Visa alla bilder
Visa film

Volvo 244 GL 2,1 — 1980

En trivsam bruksklassiker för både bensin- och gasdrift. I stort sett i originalutförande, men med uppdateringar för god funktionalitet och drift. Nuvarande ägare har vårdat bilen i 35 år.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En robust folkhemsvagn, som även var en populär vagn i väderkvarnarnas land, inte minst sedan Volvo och Daf blev ett par. Man var tidigt intresserad av alternativa bränslen, vilket ledde till att den utrustades för gasdrift. Detta fanns även i Sverige vid den tidpunkten. Den har nu varit en bruksentusiastvagn i många år, både i Nederländerna och här i Sverige. Den är uppdaterad och regelbundet servad, vilket innebär att den är en trivsam och funktionell bruksvagn som klarar sitt uppdrag på ett rekorderligt sätt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
13 NOV 11:20
11 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
18882
SUNDBYBERG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
55 - 75 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 12 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
43171
08 NOV 02:47
11 000 SEK
1521
07 NOV 18:38
10 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 244 GL?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En robust folkhemsvagn, som även var en populär vagn i väderkvarnarnas land, inte minst sedan Volvo och Daf blev ett par. Man var tidigt intresserad av alternativa bränslen, vilket ledde till att den utrustades för gasdrift. Detta fanns även i Sverige vid den tidpunkten. Den har nu varit en bruksentusiastvagn i många år, både i Nederländerna och här i Sverige. Den är uppdaterad och regelbundet servad, vilket innebär att den är en trivsam och funktionell bruksvagn som klarar sitt uppdrag på ett rekorderligt sätt."

Beskrivning

Den här vagnen såldes ny i Nederländerna och utrustades då med möjlighet till gasdrift. Efter ett par ägare, far och dotter, förvärvade nuvarande ägare, en Volvoentusiast, bilen 1991. Han har genom åren vårdat och skött om bilen samt uppdaterat den successivt. Efter flytt till Sverige registrerades vagnen här den 25 juli 1997. Var skulle en hängiven Volvoentusiast annars bo om inte i Sverige? Här blev han snabbt kund hos Volvohandlaren och hittade trivsamma tillbehör att utrusta bilen med. Karossen har klarat sig bra och enligt uppgift är det originallackering förutom bakpartiet. Efter en olycka i Nederländerna gjordes en bristfällig reparation av tidigare ägare, så nuvarande ägare lät byta båda bakskärmarna samt bakstammen 1999. Originalbakluckan behölls och hela bakpartiet lackerades om. Inredningen, såsom stolar och baksäte, har bytts ut. Tills dags dato har bilen gått cirka 55 000 mil. Motorn är däremot utbytt och har endast gått 12 000 mil. Den fick även en växellåda från en nyare vagn med fem växlar 2009. Även mätaren är utbytt vilket gör att mätarställningen inte stämmer med verkligheten. Bilen är regelbundet servad varje år med det som behövts, men alltid med minst olje- och filterbyten. Med bilen följer lite originaldokument och instruktionsbok från Nederländerna samt dubbla nycklar. Bilen är besiktigad den 29 april i år och är körklar.

Carfaxrapport Gratis historik (23)

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1980/1980 
  • Första registreringsdatum
    1997-08-01 
  • Avläst mätarställning
    72,411 km 
  • Regnr
    PFN931 
  • Chassinummer
    2444A2499473 
  • Kw / hk
    79 / 107 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textilklädsel och textilmattor 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar och går stabilt i motor och drivlina. Under en kortare provkörning i stadsmiljö upplevdes allt fungera väl vad gäller styrning, koppling, växellåda och bromsar. Det var något glapp i framvagnen, möjligen bussningarna. Bilen körs på bensin och tanken rymmer sedvanliga 60 liter. Gasdriften fungerar på tomgång men vill inte mer än så. Aggregatet har servats och den fungerade en tid, men något kvarstår att se över vad gäller gasdriften.

    Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses såg bra ut vad gäller vitala delar. Inga anmärkningar undertill från senaste bilprovningen.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i fint skick. Nuvarande ägare har uppdaterat med andra stolar och baksäte m.m. Den har bra komfort och är hel och fin i bruksskick. Stolarna är bekväma. Ratten, reglagen, instrumentbrädan och mätarna är i väl fungerande skick. Alla elektriska funktioner fungerar, men det finns ett missljud i värmefläkten; det låter som att något ligger emot fläktvingarna. Från tillbehörsfirman kommer originalvarvräknare, en nyare Volvo-stereo, nya tätningslister vid dörrarna, skydd för vinddrag m.m.

  • Skick exteriör:

    Förefaller vara originallackering (förutom bakpartiet) i mörkgrönt, färgkod 142. Allt är i bra bruksskick med normalt slitage för ålder och miltal. Det finns repor, stenskott och en liten buckla uppe på höger framskärm. Glas, lister, emblem och belysningsdetaljer är i bra skick. Extra dimljus som fungerar. Stenskottsskydd. Aluminiumfälgar och Michelindäck är i bra skick med normalt bruksslitage. Det är lite kul med de små blinkersarmaturerna på sidorna på framskärmarna, från tiden i Nederländerna.

  • Skick helhet:

    Modell 240 är ett stycke svensk folkhems- och motorhistoria som nu har rullat på våra vägar i 50 år. Den här vagnen har körts och vårdats av samma ägare i drygt 30 år och är en fin klassiker och entusiastvagn. För den som vill sticka ut lite erbjuds här en vagn med några roliga extrafunktioner och inte minst ett komplett gasdriftsaggregat samt lite nederländsk aura.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2006-04-26
Ursprungsbesiktning: 1997-07-24 (regbes) (Ombes:20030428)
Datum i trafik första gången: 1997-08-01
Senast godkända besiktning: 2025-04-29
Besiktigad tom: 2025-04-29
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Modell 240 presenterades som en uppdatering av modell 140 i augusti 1974, designad av Jan Wilsgaard. Modellen är en klassisk ikon i den svenska folksjälen. Oavsett om man har åkt hem från BB i en taxi, hängt med föräldrarna till IKEA eller åkt med mor- och farföräldrar till landet, har vi nästan alla en relation till dessa vagnar.

Under åren gjordes en mängd varianter och uppdateringar. När den nya modellen 740 kom 1984 trodde många kanske att den "gamla" modellen 240 hade gjort sitt, men Volvo lade in en växel till och fortsatte att utveckla även 240:an.

Under åren tillkom olika motorer, bensin-, diesel- och turboladdade. Den kom till och med i en gasdriven version. Den tillverkades i två-, fyra- och femdörrars karosser. Det blev olika utrustningsvarianter med sport och flärd, men genuinast är kanske ändå DL/GL-modellerna, en del av det svenska folkhemmet.

Från början var GL-modellen lite mer påkostad, men degraderades med tiden till instegs- och standardmodell till årsmodell 1979. Till årsmodell 1980 fick alla modeller inifrån ställbara backspeglar. B23A-motorn lanserades och blev standard i GL-modellen.

Det fanns hetare bilar på marknaden, men få kunde mäta sig med kombinationen av enkelhet, slitstyrka, kvalitet och säkerhet såsom Volvo 240, en jordnära familjebil. Totalt byggdes över 2,8 miljoner Volvo 240 mellan 1974 och 1993, och nu har folkbilen och 50-åringen blivit en samlarbil.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sundbyberg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-11-27.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG