Visa alla bilder
Visa film

Mazda MX-5 Miata N/A — 1990

Bilkörning på riktigt, det blir inte roligare än så här. Här får man prestanda, funktion och tillförlitlighet snyggt förpackat, till en vettig slant.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett härligt litet "krutpaket" som ber om gaspådrag och som framkallar körglädje och eufori."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
62 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16404
HALLSBERG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mazda MX-5 Miata N/A?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett härligt litet "krutpaket" som ber om gaspådrag och som framkallar körglädje och eufori."

Beskrivning

Den här vagnen kom till Sverige år 2000 som flyttgods från USA, därmed befriad från avgaskrav. År 2013 förvärvades den av Per Fogelberg, som lät bygga om den till nuvarande utseende och skick. Preppad för racing på bana (vagnboksbesiktigad) men också registrerad för trafik på almänna vägar. Motorn är en 1600 cc som har EN EM kamaxlar och Jenvey individuella insprut med Omex styrning, som ger ca 135 hkr på bakhjulen. Bilen är helt rensad för lägsta vikt, störtbåge/bur. Sparco-stolar, fem/sexpunktsbälte, men också rullbälten för normal trafik. Justerbar bromsbalans inifrån förarplats, indikator för kontroll av lambdavärde, koni, ventilerade skivor etc samt racingdäck.

Enklare sufflett som knäpps fast och som vilar mot en liten ställning ovanpå störtburen, avlägsnas lämpligen vid racing.

Nuvarande ägare har haft bilen i sex år och kört sparsamt med bilen. Vid provkörning och filmtagning med däckstjut och svarta spår i asfalten, fick han än en gång ett leende från öra till öra.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1990/1990 
  • Första registreringsdatum
    2000-12-06 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    85 / 116 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Sparco racingstolar, i övrigt plåtren 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar på ett kick, fin och jämn gång och kraft när så behövs. Solida och bra funktioner. Allt förefaller fungera väl och hela vagnen känns som ett stabilt och vederhäftigt bygge.

  • Skick interiör:

    Rensad för racingbruk med Sparco-stolar och säkerhetsbur. Alla reglage, funktioner och elektronik är anpassat för racing.

  • Skick exteriör:

    Fin lackering med någon bula, utseende och funktioner för racing med vederhäftiga attribut enlig reglemente. Glasfiber baklucka. Fina Yokohama racingdäck.

  • Skick helhet:

    En motorhistorisk intressant vagn för bana och gata - som nu har drygt 30 år bakom sig. Trots det, relativt oskadd och i bra skick. En motorstark och racingutrustad fin klassiker, som är både brukbar och körklar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-05-06
Ursprungsbesiktning: 2000-12-04 (regbes) (Ombes:20150605)
Datum i trafik första gången: 2000-12-06 (900201)
Senast godkända besiktning: 2022-05-24
Besiktigad tom: 2024-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

När de klassiska sportbilarna från de brittiska öarna försvann i tider av likriktning och säkerhetsaspekter, slog så Mazda till i slutet av 80-talet. Här stod helt plötsligt en liten sportvagn som var en flirt med dåtid men ändå med en framtid. Motor fram och drivning bak och en tydlig design a´la Lotus Elan med bl.a. popup lyktor, blev det en omedelbar succés. Den första versionen av Mazda MX5 (Miata) började säljas 1990. Den generation som tillverkades 1990-1997 kallas NA. Motorn var en 1596 kubikare monterad på längden med 16 ventiler och 116 hkr samt femväxlad låda. Egentligen inga fartfantomer men i en liten låg vagn räckte det mer än väl. Den var inte bara kul att köra utan och väldigt tillförlitlig vagn, utan oljedropp och otät suflett. Redan från början erbjöds även en funktionell hardtop.



Idag är MX-5 världens mest sålda sportbil och den har genom åren fått mängder av utmärkelser och Generation NA har redan uppnått kult- och samlarstatus. Redan från start kom olika möjligheter att förädla vagnarna, med tiden har det blivit en populär vagn att bygga om och "preppa för racing" i olika varianter och klasser.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hallsberg

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-10-26.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG