Visa alla bilder
Visa film

Ford Cortina De Luxe 1620cc — 1966

Svensk-såld Ford Cortina De Luxe med totalt 8 ägare. Nyligen ombyggd av en välkänd Ford-expert för klubbracing, med många högkvalitativa uppgraderingar och modifieringar. Bilen levererar nu cirka 130 hk, vilket ger en betydande prestandaförbättring. Trots sin racinganpassning är den fortfarande laglig för vägbruk och registrerad för gatukörning, vilket gör den mångsidig för både aktiv körning och evenemang.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ägaren byggde om den här bilen under sommaren med hjälp av ett pålitligt nätverk av specialister för att garantera arbete av högsta kvalitet. Den drivs av en 1620 cc Crossflow-motor som producerar ungefär 130 hk, vilket ger mer kraft än en standard Lotus Cortina till en bråkdel av kostnaden. Motorn startar lätt, går smidigt och erbjuder livlig prestanda, även om den kommer att behöva slutjusteringar och en ordentlig inkörning efter ytterligare 200-300 km. Under körning är den enda mindre anmärkningen en lätt vibration i växelspaken vid cirka 3600 rpm, som avtar vid 3800 rpm. Växellådan fungerar perfekt utan problem. Bilen är besiktningsbefriad för alltid och redo att köras hem idag."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
28 NOV 12:10
101 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16995
SANDARED
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
130 - 150 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 102 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
17873
22 NOV 22:15
101 000 SEK
33004
22 NOV 19:04
100 000 SEK
33004
22 NOV 19:03
91 000 SEK
33004
22 NOV 19:02
90 000 SEK
33004
22 NOV 18:46
80 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Cortina De Luxe?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ägaren byggde om den här bilen under sommaren med hjälp av ett pålitligt nätverk av specialister för att garantera arbete av högsta kvalitet. Den drivs av en 1620 cc Crossflow-motor som producerar ungefär 130 hk, vilket ger mer kraft än en standard Lotus Cortina till en bråkdel av kostnaden. Motorn startar lätt, går smidigt och erbjuder livlig prestanda, även om den kommer att behöva slutjusteringar och en ordentlig inkörning efter ytterligare 200-300 km. Under körning är den enda mindre anmärkningen en lätt vibration i växelspaken vid cirka 3600 rpm, som avtar vid 3800 rpm. Växellådan fungerar perfekt utan problem. Bilen är besiktningsbefriad för alltid och redo att köras hem idag."

Beskrivning

Ägaren köpte denna bil som ett ofärdigt projekt 2022. Med en lång historia av att äga och bygga om många Ford-modeller kunde han inte motstå denna på grund av dess utmärkta karosskondition. Som en sann old-school Ford-entusiast var det aldrig aktuellt att behålla bilen i originalskick. Nedan följer en lista över uppgraderingar som förvandlade denna bil till en 130 hk stark kraftpaket.

Kaross:
Mycket fin kaross, omlackerad i standardvit färg.
Brandskyddsvägg mellan bagageutrymmet och interiören.
Aluminiumdörrpaneler och interiörpaneler.
Nya OMP-framsäten.
Svart interiör.
3-punkts säkerhetsbälten fram.
Störtbåge.
Nya främre och bakre stötfångare.
Motor:
Ford Crossflow 1620 cc, uppskattad till 130 hk, balanserad.
Dubbel Weber DCOE40 förgasare.
4-2-1 avgasgrenrör.
Kent 234 kamaxel.
Omslipat topplock med större ventiler.
Ökad kompression (10:1).
Högpresterande oljepump.
Aluminiumkylare.
Vibra-Technics motorfästen.
Filter King justerbart bränslefilter.

Växellåda:
Fullständigt renoverad Ford-växellåda med korta växlar (2.5:1, 1.636:1, 1.230:1, 1:1).
Ny förstärkt och balanserad kardanaxel.
Fjädring:
Fram:

Spax justerbara stötdämpare.
220 lbs fjädrar, sänkta med 50 mm.
Polyuretanbussningar.
Nya bromsskivor och bromsok.

Bak:
Enkelfjädrar med 50 mm sänkningsblock.
Nya bussningar.

Hjul:
Stålfälgar: 5,5" x 13" fram med Yokohama A539-däck (175/60R13) och 6" x 13" bak med Yokohama A539-däck (185/60R13).

Bakaxel:
Utväxling 3.9:1.

Avgassystem:
2-tums avgassystem med en Simons ljuddämpare.

Elsystem:
12-volts negativ jordning.
Hawker Odyssey PC625-batteri.
Delvis ny kablage.
6-polig säkringsbox.
Huvudströmbrytare monterad i interiören.
Lättvikts 60A generator.
Lättvikts-/högeffekts startmotor.
Elektrisk kylfläkt.
FIA-regnljus bak.
GT-instrument och Smiths Pro Classic 8000 RPM varvräknare.
Redtop elektrisk bränslepump.

En fantastisk kombination av klassisk stil och högprestanda för den verklige Ford-entusiasten!

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    1965-11-24 
  • Avläst mätarställning
    3033 
  • Regnr
    FGG594 
  • Chassinummer
    BA74EA64247 
  • Kw / hk
    43 / 58 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen har genomgått en totalrenovering, inklusive motorn, växellådan och många andra komponenter. Den har endast körts ungefär 60 km sedan renoveringen och kommer att behöva ytterligare 200-300 km körning för korrekt inkörning, följt av mindre justeringar. Det är ett nöje att köra den, med stabil och responsiv väghållning. Det enda att notera är en lätt vibration i växelspaken som behöver ses över, även om växellådan i sig fungerar felfritt. Värmefläktsystemet är för närvarande inte installerat men ingår i bagageutrymmet tillsammans med några extra delar.

  • Skick interiör:

    Interiören är exceptionellt ren och prydlig med nya framsäten av typen "bucket seats", välbevarade baksäten och nyare mattor. Den inkluderar också anpassade dörrpaneler och sidopaneler i aluminium. Instrumentpanelen och mätarna är fullt fungerande, kompletterade med specialanpassade strömbrytare för bränslepumpen, ljusen, vindrutetorkarna och mer. Trots att den är byggd för racing behåller bilen en ursprunglig känsla och karaktär.

  • Skick exteriör:

    Karosseriet är rakt och stabilt med välpassade paneler och en ren underdel. Lacken är i gott skick med en fin vit finish, och nya kromade stötfångare har monterats. Det finns en liten rostblåsa under strålkastaren fram, troligen orsakad av en stenskott, men överlag är karossen i mycket gott skick.

  • Skick helhet:

    Det här är den perfekta bilen för alla som söker en välbyggd, lättskött klassisk Ford som kan avnjutas både på gatan och på banan. Den erbjuder ett utmärkt alternativ till en Lotus Cortina och levererar liknande prestanda till en bråkdel av kostnaden.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-03-02
Ursprungsbesiktning: 1965-11-24 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1965-11-24
Senast godkända besiktning: 2024-04-19
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 8

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-12-12.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG