Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Typ 1 Bubbla med Soltak — 1953

En fin och trivsam Bubbla med ovalen i bak och med det efterfrågade soltaket.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En vagn som i stora delar är i originalutförande. Visst en utbytesmotor har den fått och en omlackering har gjorts för knappt 40 år sedan. I övrigt är det mycket av originalkänsla med trivsam patinerad inredning, fungerande körriktningspilar och soltaket som bjuder in naturen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
183 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17602
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ 1 Bubbla med Soltak?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En vagn som i stora delar är i originalutförande. Visst en utbytesmotor har den fått och en omlackering har gjorts för knappt 40 år sedan. I övrigt är det mycket av originalkänsla med trivsam patinerad inredning, fungerande körriktningspilar och soltaket som bjuder in naturen."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik i Sverige den 5 oktober 1953. Nuvarande ägare förvärvade den i maj 1985. Enligt uppgift har den haft fyra ägare. Motorn är utbytt från 24 hk till 30 hk av nuvarande ägare och går fint. Han lät också lackera om bilen strax efter förvärvet. Ursprungligen en cellulosalackering i mörkblått liknande metallic, original kvar inne i bilen. Vid omlackeringen valdes en mörkblå Porschefärg som var snarlik. Bilen har ingått i en samling med entusiastbilar och har körts sparsamt till och från de sista 30 åren. Mätarställning nu 8.782 mil, osäkert hur många varv den slagit om men troligen är det 18.782 mil. Besiktigad och körklar. Medföljer med instruktionsbok.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1953/1953 
  • Första registreringsdatum
    1953-10-05 
  • Avläst mätarställning
    87,817 km 
  • Kw / hk
    22 / 30 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textilklädsel och gummimattor 
  • Färg
    Mörkblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går fint i motor och drivlina. Ett kompressionsprov dagarna innan besiktning och provkörning visar på fina och jämna värden. Den gick fint och piggt och styrning, koppling, växling och bromsar fungerade väl. Provkörning på Djurgården och i stan fungerade väl och var en trivsam nostalgi färd. Från trottoarer vinkades det glatt när vi kom åkandes. Ej kontrollerad på lyft men det så helt ok ut undertill av det som kunde ses, så även kring fotsteg och skärmmonteringarna.

  • Skick interiör:

    Inredningen, som enligt uppgift, är i originalskick är patinerad med bruksslitage men har ändå klarat sig bra efter drygt 70 år. Tankmätaren är ur funktion och lös. I övrigt förefaller allt fungera som det skall.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad för knappt 40 år sedan. Vid besiktning något dammig men upplevs vara i bra skick för ålder. Glas, blankt, gummi och andra detaljer såsom emblem och belysningsdetaljer i gott skick med hänsyn till år och mil.

  • Skick helhet:

    En gedigen och sund vagn från folkhemseran, egentligen aldrig renoverad men underhållen och ett par uppdateringar i en utbytesmotor och en äldre omlackering. I ett härligt skick med brukspatina och mycket aura från ursprungsåret 1953. En verklig klassiker och entusiastbil att trivas i.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-07-01
Ursprungsbesiktning: 1953-10-05 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1953-10-05
Senast godkända besiktning: 2024-08-13
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Det finns spaltmil skrivna om historiken kring VW Bubblan, allt från projektets start under 30-talet, hur engelska soldater drog igång verksamheten efter andra världskriget och hur de första vagnarna letade sig till Sverige och Scania Vabis 1948. Så vi hoppar raskt vidare fem år till 1953. Då kom tvådelade bakrutan "ovalen" och ventilationsrutorna får låsknapp. I fronten får den sina små galler. Sent det året kom också en uppgraderad motor på 1192 cm3 om 30 hk. Så här fortsatte det år för år med små och lite större förändringar fram tom 1974, då den sista Bubblan tillverkades i Wolfsburg. Den sista som rullade av bandet i Europa var vid fabriken i Emden 1978. Därefter skedde tillverkning i Brasilien och Mexico men 2003, 50 år efter den här 53:an tillverkats, var det över för den långlivade ikonen. Totalt tillverkades 21 429 480 bilar av VW Typ 1.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG