Show all images

Saab 900 2.0 turbo — 1998

Well-equipped and low mileage Saab 93 in a top condition.

Ted Gryth
Inspector
Send message

"A fantastic Saab that’s had the same cautious owners since day 1, probably never been driven in the winter. It’s a car worth preserving as a future classic and rare to find one in this condition."

COUNTDOWN
CURRENT BID
ENDED
55 000SEK
LOT NUMBER
LOCATION
13149
OLOFSTRÖM
RESERVE PRICE
Reached
LOGIN TO PLACE BIDS
You need an account and be logged in to place bids.
Tip and share
Ted Gryth
Inspector
Send message

"A fantastic Saab that’s had the same cautious owners since day 1, probably never been driven in the winter. It’s a car worth preserving as a future classic and rare to find one in this condition."

Description

This was bought new in 1997 by a lady born in 1935, she drove it gently until she died in 2008 and her son took over the car. He kept it until 2019 and by then it had only driven 69,000 km.
The current owner bought the car this year and wants an enthusiast to take over it.
Well-equipped car with ACC (not tested), original stereo, electric windows, leather upholstery, etc.

Technical data

  • Year
    1998 
  • Registration date
    1997-11-12 
  • Mileage
    72 160 km 
  • Kw / hp
    136 / 185 
  • Fuel Type
    Petrol 
  • Transmission
    Manual 5 Speed 
  • Interior finish
    Leather 
  • Colour
    Silver 

Condition

  • Mechanical condition:

    Well serviced and maintained car that drives very nicely.

  • Interior condition:

    Interior is in mint condition with a lovely scent of leather.

  • Exterior condition:

    Original paint work in top condition without any damages.

  • General condition:

    A future classic in collectors condition.

MOT (tech. insp.)

Fordonsstatus: Avst 2020-10-22
Ursprungsbesiktning: 1997-10-31 (EEG)
Datum i trafik första gången: 1997-11-12
Senast godkända besiktning: 2019-06-04
Besiktigad tom: - 2021-03-31
Årsskatt: 2199 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Facts about the model

Saab kunde under ägaren General Motors utveckla en helt ny modell som såldes under samma namn, Saab 900, 1993-1998 men som ofta betecknas som NG, New Generation. Den skiljer sig mycket från den första Saab 900-generationen men har kvar flera gamla Saab-attribut i designen. Halvkombi med 3 eller 5 dörrar var det enda karossalternativet till att börja med, men även en cabriolet tillkom senare.

Plattformen hämtades från Opel Vectra, och det innebar tvärställd motor till skillnad från föregångaren. Även den större 9000-modellen var byggd med tvärställd motor, men förutom själva motorerna fanns inte så mycket gemensamt under skalet.

Denna andra generationens Saab 900 genomgick ett stålbad 1998 och det gjordes 12 000 modifikationer. I linje med den 1997 introducerade SAAB 9-5, fick Saab 900 namnet Saab 9-3 under modellåret 1998.

För första gången i en Saab kunde kunderna erbjudas en V6-motor, på 2,5 liter och 170 hk. Tyvärr förvärrade denna motor understyrningsproblemen hos Saab 900. Modellen fick också kritik för dåliga utrymmen i baksätet. De positiva omdömena gällde det stora bagageutrymmet och riktningsstabiliteten. De övriga motorerna var samma 4-cylindriga som i SAAB 9000. Som tillval fanns en halvautomatisk växellåda där kopplingspedal saknades, men växlingen gjordes manuellt med en vanlig växelspak.

Invändigt hade nya 900:an samma placering av tändningslåset som 99 och gamla 900, d v s bakom växelspaken mellan framstolarna. I stället för rattlås hade man ett växelspakslås som tvingade föraren att lägga i backväxeln innan nyckeln togs ur. Denna konstruktion hade inte använts på 9000-modellen, men återinfördes i nya 900. En nyhet var "Night Panel", som innebar att instrumentbelysningen kunde släckas ner helt vid mörkerkörning, förutom hastighetsmätaren, och att övriga instrument tändes om de gav ovanliga utslag.

Modellen fick dåligt resultat i krocktest utförda av EuroNCAP[2], men bedöms som marginellt säkrare än medelbilen av försäkringsbolaget Folksam som gör egen ranking baserad på verkliga olyckor. Efterföljaren Saab 9-3 anses av dem båda som en betydligt säkrare bil än 900:an, trots att det är en vidareutveckling av samma grundkonstruktion.

Vid introduktionen hade man stora problem med så kallade barnsjukdomar - det vill säga produktionsfel i början av serietillverkningen - som visar sig hos bilar av den första årsmodellen. Detta förklaras ibland med att Saabs konstruktörer inte fann någon glädje i projektet, eftersom de påtvingats en halvfärdig GM-produkt att utveckla till en Saab.[källa behövs] De hade hellre utvecklat en Saab helt från grunden, menar man. Projektets snäva tidsramar torde inte heller ha påverkat i positiv riktning. Bilen skulle emellertid visa sig vara mycket uthållig, genom dess uthållighet i Talladega Challange, då sex Saab 900 körde 100 000 miles i sträck med en medelhastighet av 226,450 kilometer i timmen.

För den tyska marknaden tillverkades en speciell modell av 900:an kallad Saab 900R som endast gjordes i 200 exemplar och endast i coupé-utförande med turbo av årsmodell 1996. Det som skiljde R-versionen från originalbilen var att den hade en speciell metallic-lack från Opel (svart med guldpearl), Recaro skinnstolar, instrumentpanel i kolfiber-imitation, sänkt 30 mm med hårdare fjädrar och andra dämpare, 17-tums ATS Star-fälgar med däck i dimensionerna 245/35, pedalset i metall, sista ljuddämparen på avgassystemet var i rostfritt stål och slutröret var 3" stort, Talladega-läppen (som för övrigt kom på R-versionen innan den kom på Talladegan) och stora turbo-vingen. Bilens motor förblev dock helt original.

Location and viewing Information

For viewing the vehicle, contact:

Ted Gryth
phone: +46 705 65 67 27
email: ted.gryth@bilwebauctions.se

Pick up

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling

Ted Gryth
Telefon: +46 705 65 67 27
Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auction information

General information about the condition of the vehicles .
  • At this auction, many vehicles have been included in car collections and have been stored (mothballed) for a long time. For this reason, they are described from a collector's perspective and may need technical reviews and maintenance service - oil, battery replacement, new tires, brake review, etc. - before they can be used. .
  • During the auction days information about a vehicle may be updated up to the day before the auction ends. When you bid at the end of the auction period - and also if you have made an earlier bid - we therefore ask you to read the descriptions carefully, in case something has been changed due to new information.
Important to know before placing your bids!
  • Once you have called in an item and the reservation price is reached we want you to deposit the entire purchase amount into our client funds account before retrieval can take place.
  • When you need to retrieve a called in object we want you to examine it carefully. If you consider that the item does not match our description you do not need to complete the purchase. In this case the deposited purchase sum and the entry fee are refunded.
  • If you do not examine the item on the spot the call charge will be debited, but you do not have to complete the deal.
  • If you make the entire purchase exclusively at a distance you have 14 days to cancel, but must return the item at your own expense.
  • Your shipping costs and other costs are not reimbursed when the right of withdrawal is exercised. Swedish court applies.
  • For items that have not been collected within 14 days storage costs may be charged.

Thank you for following our auctions!

We will send you an email when bidding starts.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG