Visa alla bilder

Piaggio Vespa 150 GL VLA1T — 1964

Noggrant välvårdad och omhändertagen av en pedantisk ägare, men också tidigare brukad och vårdad av en likasinnad första ägare. Tillsammans kom de upp i 3 380 mil, och de har hållit scootern i ett vackert skick som på något positivt och motsägelsefullt sätt inte riktigt motsvarar den körsträckan.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En förhållandevis vanlig scooter på marknaden som ny, en desto ovanligare scooter idag. Skicket och proveniensen utgör en del av det epitetet, men kanske främst det unika utförandet för den svenska marknaden."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
58 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17551
ENSKEDE
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Piaggio Vespa 150 GL ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En förhållandevis vanlig scooter på marknaden som ny, en desto ovanligare scooter idag. Skicket och proveniensen utgör en del av det epitetet, men kanske främst det unika utförandet för den svenska marknaden."

Beskrivning

Den såldes ny till sin första ägare i augusti 1964, en Tore August Rantzén i Göteborg. Han var den som körde majoriteten av den totala körsträckan och han måste ha varit lika noggrann och vårdande som nästa ägare, det vill säga den nuvarande ägaren (dödsboet) som köpte scootern 1980. Mor och dotter berättade att ägaren polerade och vaxade den nästan varje vecka. Med en sådan skötsel är det inte egentligen inte konstigt att ett fordon bevaras väl, men det är samtidigt också ovanligt. Desto trevligare för eftervärlden och förhoppningsvis en köpare/samlare som vet att uppskatta proveniens och skick. Senaste besiktningen gjordes 2006-07-13 och två år senare ställdes scootern av in i ett varmgarage. Där har den stått sedan dess, idag står scootern hos en seriös entusiast och auktoritet på Piaggios historiska scooters och verksamhet i Sverige. Han har demonterat en rad tillbehör och återställt Vespan i originalutförande. Tillbehören följer med och syns på bilderna. Vidare finns även den för nostalgiker och originalentusiaster snygga stora tvåradiga registreringsskylten att montera för den som önskar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1964/1964 
  • Första registreringsdatum
    1964-08-04 
  • Avläst mätarställning
    33 855 km 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Ljusblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn går runt, startar och tänder till med slurk bensin ner i förgasaren, men vi har inte velat starta den fullt ut med bensin i tanken. Förgasare och bränslekran bör rengöras på rätt sätt och även byta ut delar som behövs, till exempel tätningar i kranen, nålventilen i förgasaren (påverkas av stillestånd och dagens bränslekvalitet) och rengöra munstycken med ultraljud alternativt tryckluft. Men inga ståltrådar eller koppartrådar i munstycken, det är små toleranser som kan skadas av metallpåverkan. Bromsarna funkar fint med den relativa skärpa som finns på alla äldre scootrar av den här sorten.

  • Skick interiör:

    Original singelsadlar som scootern levererades med, båda i ett helt och fint skick med emblemet intakt. Alla nycklar finns och funkar bra med styrlås och handskfackslås. Snygga original handtag med lite patina och samma sak med gummlisterna; man ser på listerna mellan kåpor och kaross att de är lite snyggt torra och har en original passform.

  • Skick exteriör:

    Orörd originallack i en vacker ljusblå kulör kallad Blu Medio 213. Lite bättrad på utsatta ställen som undertill och lite på styrhuvudet. Även fälgar och bromstrummor var vid leverans lackerade i den kulören, idag är de i silver. Enligt uppgift fanns den här färgen bara på exportversionen av 150 GL till Sverige och... Malaysia. Hur som helst, för en samlare och entusiast är det en viktig detalj, så viktig att det här exemplaret enligt en auktoritet i ämnet "borde vara på muséet i Pontadera", tillverkaren Piaggios museum i Italien, alltså. Vi har synat scootern noga; inkörningsdekalen, rester av en kontrolldekal från fabriken just ovanför motorn och skarvar och veck, allt pekar på att det är en orörd originallack. Ramnumret under vänster sidokåpans undersida är med en viss svårighet läsbart, men tillräckligt för en besiktning.

  • Skick helhet:

    En välbevarad scooter i ett sådant skick som alla entusiaster önskar finna dem. Därför är det extra trevligt att kunna erbjuda det här ovanliga exemplaret till hela världens scooterscen på ett öppet och transparent sätt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2008-08-06
Ursprungsbesiktning: 1964-08-04 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1964-08-04
Senast godkända besiktning: 2006-07-13
Besiktigad tom: 2008-07-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

En 150 GL med ramnummer-prefix VLA1T och den unika ljusblå kulören var en exportversion för Sverige. Enligt en scooterist som körde mycket i klubbregi på den här tiden var det "klubbfolk och entusiaster körde de sportigare Vesporna, SS180, GS160 och Rally. Studenter och farbröder körde 150 GL" .

Den klassiska scooterscenen infekteras regelbundet av flera monetärt medvetna köpare med rymligt samvete som via olika kanaler, uppsökande brev och andra förslagna sätt, söker italienska scootrar med ett falskt uppsåt, de letar efter "just en sådan scooter" till sin samling, eller "min far hade en sådan" och annat. Deras motiv är istället en genomtänkt business för vidareförsäljning. Om de är ärliga med sitt uppsåt och tydligt anger det, kan också alla förhålla sig till det.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Enskede

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG