Visa alla bilder
Visa film

Volvo Amazon 121 B18 — 1965

En 121:a i en äldre framtoning men med extra pulver under huven och i ett fint uppgraderat mekaniskt skick.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Oavsett om vi väljer att kalla den här vagnen för en Sleeper, mild Backdate eller mild Custom, är det en charmig och trevlig vagn där mycket av det mekaniska är genomgånget och uppdaterat på senare tid. Så här såg många Amazoner ut på 70/80/90-talen. Så nostalgi på flera olika sätt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
28 NOV 10:50
75 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17766
FÄRENTUNA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
100 - 120 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 76 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
24805
26 NOV 09:43
75 000 SEK
1665
25 NOV 18:05
58 000 SEK
28646
24 NOV 03:08
57 000 SEK
1665
24 NOV 01:49
51 000 SEK
33014
23 NOV 19:47
50 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo Amazon 121?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Oavsett om vi väljer att kalla den här vagnen för en Sleeper, mild Backdate eller mild Custom, är det en charmig och trevlig vagn där mycket av det mekaniska är genomgånget och uppdaterat på senare tid. Så här såg många Amazoner ut på 70/80/90-talen. Så nostalgi på flera olika sätt."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik den 1 januari 1965, vilket ofta var fallet kring ett årsskifte på den tiden. Dess tidiga historia är fn. inte känd, miltal okänt. Den fick en kosmetisk renovering med ny lackering i en sk Backdate med tvåfärgad lackering och lite mild custom look för ca tio år sedan. Nuvarande ägare, rally- och fordonsentusiast, förvärvade den i maj 2020. Han har lagt ner mycket energi på det mekaniska. Under senaste åren har motorn bytts till en B18 Sport (enligt uppgift från en PV 65) med en ny C-kam och dubbla SU-förgasare. Ny bränslepump. Nytt avgassystem 2,5 tum. Den har också fått en ny koppling med ny slavcylinder och renoverad kopplingscylinder samt en ny växellåda, dessutom nya packboxar. Renoverad fram- och bakvagn med nya "blå bussningar". Nya stötdämpare och fjädrar. Bromsarna är genomgångna med nya skivor, ok och klossar i fram. Bromscylindrar och bromsbackar med band är bytta i bak. Nya spunna slangar runt om (tävlingstyp). Nya handbromsvajrar. Ny tankarmatur.

Service och injustering med nya oljor i motor, växellåda och bakaxel. Ventiler är nyligen justerade och en framvagnsinställning är gjord. I dagarna har den också fått en ny vindruta. Dragkrok. Diverse begagnade smådelar samt verkstadshandbok medföljer. Besiktigad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-01-01 
  • Avläst mätarställning
    32,026 km 
  • Regnr
    EKU013 
  • Chassinummer
    181451 
  • Kw / hk
    55 / 75 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Galonklädsel och nålfiltsmattor 
  • Färg
    Röd och Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick rappt och fint i motor och drivlina. Kan behöva lite inkörning och justering av förgasare. Vi provkörning i normalt tempo på mindre landsväg kändes väghållning, styrning, koppling, växellåda och bromsar i fint fungerande skick. Motor- och avgasljud i den sportiga ton som efterfrågats. Bilen är ej kontrollerad på lyft vid besiktning men det som kunde ses såg bra ut. Foton nyligen tagna av ägaren på lyft finns som komplement i bildserien.

  • Skick interiör:

    Inredning troligen i originalutförande med bra stolar och baksäte med milt bruksslitage. Dörrsidor fram är bytta till nya i korrekt utförande. Fint innertak och nyare nålfiltsmattor. Ratt, reglage och knappar i bra skick. Alla el-funktioner förefaller fungera väl. Instrumentbräda bra men med diskreta sprickor. Instrumenthus har målats och flagnat. Fin varvräknare som fungerar. Philipsradio från tiden som fungerar. Rullbälten fram. Gummilister i blandat skick, nya i bakdörrar.

  • Skick exteriör:

    Blank och fin lackering med någon synlig detalj efter omlackering. Krom, lister och övriga detaljer i bra skick för ålder med visst bruksslitage. Bra belysningsdetaljer. Ny vindruta och övrigt glas i bra skick. Fina lackerade fälgar med fina snobbringar och navkapslar. Bra Retrodäck med vit rand (0617). Svarta grillhalvor men begagnade rostfria medföljer. Motor och bagageutrymmen i bra skick. Något "ytrost" i reservhjulsbalja.

  • Skick helhet:

    Nuvarande ägare har fokuserat på det mekaniska och det finns val att göra och detaljer att se över. På det stora hela är det dock en kul och pigg vagn med klassiker- och entusiaststatus med retrokänsla från tiden för det svenska folkhemsbygget.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2016-11-18
Ursprungsbesiktning: 1965-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1965-01-01
Senast godkända besiktning: 2022-07-12
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 11

Fakta om modellen

Det har väl skrivits spaltmeter om Amazon, en av våra mest omhuldade klassikerbilar.

Design Jan Wilsgaard med lite italienska influenser och Volvos svar på den sk. pontonkarossen som blev signum för 50-talet. Tillverkad från 1956 till 1970, årsmodeller 1957-1970. Till årsmodell 1959 världens första serietillverkade bil med trepunktsbälte i fram som standard.

Den skottsäkra B18 motorn om 75 hkr kom till årsmodell 1962. Till årsmodell 1965 blev det en del förändringar med ny grill, nya emblem nya stolar och inredning samt sk. hålfälgar och nya navkapslar.

När 70-talet var här fick Amazonen pensioneras efter 14 årsmodeller och 667.332 tillverkade enheter. Två, fyra eller fem dörrar och från standard versioner till Sport och GT versioner. En svensk ikon och motorhistoria.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Färentuna

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-12-12.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG