Visa alla bilder
Visa film

Jaguar XK120 FHC — 1954

Världens då snabbaste bil, här ett exemplar som importerats av den nuvarande ägaren från USA för 24 år sedan och som sedan genomgått en omfattande renovering.

Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett exemplar i gott skick både utseendemässigt och mekaniskt. En närmast ikonförklarad modell som idag kanske är redo att upptäckas av en ny generation entusiaster."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
20 NOV 11:00
125 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18866
LINDESBERG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
850 - 950 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 130 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
1521
14 NOV 19:16
125 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaguar XK120 FHC?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett exemplar i gott skick både utseendemässigt och mekaniskt. En närmast ikonförklarad modell som idag kanske är redo att upptäckas av en ny generation entusiaster."

Beskrivning

Den nuvarande ägaren importerade Jaguaren från USA år 2001 som ett renoveringsobjekt. Karossen blästrades och plåtarbetet utfördes av den välrenommerade plåtslagaren Bengt Blad i Uppsala. Lackeringen utfördes professionellt av en bilverkstad i Örebro. Motorn renoverades med bland annat nya kolvar och lager. Växellådan såg ägaren över själv. När Jaguaren var körbar tog ägaren den till Normandie i Frankrike, där en brittisk sadelmakare gjorde en ny inredning. En ny instrumentpanel tillverkades i England för bilen. Förutom resan till Frankrike har ägaren fortsatt att köra den, och mätaren, som är begränsad till 10 000 mil, står idag på drygt 7 000 mil.

Carfaxrapport Gratis historik (13)

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1954/1954 
  • Första registreringsdatum
    2005-07-08 
  • Avläst mätarställning
    73 000 km 
  • Regnr
    SHX769 
  • Chassinummer
    680920 
  • Kw / hk
    118 / 160 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och motorn går jämnt och mjukt på tomgång, samt svarar väl på gaspådrag. Elfunktioner som belysning, signalhorn och vindrutetorkare provades vid dokumentationstillfället och fungerade då.

  • Skick interiör:

    Interiören är fortfarande i mycket gott skick efter den omfattande renovering som bilen genomgick för drygt 20 år sedan.

  • Skick exteriör:

    Att lackeringen var väl genomförd märks fortfarande, och karossen har idag bara enstaka repor. På högerdörren finns en mindre mjuk buckla. En gummilist vid förardörrens karm är något skadad, vilket syns på en av bilderna. Karossen är annars så tät att dörrarna är något svåra att stänga.

  • Skick helhet:

    Ett välrenoverat exemplar som har en kaross och inredning i gott skick och som även fungerar väl mekaniskt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2005-07-08
Ursprungsbesiktning: 2005-07-08 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2005-07-08 (540101)
Senast godkända besiktning: 2017-07-11
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Med ett modernare språkbruk var det en superbil som Jaguar visade upp på London Motor Show på Earls Court i oktober 1948. Jaguar 120 Aluminium Super Sports hade på kort tid satts ihop av ett kortat chassi från en Jaguar Mark V. Även om bilens design talade om en ljusare framtid efter krigsåren var det inte minst motorn som fick uppmärksamhet. Den nya XK-motorn var inte bara vacker att se på med kamkåpor i polerat aluminium. Den raka sexan hade topplock i aluminium, dubbla överliggande kamaxlar, hemisfäriska förbränningsrum, två SU-förgasare och en sjulagrad vevaxel. När tillverkningen startade 1949 hade bilarna en mer eller mindre handbyggd kaross i aluminium. Motorn gav 160 hk och toppfarten på över 200 km/h testades vid flera tillfällen, vilket gjorde XK120 till den dittills snabbaste produktionsbilen i världen. Från 1950 fick XK120 en kaross i stål, vilket gjorde bilen 50 kg tyngre. År 1951 kom en version med tak – fixed head, och från 1953 fanns också en till cabrioletversion kallad drophead coupé. När XK120 ersattes av XK140 år 1954 hade drygt 12 000 exemplar tillverkats.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lindesberg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-12-04.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG