Visa alla bilder
Visa film

Ford Mustang Fastback 302 Boss — 1970

Ikonisk muskelbil med racinggener - just det här exemplaret har rullat i Sverige sedan ny och genomgick en större renovering för tiotal år sedan.

Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En fräsch och pigg bil som det finns lite att göra på. Stort plus att alla originaldelar har sparats."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
02 OKT 10:00
350 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18719
LANDVETTER
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
650 - 750 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 355 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
4129
26 SEP 22:00
350 000 SEK
22924
26 SEP 18:00
222 200 SEK
28646
26 SEP 17:07
57 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Mustang Fastback 302 Boss?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En fräsch och pigg bil som det finns lite att göra på. Stort plus att alla originaldelar har sparats."

Beskrivning

Boss Mustang är ett begrepp - det fanns en 302 och en 429 variant. Just 302 togs fram för Trans am racing där motorn fick vara på max fem liter. Ford gjorde då en motor som var extra förstärkt, fyrbultade ramlageröverfall och annat. Den gav förhållandevis lite vrid men gick att varva desto mer - mot 8000rpm. För att få in bränsle i den takten sattes en fyrports 850cfm förgasare på insuget.

7013 bilar gjordes för 1970 och det här exemplaret kom till Sverige redan som ny.

Den köptes av en ung kille som hette Björn Söderblom i Stockholm.

Ursprungligt registreringsdokument har inte stått att finna - så hur tågordningen var för bilens import är inte helt klar. Ford och andra tillverkare då var inte alls förtjusta i att exportera deras mest extrema bilar.

Den här bilen levererades först i september 1969 till en handlare i New Jersey. Kanske var det så man fick göra för att få en sån här bil utomlands? Bilen har i alla fall alla modifieringar som Ford i Sverige gjorde på de här bilarna - metriska mätare, flyttade reglage med mera. Så vi vet inte om bilen kom in via Fords försorg eller via någon annan kanal. Enligt en uppgift skall tre Boss 302 bilar kommit hit på den tiden.

Den finns i alla fall registrerad tidigt 1970 med nummer A85452 - 1972 fick den de nya skyltarna och fick heta AGS872.

1984 brakade ägaren in ett vägräcke - sen lämnades bilen åt sitt öde ute på en åker!

Där stod den fram till början 90-talet när en vän till ägaren tog hand om och ställde in den i ett förråd. Där stod den en hel del år utan nåt gjordes - drygt tio år senare såldes den till en bilhandlare som också ställde undan den utan att heller göra något.



Den annonserades ut 2012 - nuvarande ägare högg på annonsen direkt. Så den här Mustangen har i princip bara haft två brukare sedan 1970.

renovering påbörjades och bilen registrerades in igen 2017.

Mycket plåt fick bytas, nya skärmar och dörrar skaffades fram , golv, torped innerskärmar by ttes. Motor lämnades på helrenovering. Av originaldelar som är bevarade och en del av dom monterade på bilen kan man se bilen farit ganska illa de åren den stod ute på åkern.

Motorn renoverades av Walléns i Göteborg , en vassare kan monterades och sen följde MSD - tändsystem och separat oljekyl, och en uppsättning mätare kopplade till detta -funktion och maxeffekt före original. Och det gav vid effektprov otroliga 377 hästkrafter vid 5800 rpm ut på vevaxel och 340 på bakhjulen!



Officiella siffran från Ford var att Boss 302 hade modesta 290 SAE net -dvs på vevaxel - en siffra ingen trodde riktigt på den tiden heller.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    2017-11-08 
  • Avläst mätarställning
    92979 km 
  • Regnr
    YKC070 
  • Chassinummer
    0T02G106752 
  • Kw / hk
    216 / 294 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Galon 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Hjärtat i bilen är förstås den speciella 302" motorn. Första ägaren sköt originalmotorn inom ett år och blocket byttes ut på garanti - det som sitter i bilen nu är från 1971. Originalblocket och en del innanmäte följer med. 2015 renoverades motorn , kvitton och dokument finns. Då sattes det i en lite vassare kam, sen har motorn fått headers , modern tändning (MSD) Oljekyl monterat i vänster framskärm större kyl med elfläktar. Dock finns alla ursprungliga delar kvar - så allt går att återställa som det en gång var. Extrainstrumenten är kopplade till de modernare uppgraderingarna så en del av originalmätarna är urkopplade.

    Som på tävlingsbilarna har den avgaspipor ut på sidorna med. Dessa öppnas elektriskt och ger ett fantastiskt ljud. Alla originaldelar finns bevarade för att kunna återställa bilen till fabriksutförande.

  • Skick interiör:

    Inredningen är till största delen orörd. Här gjordes i princip inget vid renoveringen. En kuriosa detalj var att på svensksålda Mustanger flyttade torkare och ljuskontakterna upp till mitten av panelen. Klädsel och paneler är ursprungliga - en del detaljer saknas eller har spruckit i bakre delen. Likaså saknas lite detaljer i brädan. Framsäte sprucket i dyna övriga säten i mycket fint skick. Nya inläggsmattor på golvet. Extra panel med mätare monterad. Original bälten finns men ej monterade

  • Skick exteriör:

    Karossen har genomgått en större plåtrenovering med nytt golv, ny torpedvägg och nya ytter och innerskärmar, nya dörrar (Ursprungliga skärmar och dörrar finns. En del svetsar undertill är inte helt i fabriksstandard men ändå ok. Lackerad i originalkulören Competition yellow - professionellt utfört 2017. Några små anmärkningar såsom nån blåsa och lite skav som uppstått - men håller i sin helhet hög klass, liten skada finns under tanklocket och gjutna detaljer som handtång , gångjärn och sådant fått en del porer. Kofångare mycket fina, Magnum 500 fälgarna har fått lite ytrost på några ställen.

  • Skick helhet:

    Det är svårt att vara opartisk och neutral när man står inför en knallgul Ford Mustang Boss 302 - och höra hur den sjunga ut på varvtalen den trivs bäst i - 5-8000 rpm. Där förstår man dess ikoniska status - varför den är mer eftertraktad än andra Mustanger. Boss mustang är mer än en särskild modell - den är ett Statement - ett barn av sin tid. När man sålde bilar på prestanda och prestation mer än på förnuft och känsla - en tid som aldrig kommer tillbaka. Muskelbilar var på sin topp 1970 och kommer vara för evigt ihågkomna.

    Extra kul med sin helsvenska historik - renoveringen 2012-2017 blev inte helt färdig så lite fin ns göra på den ännu. Allt från när bilen såldes ny finns bevarat.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2017-11-08
Ursprungsbesiktning: 2017-11-03 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2017-11-08 (700101)
Senast godkända besiktning: 2022-05-23
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Landvetter

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mårten Carlsson
+46 734 17 49 90
marten@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG