Visa alla bilder
Visa film

Sunbeam Rapier series II 1,5 L — 1958

Ovanlig engelsk småbil, söt som en kaka. I Sverige finns endast 2 stycken 1958-års Sunbeam Rapier registrerade. Så detta är ett tillfälle som inte går att missa.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ovanligt amerikansk framtoning för en engelsk 1950-talare. Tvåfärgad och med små fenor på bakskärmarna, mer krom samt hartopkaross var bilen en flört med konsumenter som drömde om en amerikansk bil, men inte hade råd. Bilen är körklar och behöver inga direkta åtgärder. Vi rekommenderar en serviceöversyn då bilen har körts väldigt lite på senare år."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
02 OKT 14:20
22 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18772
UMEÅ
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
55 - 75 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 23 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
2576
28 SEP 14:46
22 000 SEK
1566
26 SEP 20:23
20 000 SEK
23130
26 SEP 18:01
10 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Sunbeam Rapier series II?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ovanligt amerikansk framtoning för en engelsk 1950-talare. Tvåfärgad och med små fenor på bakskärmarna, mer krom samt hartopkaross var bilen en flört med konsumenter som drömde om en amerikansk bil, men inte hade råd. Bilen är körklar och behöver inga direkta åtgärder. Vi rekommenderar en serviceöversyn då bilen har körts väldigt lite på senare år."

Beskrivning

Sunbeam Rapier var tänkt som en sportig liten shoppingvagn som med sin tvåfärgade hardtopkaross och mer krom än sin kusin Hillman Minx fick en amerikansk framtoning. Under en kort period körde man faktist även rallytävlingar med upptrimmade Sunbeam Rapier.

Denna Sunbeam Rapier såldes ny i Sverige 1958. Bilen har haft 4 registrerade ägare. Vi känner inte till första ägaren, men 1977 köptes bilen av en herr Eliasson bosatt i Långsele.

Han behöll bilen ända fram till 2008 då den hamnade hos en bilentusiast i Umeå. Efter en tid bestämde sig nya ägaren för att låta renovera bilen. 2015 stod bilen klar. Man hade låtit laga upp hela karossen och sedan hellackera bilen. 2017 monterades även nya däck. Bilen besiktigades hos bilprovningen 2017 med en enda anmärkning, saknad varningstriangel. Bilen är enligt veteranreglerna godkänd tillsvidare. Nuvarande ägare förvärvade bilen 2022 av en granne som skulle flytta och inte längre hade plats för bilen. Bilen säljs nu p g a minskat intresse. Mätarställningen visar 1 795 svenska mil vilket gör att vi drar slutsatsen att mätaren snurrat 1 varv och att korrekta mätarställningen bör var 11 795 mil. Reservhjul och domkraft saknas. Instruktionsbok, tillbehörsbroschyr och lite annan dokumentation medföljer.



Detta är en distansauktion. Bilderna och uppgifter om bilen och dess tekniska status har erhållits från ägaren. BWA har alltså inte besiktigat bilen på plats.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1958/1958 
  • Första registreringsdatum
    1958-01-01 
  • Avläst mätarställning
    17950 km 
  • Regnr
    ALT735 
  • Chassinummer
    A3802643 
  • Kw / hk
    54 / 73 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Blå / Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Fyrcylindrig radmotor på 1,5 liter med angivna effekten 73 hk. Fyrväxlad växellåda med osynkroniserad 1'a växel. Bromsarna renoverades 2015 då även bromsrören byttes. Original bränslepump ersatt av elektrisk eftermarknadspump. Startar och går normalt. Väldigt lite körd de senaste åren.

  • Skick interiör:

    Välvårdad inredning. Vi tror att sätena har originalklädsel ,men att dörrsidorna möjligen har bytts ut. Golvmattan i gummi är av universalmodell och av senare tillverkning. Lackeringen på instrumentpanelen har slitage. Se bilder. Varvräknare och kupéfläkten fungerar inte, så en viss översyn av det elektriska behövs. Golvmatta saknas i bagageutrymmet.

  • Skick exteriör:

    Karossen verkar vara i normalt och bra skick med jämna springor vid dörrar och paneler. Omlackerad 2015 och lacken ser fortfarande bra ut. Förvarad i varmgarage sedan renoveringen 2015. Finns några repor på vänster framskärms översida. Se bild. Blankt och krom är i bra bruksskick. Undersidan är rostskyddsbehandlad efter renoveringen. Man kan vid en närmare kontroll se några av svetsskarvarna på undersidan där plåt bytts ut , dock inget som inverkar på funktionen.

  • Skick helhet:

    Snygg engelsk småbil som behöver nytt hem. En riktigt rar ärta som behöver motioneras lite då den mest stått i varmgarage sedan 2015. Trivs bäst på mindre vägar, bortom de stressiga motorvägarna.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-05-24
Ursprungsbesiktning: 1958-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1958-01-01
Senast godkända besiktning: 2017-05-30
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Sunbeam Rapier tillverkades i två generationer mellan 1955 och 1976. Sunbeam ingick som bilmärke i Rootes. Rootes Group var en brittisk bilkoncern som ägde flera kända bilmärken som Hillman, Humber, Singer, Sunbeam, Commer och Karrier.

Rootes genomdrev hårdhänta rationaliseringar bland sina märken och var pionjärer inom badge engineering. Under femtiotalet suddades koncernens märkesidentiteter ut och det enda som skiljde bilarna åt var kylarmaskeringen och detaljer i utrustningsnivå.

Sunbeam var Rootes sportiga märke och såldes bara med tvådörrars täckt eller öppen kaross. Den första generationen Rapier var i själva verket en sportigare tvådörrarsversion av Hillman Minx. 1967 blev Rootes ett helägt dotterbolag till Chrysler Europe. Under många år kämpade Chrysler Europe med lönsamheten. En av anledningarna var att Chryslers engelska bilar inte tilltalade kunderna och sålde uselt. Eftersom det inte fanns några pengar över till produktutveckling försökte Chrysler vända trenden genom att gallra i utbudet och lägga ner Rootes märken ett efter ett. I dess ställe fick de brittiska anläggningarna sätta samman Simca-bilar. 1977 slutade Chrysler Europes kamp för överlevnad med konkurs och verksamheten övertogs av Peugeot-koncernen PSA.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Umeå

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Distansförsäljning
  • Denna bil är inte fotograferad eller testad av Bilweb Auctions. Informationen ovan är baserad på säljarens uppgifter om aktuellt objekt.

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG