Visa alla bilder
Visa film

Renault 20 TS — 1978

En sällsynt överlevare från 70-talet som är såld ny i Sverige. I dag finns det endast cirka 30 st kvar på svenska vägar.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Inte så vanligt att se denna modell med automatlåda."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
02 OKT 15:10
10 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
18720
NORRTÄLJE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
35 - 45 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 10 500 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
13193
26 SEP 21:20
10 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Renault 20 TS?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Inte så vanligt att se denna modell med automatlåda."

Beskrivning

Såld ny i Sverige och brukades de första åren främst i södra Sverige. 1989 köpte en Renault-återförsäljare/ samlare bilen och den förvarades i hans samling fram tills dess att nästa ägare köpte den 2020. Han var en Renault-tekniker och tog på sig uppgiften att starta upp bilen igen. En grundlig genomgång gjordes och eventuella slitna delar ersattes. Under hans tid med bilen har den mest körts lokalt och till flera evenemang. Nuvarande ägare köpte bilen 2022 och han har använt den sparsamt. Den drar idag mycket uppmärksamhet då den är ganska ovanlig på dagens vägar. Vägmätarställningen känns rimlig i förhållande till bilens generella skick. Med fordonet medföljer två uppsättningar nycklar. Ingen servicebok.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1978/1978 
  • Första registreringsdatum
    1978-10-24 
  • Avläst mätarställning
    169275 km 
  • Regnr
    KBG194 
  • Chassinummer
    8752543 
  • Kw / hk
    80 / 109 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Ljusbrun 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Omfattande arbete har gjorts på bilen av den föregående ägaren. Bland annat så renoverades bromsar, en ny kam installerades samt drivremmar, kylaren renoverades och hela elsystemet sågs över. Bilen startar lätt och låter bra. Både bromsarna och automatlådan fungerar som de ska. Utrustad med robusta stålfälgar och däck med bra mönsterdjup. Den elektriska takluckan går endast att manövrera manuellt. Bränslemätaren, osäker funktion. Vänster bakdörrs dörröppnare inifrån sett, sitter löst.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett funktionellt bruksskick. Innertaket, dörrsidorna, golvmattorna är även de i bruksskick.

  • Skick exteriör:

    Karossen ser ok ut för att vara en Renault från 1978, men det finns en del rost runt bränsleluckan och bakre sidofönstret samt kring de nedre kanterna av dörrarna, avgasröret och bagageluckan, men även på flera ställen, se bilder. Bilen har blivit omlackerad tidigare i sitt liv och lacken visar spår av brukande och ålder, se bilder. Undersidan av bilen ser ut som det brukar när det kommer till en bil som är 47 år gammal, se bilder.

  • Skick helhet:

    En Renault 20 TS med automatlåda i bruksskick. Besiktigad och godkänd vid bilprovningen. Körklar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2021-06-24
Ursprungsbesiktning: 1978-03-20 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1978-10-24
Senast godkända besiktning: 2025-07-29
Besiktigad tom: 2027-07-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 12

Fakta om modellen

Renault 20 började tillverkas hösten 1975 och lanserades som modellår 1976. Den bestod i stort sett av en blandning av komponenter från Renault 12, 16 och 30. Kaross och chassi är i stort sett identiskt med Renault 30 bortsett från några detaljer, mest tydligt att R20 har rektangulära strålkastare medan R30 har dubbla runda.

R20 lanserades med den gamla men starka motorn från Renault 16 TX på 90 hkr, som många upplevde som motorsvagt. Senare (produktionsstart i slutet av juli 1977) kom R20 TS/LS som modellår 1978 med den moderna tvålitersmotorn som togs fram i slutet på 70-talet tillsammans med Peugeot och Citroën.

I Sverige såldes varianterna R20 L, TL, GTL, LS och TS. Den skulle i princip ersätta Renault R16 men båda modellerna såldes parallellt under några år. R20 och R30 var de enda modellerna från Renault som har haft framhjulsdrift med längsplacerad motor framför växellådan.

En fyrhjulsdriven R20 med turbomotor vann ökenrallyt Paris-Dakar 1982.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Norrtälje

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG