Visa alla bilder
Visa film

SAAB Sonett III V4 1700 — 1972

En lätt sportbil med rejäl attityd. Kaross i glasfiber, gott om kraft från V4-motorn och den där omisskännliga 70-talskilprofilen.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ägd av en sann Saab-entusiast ser detta exemplar helt original ut, men döljer en hetare motor under huven. I stället för den ursprungliga 65 hk-motorn sitter här en trimmad Matti Pajula-motor, uppskattad till över 90 hk, vilket ger Sonetten den extra kraft den förtjänar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
27 NOV 11:30
111 111SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18915
BRÅLANDA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
165 - 185 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 112 111 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
21243
21 NOV 22:43
111 111 SEK
17361
21 NOV 19:47
110 000 SEK
13193
21 NOV 19:08
101 000 SEK
17361
21 NOV 17:41
100 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB Sonett III?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ägd av en sann Saab-entusiast ser detta exemplar helt original ut, men döljer en hetare motor under huven. I stället för den ursprungliga 65 hk-motorn sitter här en trimmad Matti Pajula-motor, uppskattad till över 90 hk, vilket ger Sonetten den extra kraft den förtjänar."

Beskrivning

Denna bil importerades från USA och förregistrerades i Sverige 2017, vilket också var året då nuvarande ägare köpte den. Han hade letat efter en Sonett i bra, originalmässigt skick, och med hjälp av andra Saab-entusiaster beslöt han sig för att genomföra en fullständig mekanisk renovering.

Den ursprungliga motorn byttes ut mot en Matti Pajula-trimmad enhet, inköpt med hjälp av Mr. Hellgren, välkänd inom Saab-racingkretsar. Denna motor uppskattas idag lämna runt 90 hk. Växellådan har totalrenoverats, elsystemet bytts, förbättrade blinkers monterats, och alla slangar, packningar och slitna komponenter har setts över och bytts vid behov. Bromssystemet har också totalrenoverats, och bilen har utrustats med ett specialbyggt 2-tums avgassystem.

Interiören var redan i fint originalskick och behövde endast rengöras. Idag återstår det bara att montera ett innertak och limma om vissa lister i bagageutrymmet. I övrigt är den mycket fin och behåller de ursprungliga justerbara svankkuddarna.

Undersidan är solid med spår av äldre svetsreparationer runt trösklar och bagagegolv — helt typiskt för dessa bilar. Kaross och lack är i gott övergripande skick och är troligen omlackerade i USA för många år sedan. Den har behållits som den är och polerats upp, och de infällbara strålkastarna fungerar perfekt.

Målet var att bygga en rolig, pålitlig och förarcentrerad Sonett, och det har verkligen uppnåtts. Bilen gick igenom sin slutliga besiktning 2019 och har därefter använts under somrarna på lokala träffar och givetvis på diverse Saab-evenemang.

Bakgrund

Som de flesta Sonett III-bilar började detta exemplar sitt liv i USA. Saab byggde drygt 8 000 Sonett Mark 3 mellan 1970 och 1974. Tidiga modeller hade 1500 V4-motorn, senare ersatt av 1700 V4 för att klara amerikanska utsläppsregler men ändå behålla cirka 65 hk. Runt 80 % av produktionen såldes på den amerikanska marknaden.

För omkring tio år sedan importerades många Sonett III tillbaka till Sverige när priserna i USA var attraktiva. Idag är situationen annorlunda — högre amerikanska priser och dyra frakter har nästan stoppat importen, vilket gör det betydligt enklare (och billigare) att köpa ett exemplar som redan finns i Sverige.

Carfaxrapport Gratis historik (9)

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    2019-05-13 
  • Avläst mätarställning
    72933 
  • Regnr
    YFC629 
  • Chassinummer
    97725001914 
  • Kw / hk
    48 / 65 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl/Textil 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar lätt och går fint, den behöver bara några minuter för att bli helt varm. Man hör tydligt att den är mer trimmad än original, särskilt ute på vägen. Bilen kör bra med stabil väghållning, fina växlingar och bra bromsar. Den har alltid hållits i toppskick, regelbundet omhändertagen av ägaren och andra Saab-entusiaster, och förvarats i varmgarage. Utrustad med fina aluminiumfälgar och bra däck runtom. Den är besiktningsbefriad och redo för nästa ägare.

  • Skick interiör:

    Interiören är helt original med fina säten och de justerbara ryggkuddarna intakta, utan några skador. Den har fina mattor och paneler, och bagageutrymmet har prydlig vinylklädsel med endast några få mindre bruksspår. De övre sidopanelerna är lösa på båda sidor och behöver bara limmas om. Dörrsidorna är i gott skick, med metallplattor monterade över de gamla högtalarhålen.

    Instrumentbrädan är helt original med rätt mätare; ingen radio är monterad — det enda ljudspåret du får är motorn. Det finns lite sprickbildning i lacken runt de tre runda mätarna, och bilen saknar för närvarande innertak, vilket är enkelt att montera om man vill. Som grädde på moset är bilen torr invändigt och helt fri från dålig lukt.

  • Skick exteriör:

    En stor fördel med dessa bilar är plastkarossen — inga rostorosor att oroa sig för. Precis som de flesta Sonetter har den de typiska små sprickorna i klarlacken här och där på panelerna, ett vanligt åldersfenomen på i stort sett alla exemplar. Inga större skador finns att rapportera, även om det finns spår av en äldre reparation på vänster framskärm. Lacken är i stort sett blank och fin, med de nämnda små sprickorna och lite flagning runt det svarta partiet bak vid stötfångaren. Alla glasrutor är i gott skick.

    Båda dörrarna skulle må bra av lite justering och inpassning. De blåmålade trösklarna var ett personligt val av ägaren, och bilen har även några specialdekaler.

  • Skick helhet:

    De här bilarna är riktigt coola och väcker mycket uppmärksamhet — många har aldrig ens sett en i verkligheten. Det är en rolig bil att äga och en rolig bil att köra. Inget behöver åtgärdas just nu; det är bara att hoppa in och njuta.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2019-05-13
Ursprungsbesiktning: 2017-03-14 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2019-05-13 (720101)
Senast godkända besiktning: 2021-07-02
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Brålanda

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-12-11.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG