Visa alla bilder

Volkswagen Typ1 Bubbla Split Window 1200 — 1950

En fantastiskt välbevarad och patinerad originalbil som är fullt körbar med mycket historik dokumenterad.

Sture Hernerud
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En makalös originalfolka som fortfarande rullar fint."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
02 OKT 11:10
210 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18702
HALLEN
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
300 - 320 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 211 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
16205
27 SEP 12:12
210 000 SEK
20079
26 SEP 22:24
160 000 SEK
28646
26 SEP 18:47
151 000 SEK
13034
26 SEP 18:21
150 000 SEK
20079
26 SEP 17:26
120 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ1 Bubbla Split Window?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Sture Hernerud
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En makalös originalfolka som fortfarande rullar fint."

Beskrivning

Den 10 november 1950 levererade bilfirman Berners i Östersund en ny Volkswagen Limousine 11 A till Kjell Eriksson i närheten av Åre i västra Jämtland. Bilmodellen kom ju snabbt att i folkmun kallas för Folkvagnen och blev ju så småningom en av världens mest producerade bilar. Den här bilen kom att vara kvar hos samma ägare till i början av 2000-talet och i trafik fram till 1975 då den ställdes undan efter några mindre plåtskador. Någon gång i början av sextiotalet fick ägaren ta emot ett par vagnsmärken och ett armbandsur från generalagenten för Volkswagen som uppskattning för att den då rullat 10 000 mil utan nämnvärd motorrenovering.

En notering i smörjkortet visar sedan att växellådan blev renoverad i juni 1960 och förmodligen i samband med detta blev bilen uppdaterad med modernare teleskopstötdämpare i bak. Sedan åkte familjen till OS i Rom vilket framgår av en av många bilder som fortfarande sitter klistrade på bilens bakre sidorutor. Bilen har tydligen använts en hel del för längre semesterresor. Någon gång efter de passerade 10 000 milen har också motorn genomgått en renovering eftersom den har överdimensionerade kolvar, se bild. Nuvarande ägare har lyft ena topplocket för att kontrollera konditionen. Originalmotorn med korrekt nummer sitter alltså kvar i bilen och fungerar fortfarande utan problem. Motornummer och chassinummer är olika och när myndigheterna beslutade om att nya registreringsskyltar skulle införas 1972 gjordes misstaget att motornumret noterades som chassinummer. Detta upptäcktes av nuvarande ägare i samband med ursprungskontroll och registreringsbesiktning då den fick dagens registreringsnummer. De gamla skyltarna finns givetvis bevarade enligt bild och bilen är åter registrerad med korrekt chassinummer. Närmare matching numbers än den här bilen är nog svårt att hitta med tanke på att den troligen ändå rullat över 19 000 mil.

Någon gång på sextiotalet har den lackats om i en något mörkare grön nyans än originalet vilket man kan se när man öppnar bagageutrymme och motorhuv där den pastellgröna originalfärgen finns kvar. Den vänstra förardörren är bytt och framskärmen är utbytt mot en originaldito med runt ventilationshål och den speciella pressningen av plåten runt strålkastaren. Bilen bär förstås spår av att den använts men är i förvånansvärt bra skick även om golvmattorna är slitna och innertaket något fläckigt. Baksätet ser ut att vara i stort sett oslitet och framstolarna är i hyggligt skick. Underredet och de renoverade hydrauliska bromsarna är i bra skick. Se bilder. Notera också den designade takbryggan som följt med i bilen i årtionden.

Bilen ställdes undan 1975 och har sedan varsamts renoverats av ett par senare ägare och den nu sjuttiofemåriga klenoden söker efter en ny förvaltare.

Dokumentationen runt bilen är omfattande med bland annat originalkvitto, några smörjkort samt en tidig tillbehörsbroschyr och ett utvik med Volkswagens utbytessystem, båda stämplade av återförsäljaren Berners.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1950/1950 
  • Första registreringsdatum
    2015-05-21 
  • Avläst mätarställning
    92 587 km 
  • Regnr
    ERN 620 
  • Chassinummer
    10203750 
  • Kw / hk
    18 / 24 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Ljusgrön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Hydrauliska bromsar som är helrenoverade.

    Motorn är lättstartad och efter en stunds varmkörning på tomgång går den utan anmärkning. Växellådan fungerar fortfarande utan problem. Avgassystemet är av originaltyp med bara ett utblås och behöver en översyn eftersom det är något rostangripet. Alla lampor samt körriktningsvisarna fungerar utan anmärkning. Originalnycklarna finns med i dubbel uppsättning liksom domkraft och några andra verktyg.

  • Skick interiör:

    Originalklädseln kvar och baksätet är i mycket fint skick, Även framstolarna är fortfarande i bra skick. Tygtaket är också original och är fläckat av tidens tand men förhållandevis helt. Även golvmattorna av gummi hänger med även om de bitvis är slitna. Se bilder. Instrumentbrädan är hel och fin med fungerande hastighetsmätare och dessutom en klocka som fortfarande fungerar. Den drivs med fjäder och skruvas därför upp när bilen ska användas. Mitt i blickfånget sitter en liten manuell tripmätare som nog har hängt med sedan femtiotalet.

  • Skick exteriör:

    Patina med många tecken på att bilen verkligen använts men den är gedigen i plåt och underredet är helt. Se bilder. Vänster dörr och framskärm är utbytta. Skärmen är av originaltyp med det specifika runda ventilationshålet fram och den speciella pressningen av plåten runt strålkastaren. I samband med bytet av skärmen har delar av bilen fått ny lack i liknande nyans som den tidigare. Dörren är också av rätt årsmodell. Det finns märken efter gamla plåtskador men bilen är intakt och vackert patinerad.

    Stötfångarna tycks vara original och kromet har skadats av rost men de är fortfarande fullt användbara och bidrar till bilens charm.

  • Skick helhet:

    En väldigt gedigen Folkvagn som fortfarande går bra trots sina 75 år.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2015-09-01
Ursprungsbesiktning: 2015-05-18 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2015-05-21 (501110)
Senast godkända besiktning: 2015-06-15
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Ägarens kommentar

Jag kör för lite med bilen och önskar att någon annan entusiast tar över och visar upp den.

Fakta om modellen

Bilen har en väldokumenterad historik från försäljning till nutid.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hallen

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Sture Hernerud
+46 706 60 49 99
sture.hernerud@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG