Visa alla bilder

Fiat Coupé 2,0 16V turbo — 1999

Näst sista årsmodellen av en prisvärd, roligt formgiven och körglad sportcoupé från varumärket, internkod Tipo 175, i ett vettigt grundskick för en ny entusiast-tillvaro.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Många ägare på hemmaplan och en okänd historik före import, men också en typiskt italiensk körglädje med mycket motorkaraktär."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
27 NOV 13:40
500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
18677
LÖDDEKÖPINGE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
35 - 40 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 1 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
22200
21 NOV 22:19
500 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Fiat Coupé ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Många ägare på hemmaplan och en okänd historik före import, men också en typiskt italiensk körglädje med mycket motorkaraktär."

Beskrivning

Enligt dokumentation och register levererades den ny i november 1999 i ett europeiskt land i EU, men utanför EU idag. Bilen är utrustad med en milesmätare och leveranslandet är sannolikt Storbritannien, trots att den faktiskt är vänsterstyrd. Den registrerades för trafik i Sverige 2006 vid 119 730 miles (drygt 19 260 mil) och har sedan dess haft en stor skara brukande ägare, de flesta i kortare perioder förutom en av de första. Kanske var bilen flyttgods till en svensk som medvetet beställt en vänsterstyrd bil för senare import efter några intensiva bruksår. Om mätarställningen stämmer har bilen rullat 4 550 mil sedan den kom till Sverige, idag står den totala körsträckan på 147 993 miles, översatt till metriska mått drygt 23 800 mil. Senaste godkända besiktningen gjordes 2018-01-19.

Carfaxrapport Gratis historik (38)

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1999/1999 
  • Första registreringsdatum
    2006-08-31 
  • Avläst mätarställning
    147 993 miles 
  • Regnr
    XTY558 
  • Chassinummer
    ZFA175000P0068983 
  • Kw / hk
    96 / 131 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn är en direkt arvinge från rallyjärnet Lancia Delta Integrale. Pigg och glad i maskin och låda, chassit känns också fint under en kort provkörning på området. Bilen läcker lite olja från motor/växellåda, exakt varifrån är osäkert, mer information kommer.

  • Skick interiör:

    Förarsätet har några spruckna sömmar och hela skinninredningen skulle må bra av rengöring och behandling. I övrigt ser dörrsidor, instrumentpanel med ratt och innertak bra ut.

  • Skick exteriör:

    Presentabelt yttre bortsett från en uppenbar och tydlig skada på stötfångaren fram. Den skadade delen ligger i bagageutrymmet. Eftermarknadsfälgar från Borbet med några skrapskador, skodda med nyare budgetdäck från 2019, godkända för vinterbruk. Bilder undertill kommer.

  • Skick helhet:

    Prisvärd potential och och mycket glädje för ny ägare som inte är så känslig för avsaknad av en initial historik.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2022-01-21
Ursprungsbesiktning: 2006-08-25 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2006-08-31 (991116)
Senast godkända besiktning: 2018-01-19
Besiktigad tom: 2019-02-28
Årsskatt: 1985 Kr
Körförbud: Ja
Antal ägare: 17

Fakta om modellen

Fiat Coupé skapade rubriker i biltidningarna under 1992, efter att flera spionbilder tagits som avslöjade bilen under tester. Fiat hade beslutat att producera en ny coupé baserad på den gamla Tipo-plattformen när Pininfarina-fabriken plötsligt låg nere efter att Cadillac Allanté-projektet misslyckats runt 1990. Två designförslag lades fram, där Fiats interna Centro Stile-team tävlade med Pininfarina. Konceptet som lades fram av Centro Stile's Chris Bangle (senare BMW) vann oväntat gehör hos Fiats ledning. Designen som Pininfarina tidigare erbjudit accepterades så småningom av Peugeot, som där den blev 406 coupé.

Vid lanseringen i januari 1994 var Fiat Coupé tillgänglig med en fyrcylindrig, 2,0 liters 16V-motor, i både med turbo (190 hk) och utan (139 hk) versioner. Båda motorerna var senare versioner av Fiats twincam-maskin från bland andra Lancia Delta Integrale, bilen som vann WRC Grupp A sex gånger i rad. 1996 erbjöds en 1,8 liters 16V-motor (131 hk) tillsammans med en 2,0 liters femcylindrig 20V (147 hk), och en femcylindrig 2,0 liters 20V turbo (220 hk). Tillsammans med de nya motorerna gjorde Fiat även några mindre designförändringar inklusive grill, ratt, dörrsidor i skinn, mittkonsol och den digitala klockan ersattes med en analog. Versionerna med turbomotorer var också utrustade med en effektiv visco-diff (VFD, står på ventilkåpan som på auktionsbilen) för att motverka den understyrning som plågar de flesta effektstarka framhjulsdrivna bilar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Löddeköpinge

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-12-11.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG