Visa alla bilder
Visa film

Lamborghini Espada 400 GT serie 2 V12 — 1971

Exklusiv och attraktiv fyrsitsig grand turismo med en friskt vågad och spännande formgivning från en pigg Bertone-studio. Intressant historik och med en väldokumenterad tid under sina 6 första aktiva år i Italien och även under de 5 påställda åren i Sverige. Längre än så, runt 10 år, har den alltså totalt sett inte varit i trafik under 54 år, den första registreringen gjordes 1970.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Historiskt intressant modell, ett exemplar med en färgstark historik och med ett lite sorgligt stillastående öde i många år. Det finns ändå mycket positivt att ta till vara för en seriös ny ägare."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
753 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17354
BOHUS
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Lamborghini Espada 400 GT serie 2?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Historiskt intressant modell, ett exemplar med en färgstark historik och med ett lite sorgligt stillastående öde i många år. Det finns ändå mycket positivt att ta till vara för en seriös ny ägare."

Beskrivning

Den registrerades och levererades ny i provinsen Ferrara norr om Bologna i Italien i oktober 1970. Om de fina och bevarade italienska dokumenten tolkats rätt har bilen haft 3 ägare i Italien. För en historiskt intresserad ny ägare finns det mycket roligt att gå på och undersöka dokumenten vidare. Det svenska bilregistret anger att den registrerades i Sverige 1971. Det är fel. Då betalas det i alla fall skatt på bilen enligt de italienska dokumenten. Den nuvarande ägarens far köper Espadan 1976, enligt uppgift från en baronessa i Rom, Anna Maria Longo, den tredje ägaren. Bilen importeras och har vid den första besiktningen i Sverige 1976 en mätarställning på 5 604 mil. Den kördes i alla fall på svenska vägar i 1 400 mil under 4 år, idag står mätaren på 7 004 mil. Bilen registrerades av någon anledning under ett par år på en bekant till ägaren. 1979 blir bilen stulen och några dagar senare hittas den. Då var alla hjul och alla förgasare borta. Ägaren åker själv ner till Lamborghini och handlar nya delar, fakturan finns kvar. Den svenska historiken går att bestämma ännu lite mer detaljerat om man önskar. Vid en slagning i Riksarkivets fordonsregister 1972-1994 finns det 12 händelser registrerade. Dessa kan beställas mot en mindre kostnad. https://bestall.riksarkivet.se/sv/fordon-efter1972. Senaste godkända besiktningen gjordes 1978-09-06 och bilen ställdes av 1980-01-24. Den nuvarande ägaren tog över bilen 1981. Sedan dess har den varit avställd och vilat från aktiv tjänst.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1971/1971 
  • Första registreringsdatum
    1971-01-01 
  • Avläst mätarställning
    70 044 km 
  • Kw / hk
    257 / 349 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Mörkröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    V12-maskinen har fått en uppstart gjord med en mängd initiala åtgärder, men ingen regelrätt service. Den startar förhållandevis lätt, går inte riktigt rent och har ett läckage på avgassystemet. Med en övergripande service, kontroll och en riktig översyn kan motorn förmodligen nå effekt och funktion som den en gång hade i original utan en omfattande renovering. Låda och koppling känns förvånansvärt spänstiga givet det långa stilleståndet, men behöver naturligtvis också en översyn och oljeservice. Och hela bromssystemet är i behov av en renovering, i nuläget är det endast parkeringsbromsen som fungerar.

  • Skick interiör:

    Ljus inredning med bra mattor och ett fint innertak. Ett väl inslitet förarsäte med sprickor i både sömmar och dyna. Passagerarsätet har också någon sprucken söm, likaså på dörrsidorna som tillsammans med baksätet och resten av interiören är i behov av rengöring. I bagageutrymmet finns mattor att passa in, paneler att limma och paneler som har torkat sönder. Original tändningsnyckel är borta och ett tillfälligt tändningslås är monterat, men nycklar till dörrarna är återfunna.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad på tidigt åttiotal efter att bilen blev stulen. Det finns små bubblor ovanför förardörren efter det tidstypiska sprutspacklet. Magnesiumfälgarna från Campagnolo sitter fast med en stor centrum-mutter, det fanns även snygga treuddiga vingmuttrar. Två verktyg för muttrarna följer med. Höger framhjul fick en skrapskada vid en flytt mellan två garage. Bra krom och glas, och en snygg tidstypisk tvåradig registreringsskylt bak.

  • Skick helhet:

    Med 1217 stycken tillverkade mellan 1968 och 1978 anses ändå modellen som en dåtida massproducerad lyckad satsning från varumärket. Helhetsintrycket av det här exemplaret är ett representativt och intressant objekt med en bra potential och med en rolig proveniens för en ny ägare.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1980-01-24
Ursprungsbesiktning: 1976-10-18 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1971-01-01
Senast godkända besiktning: 1978-09-06
Besiktigad tom: 1979-07-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Lamborghini har en tradition med att namnge sina bilar efter tjurar och tjurfäktning och Espada var inget undantag. Espada betyder svärd på spanska och syftar på svärdet som matadoren använde för att döda tjuren. Espada var Lamborghinis dittills mest framgångsrika modell och den höll företaget flytande under en stor del av det för bilvärlden oroliga sjuttiotalet. Under sina tio år i produktion utvecklades bilen indelad i tre olika serier, S1 (1968–1970), S2 (1970–1972) och S3 (1972–1978). Varje serie hade en ny interiördesign, mindre mekaniska förbättringar och mindre exteriöra ändringar. Auktionsbilen är en Serie 2 som gjordes i 575 exemplar av de totalt 1 217 tillverkade. En blygsam siffra i bilvärlden, men desto större för den lilla biltillverkaren i Sant'Agatha, Bologna. Det gjorde Espada till den mest sålda Lamborghini-modellen fram till att Countach-produktionen kom igång på allvar i mitten av åttiotalet.

Kuriosa; den folkkära och bilintresserade skådespelaren Carl-Gustaf Lindstedt (1921-1992) ägde en vit Espada serie 2 under några år. Hans bil exporterades senare och försvann utomlands.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bohus

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG