Visa alla bilder
Visa film

BMW 2002 Luxus — 1975

En svensksåld pigg liten familjesportvagn från BMW i Luxus-utförandet, i en eftertraktad färgkombination.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En mycket trivsam vagn med rötter i 60-talet men i den sista årsmodellens Top of the Line utförande från mitten av 70-talet. Har varit avställd i många år men nu igångsatt och körklar. Trevlig färgkombination och välfungerande. Det finns bruksslitage och detaljer att åtgärda."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
116 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17753
ALVIK/STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW 2002 Luxus?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En mycket trivsam vagn med rötter i 60-talet men i den sista årsmodellens Top of the Line utförande från mitten av 70-talet. Har varit avställd i många år men nu igångsatt och körklar. Trevlig färgkombination och välfungerande. Det finns bruksslitage och detaljer att åtgärda."

Beskrivning

Specialversionen Luxus som kom till årsmodell 1975 hade bl.a. en speciell plyschklädsel, velourmattor, mittarmstöd i bak, trädetaljer på dörrsidor och runt askkoppen samt en växelspaksknopp i trä. Den här vagnen registrerades för trafik den 17 september 1974 och har haft få ägare. Den förvärvades i april 1985 av en man som gav bilen till en son i juni samma år. I Februari 1987 ställdes den av för att i mars 1989 övertas av nästa son och bror. Han kom att äga den till i år, när förre ägaren och brodern återigen blev ägare till bilen. Så ägare i samma familj sedan 1985 och avställd sedan 1987. Nu igångsatt och besiktigad inför försäljning. Vid igångsättandet har toppen renoverats med byte av kolvar mm. Dessutom ny vattenpump samt byten av diverse slangar, packningar, oljor, filter mm. Bromsar är kontrollerade och åtgärdade och alla funktioner och elsystemet är genomgånget och nu fungerande. Mätarställning 8.574 mil, huruvida den har slagit om eller inte är dock osäkert. Inredningsdetaljer, diverse clips och tätningar har gåtts igenom och detaljer har köpts från en specialfirma i England. Bilen är utrustad med dragkrok. Med bilen följer instruktionsbok och servicehäfte samt diverse kvitton och dokument, dubbla nycklar, fälgar med vinterdäck samt diverse småprylar med bl.a. färgstift, spray och klarlack.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    1974-09-17 
  • Avläst mätarställning
    85,736 km 
  • Kw / hk
    74 / 101 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textilklädsel och textilmattor 
  • Färg
    Ljusblå metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går bra i motor och drivlina. Vid kortare provkörning i stadstrafik upplevdes styrning, koppling, växling och väghållningsdetaljer vara i bra skick. Ej kontrollerad på lyft men det såg bra ut vad gäller vitala delar och besiktningen hade inget annat att anföra vad gäller underrede.

  • Skick interiör:

    Trevlig och påkostad interiör som är i ett bra originalutförande. Bilen har haft en formsydd överdragsklädsel. Försiktigt lossad på passagerardyna och förarens ryggstöd, såg relativt välbevarad ut. Slitage på förarsidans ryggstöd upptill. Fina dörrsidor och paneler, fint innertak och mattor som är i avvikande i färg (ålder?) Skyddsmattor såväl nyare som gamla i gummi medföljer. Alla el-funktioner samt värme och ventilation förefaller fungera väl. Klockans funktion osäker.

  • Skick exteriör:

    Bilen är omlackerad, helt eller delvis men det är gjort före nuvarande ägarfamilj kom in i bilden 1984. Oklart varför den blev omlackerad. Lackeringen är i gott skick men det finns bruksslitage och nyansskiftningar. En repa på bakluckan, någon bula och skav men i övrigt normalt slitage för ålder. Kring hjulhus, kanter och sparklådor finns partier som kan behöva åtgärder. Krom och blankt i bra skick med något slitage. Stötfångarna sitter inte helt optimalt. Backspegel på förarsidan skadad och antennspröt på A-stolpen saknas. Bra glas och belysningsdetaljer, lykttorkare borttagna. Bra fälgar med bra däck, olika fabrikat fram (nya) och bak. Motor- och bagageutrymmen i bra skick för ålder.

  • Skick helhet:

    Det brukar ju sägas att en bilmodell designmässigt är som snyggast från början av produktionsåren och som bäst kör- och kvalitetsmässigt när den går ur produktion. Med tanke på modellens historik får man här både och. Just det här exemplaret i sin klassiska 02 look med sista årets speciella påkostade version samt historia och körklart bruksskick, gör den till en fin och intressant klassiker och entusiastvagn.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-07-31
Ursprungsbesiktning: 1974-09-17 (regbes) (Ombes:19781003)
Datum i trafik första gången: 1974-09-17
Senast godkända besiktning: 2024-10-07
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

Efter att BMW fått igång produktionen efter andra världskriget erbjöd man en vild flora av MC-bilar, småbilar, stora dyra vagnar och sportbilar. I början av 60-talet började de renodla och Neu Klasse, en större mellanklassvagn med en för tiden slank och rymlig kaross med modern design, blev en framgång. I mitten av 60-talet insåg BMW att de behövde även en lite mindre vagn, för att möta efterfrågan från den växande medelklassen. Ur sin framgångsrika Neu Klasse tog de fram en ny vagn, som till en början fick 1600 motorn från den större vagnen men med två dörrar, kallades helt enkelt 1600-2. Resten är historia och en succé. Med tiden införlivades 2:an i modellbeteckningen och bilarna kom att heta 1502, 1602, 1802 och 2002 allt efter motorstyrka. Ett antal olika epitet och bokstäver hängdes på allt efter utrustning. Det gjordes tvådörrars vagnar, cabrioletversioner och en tvådörrars Touring och som picken över i:et lanserades även en Turbomatad version 1973. Modell 02 tillverkades fram tom 1977 med mindre kosmetiska uppgraderingar. In på 70-talet fick modellen, som så många andra bilar, allt mindre blankt och mer mattsvarta detaljer. Till årsmodell 1974 försvann de runda baklysena och ersattes av större och modernare rektangulär armaturer. Oavsett motorbestyckning, så var det en pigg och körglad vagn med fina vägegenskaper. Så förare med sportiga ambitioner gillade modellen, så också tävlingsfolket. De sista två årsmodellerna erbjöds endast den enklare version 1502 som ett budgetalternativ till den nya 3-serien som kom 1975. Totalt tillverkades 868.000 02:or 1966-1977.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Alvik/Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-12-05.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG