Visa alla bilder
Visa film

Triumph Spitfire Mk IV RHD — 1973

Ett öppet, prisvärt och brittiskt folksportbils-klassiskt objekt i ett körklart patinerat skick.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Glad, patinerad, välanvänd och med ett passande nerdigt registreringsnummer."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
20 NOV 12:30
20 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18905
STAFFANSTORP
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
60 - 70 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 21 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
17601
14 NOV 21:00
20 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Triumph Spitfire Mk IV?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Glad, patinerad, välanvänd och med ett passande nerdigt registreringsnummer."

Beskrivning

Den importerades från England till Sverige i november 1987. Bilen bytte ägare snabbt ett par gånger och 1988 köpte ägaren som nu har låtit den nuvarande ägaren ta över den för att hitta en entusiast som kan göra det som behövs och önskas. Bilen är körklar men avställd, senaste och sista godkända besiktningen gjordes 2022-06-30, då var den alltså i godkänd period när den enligt nuvarande regler blev besiktningsbefriad 2023.

Carfaxrapport Gratis historik (15)

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1973/1973 
  • Första registreringsdatum
    1988-02-05 
  • Avläst mätarställning
    74 630 miles 
  • Regnr
    NRD746 
  • Chassinummer
    FH58855 
  • Kw / hk
    46 / 63 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Mekaniskt funktionell, i en äldre engelsk roadster hörs allt lite närmare och högre, och den känns pigg i motor och låda. Karossen hänger lite typiskt i chassit över på förarsidan, en inte helt ovanlig egenskap för biltypen.

  • Skick interiör:

    Sliten inredning i både säten och mattor, ett nytt mattset och klädsel till stolarna är lätt att hitta från flera leverantörer. Träratten är hel, men skulle nog gärna vilja ha en ny fernissa och även instrumentpanelens trädelar behöver lite puts.

  • Skick exteriör:

    Lacken var lite matt, tyckte ägaren, och bilen fick sig en polering. Delvis omlackerad någon gång. I övrigt gult presentabel, men med synliga angrepp i höger dörrs nederkant och även delvis i tröskeln. Suffletten är hel med lite mjölkiga plastrutor och ett tillhörande bra och prydligt sufflettskydd. Ett sittbrunnskapell följer också med, det är helt i sömmar och tyg, men behöver en noggrann tvätt. Äldre Yokohama däck med bra mönster.

  • Skick helhet:

    Osminkat bra grundskick för vidare ägande och vård, körklar och körbar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2025-10-01
Ursprungsbesiktning: 1988-02-02 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1988-02-05
Senast godkända besiktning: 2022-10-19
Besiktningsbefriad: Ja
Årsskatt: Skattebefriad
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

BMC hade visat hur man enkelt bygger en liten och billig sportvagn baserad på standardkomponenter när de förvandlat en vanlig Austin A35 till den käcka Austin-Healey Sprite. Så Triumph var säkra på att kunna upprepa den succén och bygga en sportvagn på sin nya småbil Herald. Giovanni Michelotti hade tagit fram en snygg öppen kaross redan 1957 och eftersom Herald hade separat ram var det enkelt att byta standardkaross mot sportbilskaross. Motorn trimmades med hjälp av dubbla förgasare och i oktober 1962 startade produktionen av Spitfire. För att kunna hålla priset nere var bilen enkel i sitt utförande, men det var något som kunderna uppskattade. Mindre populär var den svårbemästrade pendelaxeln bak, även den ett arv från Herald. I en trött familjebil fungerade bakvagnsupphängningen tillfredsställande, men med en starkare motor i den lätta bilen ledde den till svår överstyrning och Spitfire fick utstå mycket kritik för sina vägegenskaper vid inspirerad körning. I november 1970 kom Mark IV-modellen med nytt bakparti, snyggare instrumentbräda och, äntligen, helsynkroniserad växellåda. Mest uppskattat var ändå en modifierad bakvagnsupphängning, som tog bort den värsta överstyrningen.

Källa: Wikipedia

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Staffanstorp

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-12-04.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG