Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 450 SE W116 — 1979

Välanvänd W116 med ett snyggt inre, ett presentabelt yttre och ett motorhjärta som vill ha lite omvårdnad.

Edit: Ny besiktningsinformation under "Beskrivning".

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Med en översyn av motorn och en liten justering av styrväxelns dödgång kan det här bli en rymlig och värdig entusiastbruksis på sommarhalvåret."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
46 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17751
TRELLEBORG
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 450 SE?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Med en översyn av motorn och en liten justering av styrväxelns dödgång kan det här bli en rymlig och värdig entusiastbruksis på sommarhalvåret."

Beskrivning

Den registrerades för trafik i Sverige i april 1980, förmodligen var den en demobil för dåtidens generalagent Philipsons Automobil AB före den fick sin första ägare i juni året därpå. Den verkar ha brukats av ägare i landets södra halva under alla år och 2021-01-14 gav den gamla hastighetsmätaren upp och en begagnad monterades. Därav den avvikande milhistoriken, den gamla mätaren följer med (bild). Den nuvarande ägaren köpte bilen för drygt ett år se'n men har nu fått tag i ett syskon, en 500 SEC, som ska få all uppmärksamhet. Senaste godkända besiktningen gjordes 2022-10-12, en ny besiktning gjordes 2024-11-26 och bilen fick anmärkningar på däck fram, en skadad bromsslang, en brusten fjäder och en dålig stötdämpare (bild på protokoll). En ny ägare får själv åtgärda dessa fel.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1979/1979 
  • Första registreringsdatum
    1980-04-15 
  • Avläst mätarställning
    210000 km 
  • Kw / hk
    147 / 200 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Plysch 
  • Färg
    Ljusblå metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn går lite ojämnt och ventilerna tickar, en översyn och service av maskineriet behövs. Vidare visar ägaren upp motorutrymmet och ursäktar sig för dess finish. Här kan en ny ägare göra underverk när andan faller på. Lådan växlar villigt upp vid gaspådrag och körkänslan är lite amerikansk i en W116 med sin styrning och stora ratt

  • Skick interiör:

    Fin och fräsch plyschinredning och mattor tillsammans med bra träinlägg, innertak och dörrsidor som ger ett inbjudande intryck. Ett par diskreta lagningar på förarsätet. Soltaket funkar fint och även elhissarna fram. Vid dokumentationen strejkade de bakre, men ägaren skulle ta sig an det problemet omgående. Vidare är föga överraskande AC:n ur funktion, men den vanliga värmen och ventilationen blåser på bra.

  • Skick exteriör:

    Äldre omlackering med någon synlig mindre lyckad spackling vid vänster stötfångarände bak och ett par små lacksläpp med ytrost vid takluckans kant och vid bakrutan. Men den är presentabel på håll och skäms inte för sig. Äldre däck med torrsprickor, mest fram, på klassiska Mercedes tillbehörsfälgar och en original barockfälg som reservhjul.

  • Skick helhet:

    Ett prisvärt patinerat helhetsintryck och mycket och trevlig bil för pengarna. Men också en stor motor att ta hand om lite.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-12-10
Ursprungsbesiktning: 1980-04-15 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1980-04-15
Senast godkända besiktning: 2022-10-12
Besiktigad tom: 2024-10-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Föreläggande om kontrollbesiktning - 2024-12-26.
Antal ägare: 10

Fakta om modellen

Med formgivaren Friedrich Geiger i spetsen påbörjade Mercedes arbetet med sjuttiotalets S-modell redan i mitten av sextiotalet. På Parissalongen hösten 1972 var det så dags och den nya S-modellen W116 presenterades. Det var allt från instegsmodellen 280 S/SE med sexcylindrig motor med dubbla överliggande kamaxlar, förgasare eller insprutning till V8.or på 6,9 Liter. Manuell eller automat, för sexan fyrstegad. Inredning fanns i olika varianter, textil, plysch och läder. Som alltid hade Mercedes vinnlagt sig om säkerhetsaspekten och W116 var en mycket säker bil för sin tid. Insprutningen till 280 SE var ursprungligen en D-Jetronic men byttes snart till den något enklare K-Jetronic. Modell W116 kom att tillverkas fram till och med 1980 i totalt 473 035 exemplar. Av dessa finns drygt 1 300 kvar i Sverige idag.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Trelleborg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-12-12.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG