Visa alla bilder

Mercedes-Benz Unimog 406 — 1969

En fyrhjulsdriven välhållen och rostfri Unimog med få ägare.

Sture Hernerud
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En ovanlig och fin terrängbil som fungerar i alla avseenden."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
27 NOV 11:00
50 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18826
NÄLDEN/ÖSTERSUND
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
200 - 250 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 51 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
15842
22 NOV 01:09
50 000 SEK
22141
21 NOV 22:44
16 000 SEK
21243
21 NOV 19:02
15 000 SEK
13356
21 NOV 18:49
9 000 SEK
2181
21 NOV 18:15
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz Unimog 406?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Sture Hernerud
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En ovanlig och fin terrängbil som fungerar i alla avseenden."

Beskrivning

Unimog är för många terrängbilsentusiaster det ultimata fordonet för den som vill testa körförmågan långt utanför vägarna. Den här traktorregistrerade terrängbilen har funnits i Norrland sedan den var ny och har endast haft nio tidigare ägare. Den är försedd med Mercedes pålitliga dieselmotor som fungerar alldeles utmärkt. Bilen har förstås i- och urkopplingsbar fyrhjulsdrift med separata tryckluftsdrivna differentialspärrar på både fram- och bakaxel. Växellådan fungerar utan anmärkning och kopplingen är renoverad och fungerar som den ska.

Den spartanska inredningen är sliten men någorlunda välhållen, förutom förarstolen som har revor i galonklädseln. Se bilder. Bromsarna måste ses över eftersom bilen varit stillastående under en längre period.

Den kraftiga lyftanordningen fram har tidigare haft en frontmonterad snöslunga som inte finns kvar, men med plog eller snöslunga fungerar den alldeles utmärkt för vinterväghållning. I fronten sitter, förutom det hydraulstyrda lyftaggregatet, ytterligare två hydrauluttag samt en kraftfull winch med 8 mm wire. Det eftermonterade lastflaket har fast montering.

Mätarställningen är 41 000 kilometer och antalet driftstimmar 2 940. Bilen säljs nu för ett dödsbo.

Carfaxrapport Gratis historik (8)

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1969-03-03 
  • Avläst mätarställning
    41000 km 
  • Regnr
    CZG960 
  • Chassinummer
    40612110009799 
  • Kw / hk
    51 / 69 
  • Drivmedel
    Diesel 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Galon 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Fordonet startar lätt men har för närvarande bara ett startbatteri. Koppling och växellåda fungerar utan anmärkning. Bromsarna behöver en översyn och vänster frambroms ligger an, men bilen är fullt körbar. Det finns ett visst oljeläckage från växellådan. Vindrutetorkarna saknas och fordonet har inget monterat bakre kraftuttag.

  • Skick interiör:

    Alla instrument och reglage fungerar. Förarstolen behöver lagas eftersom den har revor efter slitage. Hela förarhytten är patinerad men i övrigt i bra skick.

  • Skick exteriör:

    Den gula originalkulören är patinerad men i gott skick. Se bilder. Kaross och chassi är fria från större besvärande rostangrepp. Bilen är försedd med en liten ventilationslucka i taket

  • Skick helhet:

    För sin ålder och med tanke på användningsområdet är denna Unimog välhållen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2022-09-28
Ursprungsbesiktning: 1969-03-03 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1969-03-03
Senast godkända besiktning: -
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

Unimog 406 är en mångsidig terränggående lastbil från Mercedes-Benz som tillverkades mellan 1963 och 1989. Modellen är känd för sin robusta ram, portaler som ger hög markfrigång och permanent fyrhjulsdrift med differentialspärrar, vilket ger mycket god framkomlighet i svår terräng. Den utrustades vanligtvis med en sexcylindrig dieselmotor i OM-serien, ofta OM 352 på runt 65–84 hk beroende på år och utförande. 406:an användes brett inom lantbruk, skogsbruk, kommunal verksamhet och militär tack vare sitt modulära chassi och möjligheten att montera en mängd redskap både fram och bak. Det var en av de mest populära Unimog-modellerna och lade grunden för senare generationers arbets- och terrängfordon i serien.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Nälden/Östersund

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Sture Hernerud
+46 706 60 49 99
sture.hernerud@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-12-11.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG