Visa alla bilder
Visa film

SAAB 92B De Luxe 2T — 1955

Klassisk Saab tvåtaktare med 28 ystra hästkrafter under motorhuven. 92B var en förbättrad och uppdaterad variant av Saab 92. En körupplevelse utöver det vanliga.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Saab 92 är en historiskt viktig bil och en milstolpe för svensk biltillverkning. Utan den hade vi aldrig haft två svenska biltillverkare. Denna 92B är fullt körklar och i ett mycket gott skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
131 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17739
SÄFFLE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 92B De Luxe?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Saab 92 är en historiskt viktig bil och en milstolpe för svensk biltillverkning. Utan den hade vi aldrig haft två svenska biltillverkare. Denna 92B är fullt körklar och i ett mycket gott skick."

Beskrivning

Denna 92B De Luxe registrerades den 27 oktober 1955. Ägare de första åren återstår att forska fram, men vi vet att bilen 1966 ägdes av en herr Lind i Trollhättan. Den hade då länsregisternummer P 53626. Detta känner vi till tack vare ett sparat protokoll från AB Svensk Bilprovning. Företeelsen med periodisk kontrollbesiktning var då helt ny. 1965 blev detta nämligen lagkrav och många underkända bilar hamnade på skroten. Den 11 år gamla Saab 92'an besiktades dock helt utan anmärkning. 1967 såldes Saaben till Linds Sågverks & Trävaru AB i Kristinehamn. Priset på bilen var 600 kronor. Eftersom bilen bytte län och blev värmlänning fick den länsnummer S 28916. Sedan har vi ingen mer känd historik på Saaben före 1998. Då återregistreras bilen av en herr Andersson bosatt i Ale. Bilen får sitt nuvarande regnummer AKE 456. Herr Andersson renoverar bilen och behåller den fram till 2014. Nuvarande ägare förvärvar bilen 2015 och har utfört löpande förbättringar. Bland annat följande: Renoverad generator, startmotor samt kylare med nytt cellpaket. Allt nytt i tändningsväg inklusive nya tändspolar. Nya kylarslangar, renoverad kylargardin och renoverad huvudbromscylinder. Ny sätesklädsel och stoppning både framstolar och baksäte, m m.

Till bilen medföljer två uppsättningar startnycklar, domkraft, reservhjul, verktyg samt original instruktionsbok. Även viss dokumentation såsom besiktningprotokoll och kopia på gamla regbeviset. Se bilderna för ett urval. Ett specialtillverkat rattlås medföljer. Tänk på att denna bilmodell är utrustad med körriktningsvisare av gammal modell, där man fäller ut en lysande pil vid B-stolpen. Vi rekommenderar att man monterar små diskreta blinkerslampor på bilen för ökad trafiksäkerhet , eftersom moderna bilister aldrig hört talas om denna funktion, än mindre sett den i verkligheten.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1955/1955 
  • Första registreringsdatum
    1998-04-16 
  • Avläst mätarställning
    45396 km 
  • Kw / hk
    20 / 27 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Ljusgrå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Framhjulsdriven med tvåcylindrig tvåtaktsmotor på 764 cc med angiven effekt på 28 hk, samt 3-växlad med rattväxel. Växellådan har även Saabs signum, det så kallade frihjulet. Allt fungerar utan problem. Den är förvånansvärt stark med den lilla tvåtaktsmotorn. Förklaringen kan vara att motorn enligt uppgift är renoverad. Bilens teknik är påkostad en hel del på senare år. Se beskrivning. Nytt 6-volts startbatteri 2023. Enda tekniska anmärkningen är att diagonaldäcken är gamla med lite torrsprickor, så byte av däck rekommenderas.

  • Skick interiör:

    Snygg och ombonad inredning.

    Renoverade stolar och baksäte med ny klädsel. Innertaket är nytt och av rätt modell. Golvmattan av gummi är nytillverkad. Dörrsidorna både fram och bak är original. Se bilderna. Alla instrument fungerar.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad för cirka 15 år sedan, enligt uppgift från ägaren. Lacken är blank och fin, dock inte helt perfekt. Det finns några dammkorn och lite grövre yta på vissa ställen. Detta är dock inget utmärkande. Finns en repa på motorhuven alldeles intill vänster strålkastare, samt en intryckning på höger framskärm. Se bilder. Grillgaller och främre stötfångare är omkromade. Bakre stötfångare i bra bruksskick. Gummilisterna runt framruta och bakruta är torra. Se bilderna. Sammantaget ger bilen ett mycket bra yttre intryck. Även undersidan ser mycket bra ut.

  • Skick helhet:

    En proper och trevlig veteranbil i mycket bra skick som väcker ständig uppmärksamhet. Denna vagn bör avnjutas utan jäkt och passar bäst på mindre vägar i lugnt tempo.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1998-04-16 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1998-04-02 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1998-04-16
Senast godkända besiktning: 2017-05-23
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Ägarens kommentar

Jag har nu ägt bilen sedan 2015 och varje år förbättrat bilens skick. Tyvärr har jag inte längre möjlighet att behålla min entusiastbil och hoppas att den kommer till en äkta Saab-entusiast. Jag har en del extra reservdelar liggandes som nya ägaren kan köpa till om så önskas.

Fakta om modellen

Bilverksamheten inom SAAB såg dagens ljus 1947 och den första modellen Saab 92 hade lånat en del design från flygverksamheten.

När första årsmodellen av Sabb 92 till slut kom som årsmodell 1950, efter år av testande och premiärvisningen den 10 juni 1947, var kölistan lång. Det var inte direkt någon fart på produktionen till en början, första året tillverkades endast 1 246 bilar. Första åren var det buteljgröna i De Luxe utförande som gällde. Till årsmodell 1953 kom de första större förändringarna när bakrutan gjordes större, tanken flyttades och bilarna fick nu en baklucka. Bagageutrymmet blev dessutom större när batteriet flyttades till motorutrymmet. Även stolarna uppdaterades. Internt kallades den nu 92B. Till 1954 års modell gjordes en rad uppgraderingar och modellen kom nu att kallas 92B även officiellt. Ny förgasare (Solex 32) och nya tändspolar ökade effekten från 25 till 28 hkr. Lackeringen blev syntetisk och det blev prydnadslister på skärmarna. Fälgarna fick ventilationshål. Nya strålkastare från Hella med integrerade parkeringsljus, då försvann de små lamporna mellan strålkastarna, grill och skärmar. Även instrumenteringen och detaljer i inredningen förändrades. Färgerna var nu i grått, blågrått, grönt, maroonröd och svart. Den 6 mars 1954 rullade Saab nr. 10.000 ut från fabriken. Man kunde nu också beställa sin 92:a med soltak i tyg. De sista Saab 92 tillverkades 1956, då hade redan efterföljaren modell 93 introducerats. Totalt tillverkades 34.956 exemplar av modell 92, varav 14.828 i B-versionen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Säffle

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-11-28.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG