Visa alla bilder
Visa film

Ford Lotus Cortina 1558cc Twin Cam — 1969

Ford Lotus Cortina Mark II är en ikonisk bil. Höjdpunkten av Fords prestandasortiment i slutet av 60-talet, utrustad med en Lotus Twin Cam motor. Detta särskilda exemplar har ägts av samma familj sedan 1976.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Nuvarande ägare har just ärvt denna bil efter sin farbror, som delade ägarskapet med hans far, som ursprungligen köpte bilen 1976. Den har förvarats i ett garage i ungefär 20 år vilket för att den behöver lite översyn. Den fungerar men går inte jämnt och behöver översyn och underhåll. Tändspolen, generatorn och bränslepumpen behöver genomgång och ev bytas/repareras. även Weber 45-förgasarna behöver renoveras. Bilen var senast besiktigad 2012-08-31, och den behöver en sista inspektion för att bli besiktningsbefriad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
100 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17536
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Lotus Cortina?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Nuvarande ägare har just ärvt denna bil efter sin farbror, som delade ägarskapet med hans far, som ursprungligen köpte bilen 1976. Den har förvarats i ett garage i ungefär 20 år vilket för att den behöver lite översyn. Den fungerar men går inte jämnt och behöver översyn och underhåll. Tändspolen, generatorn och bränslepumpen behöver genomgång och ev bytas/repareras. även Weber 45-förgasarna behöver renoveras. Bilen var senast besiktigad 2012-08-31, och den behöver en sista inspektion för att bli besiktningsbefriad."

Beskrivning

Bilen såldes ny av Ford-återförsäljaren Auto Centrum i Ulricehamn och nuvarande ägare har nyligen ärvt bilen sin farbror. Nuvarnde ägarens far som köpte den 1976 använde bilen som bruksbil under hela 70- och 80-talet. Både far och farbror hade en djup kärlek till bilen. Den renoverades och lackerades om under 1980- eller 90-talet. Sedan dess har den mestadels ha stått i garage de senaste 20 åren. Nuvarande ägare inte är säker på det exakta arbetet som gjorts och tyvärr har både hans far och farbror gått bort, vilket lämnar bilen i hans vård. Den går att köra men motorn går intre som den skall och den behöver en genomgång av elsystemet samt renovering av bränslepumpen och förgasare. Troligen har mätaren gått runt minst en gång vilket skulle ge en körsträcka på minst 134 000 km.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1973-09-05 
  • Avläst mätarställning
    34512 
  • Kw / hk
    78 / 106 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen fungerar men kräver en noggrann översyn. Bra hjul med äldre däck. Obs! Transport behövs för att hämta bilen.

  • Skick interiör:

    Interiören är ren och komplett. Säten i fint skick med endast en liten spricka i sömmen på förarstolen (se bilder). Dörrpanelerna, golvmattan och innertak i bra skick. Instrumentbrädan är oskadad och har originalmätarna, samt några extra strömbrytare.

  • Skick exteriör:

    Karossen är presentabel och men tecken på tidigare reparationer syns runt bakre nedre skärmar och hjulhus. Det verkar som att den framskärm på förarsidan kan ha blivit utbytt, eftersom den sticker ut lite vid den nedre kanten. Bagageluckan behöver justeras. Rostproblemen är minimala. Underredet ser stabilt ut med spår av tidigare svetsarbete finns, inklusive reparationer av de inre bågarna i bagaget. Bilen har blivit omlackerad och ser bra ut på avstånd, även om en närmare inspektion avslöjar några defekter och mindre färgdroppar på vissa områden.

  • Skick helhet:

    En väldigt cool bil som lätt kan bli redo för körning efter de nämnda åtgärderna. De kosmetiska problemen kan tas itu med över tid eftersom inget av dem är akut.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-08-09
Ursprungsbesiktning: 1973-09-05 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1973-09-05
Senast godkända besiktning: 2010-08-19
Besiktigad tom: 2012-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

När modellen Introducerades i mars 1967 behöll Ford Lotus Cortina MkII (officiellt namngiven Ford Lotus Cortina Twin Cam) mycket av den högpresterande DNA:t från sin anrika föregångare Mk I. Till skillnad från sin föregångare fanns Mk II tillgänglig i ett antal färger och hade en distinkt svart frontgrill, 5.5J x 13 hjul och Lotus-logotyper på varje bakskärm.

Den var utrustad med en kraftfullare version av den 1558 cc Lotus ‘Twin-Cam’-motorn som producerade 109 hk. För att förbättra viktfördelningen förblev batteriet i bagageutrymmet, medan den tvådörrars sportiga bilen hade en bredare spårvidd och en större bränsletank.

Med styvare fjädring och skiv- och trumbromsar var Ford Cortina Lotus MkII en solid prestandaplattform. Den förblev i produktion fram till 1970 och totalt 4 032 bilar tros ha lämnat fabriken i Dagenham.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG