Visa alla bilder
Visa film

Jaguar E-Type Series 1,5 Cabriolet 4,2 — 1968

E-type som har renoverats i Sverige och haft samma ägare i 34 år.

Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En av de mest eftertraktade samlarbilarna i gott renoverat skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
20 NOV 11:30
255 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18849
LINDESBERG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
700 - 750 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 260 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
28215
14 NOV 20:09
255 000 SEK
13193
14 NOV 19:34
250 000 SEK
33367
14 NOV 19:18
20 000 SEK
42265
14 NOV 19:15
15 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaguar E-Type Series 1,5 Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En av de mest eftertraktade samlarbilarna i gott renoverat skick."

Beskrivning

År 1988 importerades Jaguaren från USA av en kamrat till den nuvarande ägaren. Han tog över den 1991 och inledde då en omfattande renovering. Ägaren berättar att han plockade ner bilen helt och att karossen blästrades. Den blev sedan omlackerad professionellt i originalkulören. Den fick då en ny sufflett, tonneau och nya ekerfälgar som köptes i England. Klädseln lämnades orörd och kromdelarna, som stötfångarna, behölls i det skick de var i. Sedan renoveringen blev klar har ägaren använt sin E-type under sommaren, men de senaste två åren har den blivit stående. Den är besiktigad och en uppsättning nycklar finns.

Carfaxrapport Gratis historik (14)

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    84 004 miles 
  • Regnr
    NKW280 
  • Chassinummer
    1E16451 
  • Kw / hk
    149 / 203 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läderklädsel 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar, men den främre förgasaren verkar hänga sig. Jaguaren är körbar, men på grund av förgasarproblemet har vi inte genomfört någon regelrätt provkörning. Efter ett par års stillestånd kan förgasarna och bilen rent allmänt behöva en service. Elfunktionerna har inte testats.

  • Skick interiör:

    Läderklädseln på förarsätet har en alldeles lagom patina. Det syns att det är läder, men sätet har inga skador i form av revor eller hål. Passagerarsätets klädsel är i gott skick. Ett tygmärke från tillverkaren Britax på ett säkerhetsbälte har blivit fransigt, men det är inget som påverkar bältets funktion. Suffletten och sufflettskyddet, tonneaun, är i gott skick. Reservhjul och domkraft finns.

  • Skick exteriör:

    Jaguaren lackerades om vid renoveringen på 1990-talet, och en maskinpolering skulle ge den en bättre glans samt ta bort de ytliga repor som finns. Lacken på passagerarsidans dörr ser i visst ljus ut att ha en del mjukare vågor. Lacken har också ett mindre antal stenskott och små bulor, men ger ändå ett gott intryck. Kromdelar som stötfångare och strålkastarsargar har mindre repor och viss porighet, vilket är helt i linje med att delarna är äldre. Den bakre stötfångaren har en mindre mjuk bula, vilket syns på en närbild.

  • Skick helhet:

    Jaguar E-type har med rätta blivit en av de mest ikoniserade bilmodellerna, både för sin teknik och utseende. Det här väl renoverade exemplaret behöver en viss igångsättningsservice för att åter bli tillförlitlig och helt körbar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1999-04-12
Ursprungsbesiktning: 1989-06-22 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1989-06-22
Senast godkända besiktning: 2017-07-03
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Jaguar E-types debut på Genèvesalongen 1961 var som tagen ur en film. En planeringsmiss ledde till att man fick köra utställningsbilen i full fart från England till Schweiz för att komma fram i tid till invigningen. Det lyckades och E-type gjorde succé! Den fanns från början som en tvåsitsig coupé och tvåsitsig cabriolet. Formerna brukar tillskrivas aerodynamikern Malcolm Sayer, som under andra världskriget arbetade med att konstruera kåpor och beklädnad till flygmotorer. Hos Jaguar hade han tidigare tagit fram karossen till tävlingsbilen C-Type. De första åren fanns E-type med en sexcylindrig motor på 3,8 liter, och från 1964 växte den till 4,2 liter, men effekten var fortfarande 265 hk. År 1966 presenterades 2+2-modellen som, tack vare drygt 20 cm längre axelavstånd, fick plats med ett baksäte anpassat för barn. År 1968 kom det som i efterhand kallas "Series 1.5"; det var fortfarande samma grundkaross men under året infördes stegvis en rad ändringar. Från 1969 kom "Series 2", som bland annat hade öppna lyktor, och 1971 kom "Series 3", och nu försvann den sexcylindriga motorn, och istället hade E-type en V12-motor. Produktionen avslutades 1974.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lindesberg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-12-04.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG