Visa alla bilder
Visa film

Volvo 145 Sport T28 B18B — 1968

Volvo 145 kombi förseriebil, prototyp nr. 28 i en liten serie av totalt 30 bilar. Bilen är i suveränt samlarskick och pristagare på många kända bilmässor i Sverige.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen kommer att bli ett eftertraktat objekt av Volvo-entusiaster och samlare då den är i absolut toppskick och har ägts av Sveriges mest välrenommerade 140-renoverare. Bilen beskrivs bäst som bättre än nyskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
290 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15379
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 145 Sport T28?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen kommer att bli ett eftertraktat objekt av Volvo-entusiaster och samlare då den är i absolut toppskick och har ägts av Sveriges mest välrenommerade 140-renoverare. Bilen beskrivs bäst som bättre än nyskick."

Beskrivning

När Volvo under hösten 1967 kom igång med serietillverkningen av 145:an, så hade man i stort sett under hela våren utfört olika tidsstudier på den nya monteringsbanan, var skall pallen med delar stå, hur lång tid behöver montören ta i anspråk, etc. Denna studie resulterade i 30st 145:or, alla var s.k. ”Testbilar”, med kaross och chassinummer: T1 – T30. Flertalet av dessa bilar användes för krock och hållfasthetsprov och endast ett fåtal släpptes ut till olika underleverantörer till Volvo, då främst för att testa och utprova nya och förfinade delar till modellserien.

Just denna bil gick till Bahco för utprovning utav motorvärmare och bensinvärmare. När företaget var klara med testerna 1972 så användes troligen bilen som firmabil fram till 1978. Bilen gick sedan ut till försäljning via Volvo Upplands Motor. I samband med detta byttes motorn ut till en fabriksny B18B, varför har jag inte fått svar på . En kvinna hemmahörande i Kalmar köpte bilen, till hennes bror med familj i Värnamo som brukade bilen under alla år. 1991 så köper en man från Jönköping bilen och även han använder den som bruksbil.

2001 ställs bilen av och har därefter inte använts. Sommaren 2016 så träffas dåvarande ägaren och köparen på en veteranbilsträff i Aneby och de börjar samtala kring Volvo 140-modellen. Det ena ger det andra och bilen byter ägare nästföljande helg. Under höst/vinter 2016/2017 så har bilen genomgått en helrenovering. Den rost som fanns i golv, baljor och torpedväggen har lagats. Frontplåt och framskärmar är ersatta med original plåtar från Volvo. Hellackering i original färgkod 97 (ljusgul). En helt ny nos-inredning i originalfärg, har monterats. I dag finns det endast 5st T-bilar av 145:an kvar i registret, de övriga 4:a (T2, T5, T17 och T27) var senast besiktade på 80-talet, och deras skick är okänt.

Bilen är omskriven i olika tidningar, se nedan:

140 Bladet
Kombilotteriet
Nostalgia

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    1968-06-26 
  • Avläst mätarställning
    252000 km 
  • Kw / hk
    74 / 101 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl  
  • Färg
    Ljusgul "Saharagul kod 97" 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Varje detalj på bilen är renoverad och helt felfri, studera tex det fantastiska motorrummet med sin B18B motor med dubbla SU-förgasare och Bahcovärmare.

  • Skick interiör:

    Interiören är i minsta detalj i nyskick, ren och helt fläckfri. En utmärkande funktion är det

    delade bakre sidofönstret med utfällbara sidofönster.

  • Skick exteriör:

    Karossen är renoverad till utställningsskick och ommålad i originalfärg (Saharagul kod 97). Lacken är i perfekt skick och ser helt ny ut.

  • Skick helhet:

    Detta är en unik möjlighet att köpa en unik bil i utställningsklass med en mängd dokumentation och prisvinnande historia.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2017-04-30
Ursprungsbesiktning: 1968-06-26 (regbes) (Ombes:19720816)
Datum i trafik första gången: 1968-06-26
Senast godkända besiktning: 2017-05-19
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-10-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG