Visa alla bilder

Saab 900 2.0 turbo — 1998

Välutrustad bil med få mil i toppskick.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En fantastiskt fin Saab som har haft försiktiga ägare sedan dag 1, förmodligen aldrig vinterkörd. En bil värd att bevara och vara rädd om då det är sällan man ser en i detta skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
55 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13149
OLOFSTRÖM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Saab 900 2.0 turbo?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En fantastiskt fin Saab som har haft försiktiga ägare sedan dag 1, förmodligen aldrig vinterkörd. En bil värd att bevara och vara rädd om då det är sällan man ser en i detta skick."

Beskrivning

Denna köptes ny 1997 av dam född 1935, hon brukade den varsamt fram till sin bortgång 2008 då sonen tog över. Han behöll den till 2019 och då hade den bara rullat 6900 mil.
Nuvarande ägare tog över bilen i år men han inser att tid och utrymme inte finns för att bevara bilen i sitt nuvarande fina skick.
Välutrustad bil med ACC (ej testad), originalstereo, elhissar, skinnklädsel mm

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1998 
  • Första registreringsdatum
    1997-11-12 
  • Avläst mätarställning
    72 160 km 
  • Kw / hk
    136 / 185 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 5 vxl 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Silver 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Välservad bil som går mycket fint.

  • Skick interiör:

    Interiör i nyskick, härlig doft av läder.

  • Skick exteriör:

    Originallack i toppskick utan skador.

  • Skick helhet:

    En blivande klassiker i mycket fint skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2020-10-22
Ursprungsbesiktning: 1997-10-31 (EEG)
Datum i trafik första gången: 1997-11-12
Senast godkända besiktning: 2019-06-04
Besiktigad tom: - 2021-03-31
Årsskatt: 2199 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Saab kunde under ägaren General Motors utveckla en helt ny modell som såldes under samma namn, Saab 900, 1993-1998 men som ofta betecknas som NG, New Generation. Den skiljer sig mycket från den första Saab 900-generationen men har kvar flera gamla Saab-attribut i designen. Halvkombi med 3 eller 5 dörrar var det enda karossalternativet till att börja med, men även en cabriolet tillkom senare.

Plattformen hämtades från Opel Vectra, och det innebar tvärställd motor till skillnad från föregångaren. Även den större 9000-modellen var byggd med tvärställd motor, men förutom själva motorerna fanns inte så mycket gemensamt under skalet.

Denna andra generationens Saab 900 genomgick ett stålbad 1998 och det gjordes 12 000 modifikationer. I linje med den 1997 introducerade SAAB 9-5, fick Saab 900 namnet Saab 9-3 under modellåret 1998.

För första gången i en Saab kunde kunderna erbjudas en V6-motor, på 2,5 liter och 170 hk. Tyvärr förvärrade denna motor understyrningsproblemen hos Saab 900. Modellen fick också kritik för dåliga utrymmen i baksätet. De positiva omdömena gällde det stora bagageutrymmet och riktningsstabiliteten. De övriga motorerna var samma 4-cylindriga som i SAAB 9000. Som tillval fanns en halvautomatisk växellåda där kopplingspedal saknades, men växlingen gjordes manuellt med en vanlig växelspak.

Invändigt hade nya 900:an samma placering av tändningslåset som 99 och gamla 900, d v s bakom växelspaken mellan framstolarna. I stället för rattlås hade man ett växelspakslås som tvingade föraren att lägga i backväxeln innan nyckeln togs ur. Denna konstruktion hade inte använts på 9000-modellen, men återinfördes i nya 900. En nyhet var "Night Panel", som innebar att instrumentbelysningen kunde släckas ner helt vid mörkerkörning, förutom hastighetsmätaren, och att övriga instrument tändes om de gav ovanliga utslag.

Modellen fick dåligt resultat i krocktest utförda av EuroNCAP[2], men bedöms som marginellt säkrare än medelbilen av försäkringsbolaget Folksam som gör egen ranking baserad på verkliga olyckor. Efterföljaren Saab 9-3 anses av dem båda som en betydligt säkrare bil än 900:an, trots att det är en vidareutveckling av samma grundkonstruktion.

Vid introduktionen hade man stora problem med så kallade barnsjukdomar - det vill säga produktionsfel i början av serietillverkningen - som visar sig hos bilar av den första årsmodellen. Detta förklaras ibland med att Saabs konstruktörer inte fann någon glädje i projektet, eftersom de påtvingats en halvfärdig GM-produkt att utveckla till en Saab.[källa behövs] De hade hellre utvecklat en Saab helt från grunden, menar man. Projektets snäva tidsramar torde inte heller ha påverkat i positiv riktning. Bilen skulle emellertid visa sig vara mycket uthållig, genom dess uthållighet i Talladega Challange, då sex Saab 900 körde 100 000 miles i sträck med en medelhastighet av 226,450 kilometer i timmen.

För den tyska marknaden tillverkades en speciell modell av 900:an kallad Saab 900R som endast gjordes i 200 exemplar och endast i coupé-utförande med turbo av årsmodell 1996. Det som skiljde R-versionen från originalbilen var att den hade en speciell metallic-lack från Opel (svart med guldpearl), Recaro skinnstolar, instrumentpanel i kolfiber-imitation, sänkt 30 mm med hårdare fjädrar och andra dämpare, 17-tums ATS Star-fälgar med däck i dimensionerna 245/35, pedalset i metall, sista ljuddämparen på avgassystemet var i rostfritt stål och slutröret var 3" stort, Talladega-läppen (som för övrigt kom på R-versionen innan den kom på Talladegan) och stora turbo-vingen. Bilens motor förblev dock helt original.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning. För visning av fordonet kontakta handläggare/ombud.

Ted Gryth
Telefon: +46 705 65 67 27
Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
handläggaren.

Ted Gryth
Telefon: +46 705 65 67 27
Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG