Visa alla bilder
Visa film

Volvo Pv 544 Sport G — 1966

Helrenoverad PV 544 Sport med den magiska beteckningen G. Att den dessutom är pärlvit gör den riktigt ovanlig och eftertraktad.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Antagligen så nära man kan komma känslan av hur den var att köra som ny 1966. Hittar inget som kräver åtgärd. Min rekommendation till köparen är att faktiskt använda bilen ibland och inte bara ha den som samlarfordon. Risken att få stenskott och slitage finns då naturligtvis. Man får överväga risken gentemot glädjen av att kunna köra sin Volvo PV Sport en vacker sommarkväll."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
320 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16406
KRISTINEHAMN
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo Pv 544 Sport G?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Antagligen så nära man kan komma känslan av hur den var att köra som ny 1966. Hittar inget som kräver åtgärd. Min rekommendation till köparen är att faktiskt använda bilen ibland och inte bara ha den som samlarfordon. Risken att få stenskott och slitage finns då naturligtvis. Man får överväga risken gentemot glädjen av att kunna köra sin Volvo PV Sport en vacker sommarkväll."

Beskrivning

Den här PV Sporten är av 1966 års modell. Den såldes ny till en herr Rolfs i Lappträsk. Den registrerades den 6 oktober 1965 och tilldelades registreringsnummer BD 71912. Vilket enligt dåvarande länsregister visade att bilen var hemmahörande i Norrbottens län. Två år senare hamnade bilen i Kiruna. 1979 kom bilen till Värmland. 1989 ställdes den av och förvarades i garage fram till 2014 då nuvarande ägare köpte den och inledde renoveringen som stod klar 2 år senare.

1966 var sista årsmodellen för Volvo PV 544. Dessa tillverkades under på hösten 1965 och fick modellbeteckningen G. Den 20 oktober rullade den sista vagnen av bandet. Produktionen av modell G uppgick till 3400 exemplar. Av dessa var 435 stycken Sport 11234G. Av dessa var 114 stycken Sportar pärlvita. Vilket innebär att den här PV Sporten är betydligt mer ovanlig än om den hade varit röd.

Sedan ny har bilen haft 6 ägare inklusive bilhandlare. Nuvarande mätarställning är 3665 svenska mil. Efter att ha granskat medföljande äldre besiktningsprotokoll och samt tagit hänsyn till att originalmotorn inte behövde borras vid renoveringen, så var vi ett tag inne på att mätaren bara snurrat ett varv. Vilket skulle innebära 13665 mil. Vid närmare fundering så landar vi på att den möjligen gått runt 2 varv. 23 665 mil således. Vid en såpass noggrann renovering som gjorts här, så handlar miltalet snarare om en filosofisk fråga.

Saknar instruktionsbok. Till bilen medföljer original registreringsbevis från 1965, samt äldre besiktningsprotokoll enligt bild.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    1965-10-06 
  • Avläst mätarställning
    36650 km 
  • Kw / hk
    75 / 95 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil/vinyl Kod 52-510 
  • Färg
    Pärlvit kod 79 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Original sportmotorn, en B18 med dubbla SU-förgasare som utvecklar 95 hk, är helrenoverad. Utrustad med en klassisk Nisse Hedlund kamaxel, vilket närmast motsvarar en Volvo K-kam. Topplocket är planat 1,5 mm för bättre kompression. Man monterade även kamdrev i stål, vilket gör att den har lite högre motorljud. (Så lät dem med ståldrev och alla dåtida rallyåkare av rang hade kamdrev av stål för att undvika haveri.)

    Utrustad med sportavgassystem. Växelströmsgenerator för bättre driftsäkerhet. Den skarpögda ser att förgasarna är de rätta, fast med de senare tjockare filterburkarna monterade. Detta har ägaren gjort för att få "bättre flås" i motorn då dessa släpper in mer syre. Bakaxel och växellåda är renoverade av SVIS i Munktorp.

    Allt tekniskt på bilen är genomgånget och renoverat. Det mesta utbytt mot nytt eller NOS delar. Går fint på vägen med väldigt distinkta växellägen och bra drag i motorn. Inga anmärkningar.

  • Skick interiör:

    Inredningen andas nyskick. Baksätet är originalet från 1966. Dörrsidor, innertak och klädsel till framstolarna kommer från välrenommerade VP Autoparts. De svårfångade gummimattorna är NOS. Sportratten är från tiden och inte nytillverkad. De tre extramätarna under instrumentbrädan är inte inkopplade, dessa monterade ägaren som en ren nostalgi, de sitter med två skruv och är enkla att plocka bort. Utrustad med en kassettradio av märket Roadstar King. Denna har en speciell historia. Se ägarens kommentar.

  • Skick exteriör:

    Bilen proffslackerades 2015 och lacken håller hög finish. Samtidigt monterades 5,5 tums fälgar med nya däck. Två av fälgarna är de klassiska KPZ och de andra av senare tillverkning. Rak och fin i karossen med utmärkt passform på dörrspringor och paneler. Bra och hög klass på krom och blanklister.

    Bakre stötfångare är NOS, främre är originalet. Grillen är originalet. Se bilder. Utrustad med Bosch Rallye 180 knick extraljus. Dessa kom under andra halvan av 1960-talet och får anses såsom tidstypiska.

  • Skick helhet:

    En mycket fin renovering där man eftersträvat originalskick och lyckats finna svårhittade NOS-delar som tillsammans med stort kunnande och känsla för bilmodellen fått till ett strålande bra resultat som tilltalar även den kräsne PV-entusiasten.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2016-06-02
Ursprungsbesiktning: 1965-10-06 (typbes) (Ombes:20190617)
Datum i trafik första gången: 1965-10-06
Senast godkända besiktning: 2016-06-09
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Ägarens kommentar

Bilstereon har en speciell historia. När jag var 18 år så jobbade jag extra arbetspass på Esso i Kristinehamn. Denna fick jag sedan kvittera ut som lön. Då kände man sig som en kung när man kunde åka runt och spela kassettband. Den här 1966-års PV Sporten ägdes av en bekant. Den stod avställd i garaget och hade gjort så sedan 1989. 2014 fick jag köpa den och inledde en renovering. Två år senare var den klar och besiktades hos bilprovningen. Jag tog isär bilen och renoverade den på skruv och mutternivå. Jag lät till exempel förzinka alla skruvar innan återmontering, en del skruv fick jag tag på NOS. (New Old Stock, oanvända delar från äldre lager) Hela underredet skrapades och slipades plåtrent samt grundades innan det tectylbehandlades. Det fanns några få rostskador som åtgärdades före hellackeringen. Motorn är helrenoverad, dock ej borrad då det inte behövdes. Växellåda och bakaxel är renoverade av SVIS Munktorp. Bakaxeln är även pulverlackerad för extra hållbarhet. Alla fyra skärmarna byttes mot NOS. Jag har bytt ut allt på bilen som jag ansåg inte höll måttet.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kristinehamn

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-10-26.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG