Visa alla bilder
Visa film

BMW 502 Super V8 3,2 — 1959

Stor-BMW från de tidiga åren med få ägare i begränsat geografiskt område i ett vackert renoverat skick med en sannolikt förhållandevis låg körsträcka på drygt 14 000 mil. Bra historik, många nyttiga reservdelar och mängder med fin dokumentation.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Henrik Landén
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En värdig Barockängel i ett representativt skick med en ägare som vet att ta hand som entusiastbilar på rätt sätt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
260 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16451
GÖTENE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW 502?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Henrik Landén
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En värdig Barockängel i ett representativt skick med en ägare som vet att ta hand som entusiastbilar på rätt sätt."

Beskrivning

Den levererades ny i augusti 1963 till minkuppfödaren Göran Karlsson i Finnerödja utanför Laxå. Dessa modeller från BMW var dyra och svårsålda, vi får anta att det var en bil som hade stått i lager ett par år och även att minkuppfödare Karlsson fick köpa sin Barockängel årsmodell 1959 till ett bra pris. Han behöll den ända till 1987 och körde förhållandevis lite. Det gjorde också de nästkommande ägarna, och bilen har inte rört sig utanför Västergötland sedan dess; Mariestad, Lundsbrunn och till den nuvarande ägaren i Götene. Han är passionerad BWM-entusiast på både fyra och två hjul med en särskild soft spot för varumärkets tekniska lösningar och kvaliteter. Bilen var körbar och varmgaragerad sedan 2004, men inte besiktigad när han köpte den för snart tre år sedan. Plåtrenoveringen, den tekniska översynen och den interiöra rengöringen var klar 2022 då bilen också besikigades för sista gången.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1959/1959 
  • Första registreringsdatum
    1972-12-18 
  • Avläst mätarställning
    142 378 km 
  • Kw / hk
    103 / 140 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Blå/silver 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Maskinen tuffar på i jämn arbetstemperatur på 90-100 grader med ett påtagligt V8-muller från ett customtillverkat rostfritt system som en tidigare ägare lät montera. Ett nytt avgassystem i originalspecifikation ligger i garaget och följer med. Motorn med sina två renoverade tvåports fallförgasare behöver just arbetstemperatur för att riktigt gå rent och fyra tomgångsmunstycken ska ha rätt inställning för att samsas om bränslet. En justeringssak att ha koll på. Ett elektronisk tändsystem och en elektrisk bränslepump (ordinarie mekanisk sitter kvar med bara en genomströmmande funktion och membranet är förbikopplat) säkerställer bra gnista och rätt bränsletryck. Den fyrväxlade lådan med manövrering på rattstången är förhållandevis lätthanterad.

  • Skick interiör:

    Inredning i ett fint och fräscht originalskick, med bara en liten slitagereva på förarsätets sittdyna. Ägaren har lagt klassiska bilfiltar på framstolarna för skydd av klädseln och vidare slitage. Innertaket är fint och rent och instrumentpanelens träfanér är utan sprickor eller krackeleringar. Vacker original Blaupunkt AM-radio med högtalare utan funktion. Notera även bredvid kylaren utdragbara och lättsanerade luftfilter för frisikluften in i kupén.

  • Skick exteriör:

    Plåtrenoverad med ny lack i tvåtonsutförande som det enligt uppgift fanns som tillval. I alla fall på den tyska marknaden. Den nuvarande ägaren gjorde även en egen tolkning han tyckte var snygg med att lackera stötfångarna i den blå färgen. Nya däck med en elegant liten vit rand och fina fälgar med original navkapslar. Backspeglarna satt i original på framskärmarna, men har ersatts någon gång med de välkända blåtonade backspeglarna på dörrarna från Volvos sena sextio- och tidiga sjuttiotal. De äldre registreringsskyltarna som syns på bilderna före renoveringen finns kvar och följer med.

  • Skick helhet:

    Trevlig och välrenoverad representant för modellen med en tydligt exklusiv framtoning. Fin och intressant dokumentation tillsammans med ett ansenligt reservdelspaket.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-07-04
Ursprungsbesiktning: 1964-03-07 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1972-12-18
Senast godkända besiktning: 2022-08-01
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Modellen fick epitetet "Barockängel" från sin bulliga och kurviga karossdesign och dess omfattande kromade utsmyckning. Det var en dyr bil, och det var trögsålt på den svenska marknaden. Därav att just det här exemplaret med årsmodell 1959 först togs i bruk 1963.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Götene

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-10-26.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG