Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 190E 2,3-16 Cosworth — 1987

Svensksåld homologerande åttiotalsikon i ett önskeskick för en samlare och entusiast. Ofixat originalskick, otroligt välunderhållen, aldrig vinterkörd, seriöst ifylld servicebok, moderat körsträcka på drygt 16 000 mil och en fin historik. Utrustad med automatlåda.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Henrik Landén
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En åttiotalare – en youngtimer – med ingredienser och värdeladdade ord som homologering, Cosworth och racing, och som ingen klåfingrig förädlande fixare har pillat på. Det är så många vill ha det."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
270 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16486
ÄLVÄNGEN
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 190E 2,3-16 Cosworth?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Henrik Landén
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En åttiotalare – en youngtimer – med ingredienser och värdeladdade ord som homologering, Cosworth och racing, och som ingen klåfingrig förädlande fixare har pillat på. Det är så många vill ha det."

Beskrivning

Den levererades i juni 1987 av Mercedesåterförsäljaren Thitussons Bil AB i Värnamo till en företagare i Gislaved. Enligt uppgift köpte han bilen till sin dotter. De körde den under 2 år i 4 000 mil och 1989 tog ett par över bilen, Siv och Bernard. De sommarbrukade den från 1989 till 2012 och berättade att "Det har aldrig funnits vinterdäck till bilen". Bernard var från Schweiz och de for ofta dit på somrarna. På vägen från boendet i Schweiz till färjan i Tyskland körde de ofta på tid och försökte slå sitt personbästa. "Bilen var ju så fantastiskt rolig att köra", menade de. 2012 såldes den, ett husbygge hägrade för det strävsamma och livsglada äldre paret. Därefter följde några ägare som mest hade bilen stående. 2019 köper nuvarande ägare den av en motvillig säljare och sedan 2014 har bilen inte rullat mer än knappt 300 mil. Senaste dokumenterade servicen gjordes enligt boken 2010, men efter senaste icke bokförda oljebytet för ett par år sedan har det inte blivit mer runt 60 mil. En dylik körmaskin förtjänar mera tid på vägen än så. En drömbil för många då, en drömbil för många idag. Alla besiktningsprotokoll och en snyggt ifylld servicebok. Man kan säga att det här exemplaret med sin automatlåda är en välutrustad komfortversion av modellen med dessutom hydropneumatistisk manuellt ställbar höjdreglering, skinnklädsel och sollucka.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1987/1987 
  • Första registreringsdatum
    1987-06-30 
  • Avläst mätarställning
    167 250 km 
  • Kw / hk
    125 / 170 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Mörkgrå metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn vill gärna få komma upp i arbetstemperatur innan man låter den andas helt fritt. Karaktären på motorn är befriande hetsig och insugsljudet både inne och ute är välbekant och vackert. En automatlåda är möjligtvis inte förstahandsvalet för en hardcore vintage prestandabilentusiast, men när det gäller en bilmodell av det här slaget och i det här skicket får man acceptera specifikationen. Och lådan växlar fint och exakt.

  • Skick interiör:

    Skönt skinn i fint oslitet skick med mattor, innertak och instrumentpanel i samma snygga skick. Den åtråvärda Becker-radion lyser och koden finns, men det låter inget. Förmodligen lätt att åtgärda för en vintage bilradiospecialist.

  • Skick exteriör:

    Vacker originallack i ett polerat och putsat skick. Några små märken och stenskott finns det från ett ändå försiktigt brukande. Originalfälgarna är oskadade och fina med nya Hankook däck.

  • Skick helhet:

    Dessa bilar var och är attraktiva. En homologeringsbil i begränsad upplaga håller sitt värde. Att hitta en sådan i ett fint orört originalskick händer inte så ofta. Och dessutom såld ny i Sverige med fullt dokumenterad servicehistorik.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-04-08
Ursprungsbesiktning: 1987-06-25 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1987-06-30
Senast godkända besiktning: 2023-09-05
Besiktigad tom: 2025-09-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

Tillsammans med BMW M3 är 190 2,3-16 de två mest åtråvärda homologeringsmodellerna från åttiotalet. Biltillverkarna behövde sälja och tillverka minst 5 000 exemplar av den modellen de ämnade använda, i det här fallet och på den tiden, racing i Grupp A.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Älvängen

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-10-26.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG