans ögonsten. Han lade ner mycket tid på att putsa och ta hand om den. Den kördes sällan på vintern eller i regn, och vårdades noggrant genom åren. När bilen kom i nuvarande ägares händer gjorde han en ordentlig genomgång av motorn: tätningar, vev- och ramlager, kolvringar och kamaxel med lyftare byttes bland annat. Topplocket renoverades och konverterades för blyfritt bränsle av Enebybergs Motor. Han monterade också ett rostfritt avgassystem från Raka Rör. Utöver det har ägaren renoverat hela bromssystemet samt fjädringssystemet. Allt arbete som är gjort finns dokumenterat i en pärm som följer med bilen. Förra året besiktigades den vid bilprovningen utan anmärkning. Karossen ser ok ut och interiören är tämligen orörd och bär på en charmfull patina. Det finns en del små skavanker här och var, men helhetsintrycket är att bilen är som en tidskapsel från 1973. Bilen har mest använts för lugna turer av ägaren. Ingen servicebok. Med bilen medföljer en del dokumentation och två uppsättningar nycklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1973/1973 
  • Första registreringsdatum
    1972-09-25 
  • Avläst mätarställning
    178942 km 
  • Regnr
    ENE005 
  • Chassinummer
    74494 
  • Kw / hk
    96 / 131 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Mörkgrön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och drivlina. Motorn renoverad. Mycket är nytt och bytt som kan ses i bilderna. Vindrutetorkararmarna parkerar inte som de ska. Gasfjädrarna till bagageluckan är vissna.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett brukat skick. Innertak, dörrsidor och baksätet är i ett bättre skick. Framstolarna är nersuttna och slitna. Instrumentpanelen är i ett bra skick men en mindre spricka.

  • Skick exteriör:

    Delvis omlackerad. Det finns lite rost, främst på skärmkanterna. En del mindre bucklor, repor och dörruppslag. Underredet ser ut att vara i bra skick där mycket bytts. Nyare aluminiumfälgar skodda med däck med bra mönsterdjup.

  • Skick helhet:

    En högst användbar Volvo i bruksskick. Besiktigad och godkänd vid bilprovningen. Körklar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2021-05-22
Ursprungsbesiktning: 1972-09-25 (regbes) (Ombes:19750514)
Datum i trafik första gången: 1972-09-25
Senast godkända besiktning: 2024-06-26
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 11

Fakta om modellen

Volvos toppmodell, 164 presenterades 1968, som Volvos finaste och mest exklusiva bil med en sexcylindrig motor på 130 Hkr. Från 1972 kunde man även välja samma motor med insprutning och då på 160 Hkr. Bilen hade också finare säten och inredning samt en mer elegant och längre front. Bilen sålde bra på den viktiga USA-marknaden och när den från hösten 1974 skulle ersättas av nya Volvo 264 med V6-motor så valde flera återförsäljare i USA att beställa 2000 stycken 164E-bilar extra som då byggdes endast för USA marknaden. Dessa bilar hade 240:ans växellåda, intrumentbräda, säten, isolering, tanklucka och särskilda 5.5 tums fälgar med breda snobbringar. De flesta var utrustade med automatväxellåda och sollucka. Idag är dessa bilar mycket eftertraktade samlarbilar eftersom de som de sista som såldes i Sverige 1974 var mycket rostkänsliga då man vid denna tidpunkt övergick till miljövänligare lacker och återvunnen plåt.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Norrtälje

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG