Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz S 500 L V8 W220 — 1999

Imposant premiumvagn i fint skick i en sober färgkombination med det mesta i utrustningsväg. Välservad och väldokumenterad.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Mercedeskvalitet och komfort i alla delar. Fulltecknad med kryss i utrustningslistan och lite därtill. Det mesta fungerar som det är tänkt och gör färden avstressande och behaglig. Fint och välbevarat skick för ålder och mil. Det finns någon detalj att åtgärda och en rekonditionering kommer att lyfta ekipaget ett snäpp till."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
70 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17762
JOHANNESHOV
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz S 500 L?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Mercedeskvalitet och komfort i alla delar. Fulltecknad med kryss i utrustningslistan och lite därtill. Det mesta fungerar som det är tänkt och gör färden avstressande och behaglig. Fint och välbevarat skick för ålder och mil. Det finns någon detalj att åtgärda och en rekonditionering kommer att lyfta ekipaget ett snäpp till."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik i Schweiz den 26 oktober 1998 och förvärvades av en svensk bosatt i Luzern den 5 maj 1999. I oktober året därpå kom den till Sverige som flyttgods via sonen, som ärvt bilen. Ny ägare i mars 2007. Två år senare registrerades den på en Mercedeshandlare, där nuvarande ägare, en Mercedesentusiast, förvärvade bilen kort därefter. På 14 år har han kört ca. 500 mil per år. Den har alltid varit garagerad och servad hos Mercedesverkstad. Inför besiktning i april varje år har den lämnats in för genomgång och oljebyten. Alla besiktningar är utan anmärkning. En pärm med besiktningsprotokoll, handlingar och kvitton medföljer. Förutom service och normalt underhåll har på senare år luftfjädringen renoverats (2018), Ny generator (2019), nya belägg och skivor runt om samt nytt batteri (2021) , helrenovering av AC-anläggningen med ny kondensator samt ny vattenpump med alla kringkomponenter (2022). Med bilen följer God Year sommardäck (4mm) på sju-ekrade aluminiumfälgar samt takbågar, formgjutna skyddsmattor - allt är original Mercedes. Med bilen följer också "build sheet", originalhandlingar, instruktionsbok samt dubbla nycklar. Bilen har motorvärmare och uttag för kupévärmare med tidur.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1999/1999 
  • Första registreringsdatum
    2000-10-17 
  • Avläst mätarställning
    189,363 km 
  • Kw / hk
    225 / 306 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinnklädsel med textilmattor 
  • Färg
    Svart metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick lugnt och fint i motor och drivlina. Provkörd i lugnt tempo på småvägar, 70 km/h sträcka och motorväg. Allt såsom styrning, väghållning, automatlåda, bromsar etc fungerade fint och färden var behaglig. Vid kickdown var kraften där. Ej kontrollerad på lyft men det såg bra ut som kunde ses, inga kommentarer på underrede etc från Bilprovningen.

  • Skick interiör:

    Fin och välhållen inredning med mjukt och fint skinn, bra stuns i stolar och baksäte, fina dörrsidor och paneler. Välhållna trädetaljer. Innertak och mattor i fint skick. Ratt, reglage, knappar, instrumentbräda och mätare i fint skick med fungerande el-funktioner. ACC kyler bra. Några knappar är lite mjuka och takluckans funktion är osäker. Tipp-funktion fungerar men öppningen kärvar. Backspegel på förarsidan har "fastnat i avbländarläge". Original telefon medföljer och ligger på sin plats mellan stolarna men funktionen är osäker.

  • Skick exteriör:

    Lackering (Smaragdschwartz 189) med en diskret grågrön ton i blankt och fint skick för ålder och mil, något skav och liten skada på stötfångare fram. Nederdelen på dörrarna har lackerats om, lite jäsningar vid hjulhuskanter bak. Glas, plast och belysningsdetaljer i fint skick. Fina fälgar med något skav. Bra däck, dubbfria vinterdäck Continental (7,5 mm). Motor- och bagageutrymmen i fint skick.

  • Skick helhet:

    En påkostad Top of the Line vagn som ”hux flux” har 25 år bakom sig. Här i ett väl- bevarat, servat och dokumenterat skick med få ägare och relativt låga mil, vilket gör den här landsvägskryssaren till en gedigen klassiker och entusiastvagn.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2010-09-22
Ursprungsbesiktning: 2000-10-13 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2000-10-17 (990101)
Senast godkända besiktning: 2024-04-19
Besiktigad tom: 2025-06-30
Årsskatt: 3269 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Ägarens kommentar

En fin och trivsam vagn som jag har kört och vårdat med nöje i snart 15 år. Nu är en ny Mercedes Coupé beställd, varför nästa ägare får ta vid och sköta om den här.

Fakta om modellen

Mercedes har allt sedan 50-talet andats lyx, krom och prestanda i vagnar med en S-beteckning. Fast den första renodlade modellen som officiellt kallades S-Klasse var modell W116 som kom 1972. Mercedes-Benz W220 blev således den fjärde generationens S-klass och ersatte W140 S-klass efter årsmodell 1998. W220 fanns tillgänglig med en rad motoralternativ. Såväl diesel, gas och bensinmotorer i V6-, V8 eller V12-utförande. Jämfört med sin föregångare hade W220 något mindre yttre dimensioner men erbjöd större inre volym, särskilt i versionerna med långt axelavstånd, och något mindre lastvolym. Produktionen av W220 började den 13 augusti 1998, och produktionen av C215 coupé följde 1999. Tillverkningen av 220-serien uppgick till 484 683 enheter, något mer än produktionssumman från W140. Produktionen avslutades i slutet av 2005, när W220 ersattes av W221 S-klass och C215 ersattes 2006 av C216 CL-klass. W220 var tillgänglig med fler motoralternativ än W126 eller W140. Sortimentet började med en mindre 2,8L 197 hk (147 kW) V6-motor. Mycket populär var 3,2L 224 hk (167 kW) V6, nästa steg en 3,7L V6 på 245 hk (183 kW). S500 drevs av en 5L V8 på 302 hk (225 kW). W220 var den första generationen av S-klass, där automatväxellåda var standard på alla modeller. Till en början hade alla bilar 5-växlad 5G-Tronic-växellåda, men efter 2003 (2004 i USA) erbjöds istället S 430 och S 500 med den nya 7-växlade 7G-Tronic-växellådan.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Johanneshov

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-12-12.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG