Visa alla bilder
Visa film

Volvo 244 GL BMW 2,5 24V — 1984

Välvårdad och fräsch 240 Veemer, med en smakfullt diskret och kraftfull krydda under huven. Ombyggd och godkänd 2018, fortfarande i ett fint skick.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"BMW:s fina sexa och växellåda passar 240:an som om bilen alltid hade saknat den motorn. Extra roligt med snygg installation i en välbevarad originalbil. Och extra körglädje får man på köpet."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
62 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16652
BOHUS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 244 GL?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"BMW:s fina sexa och växellåda passar 240:an som om bilen alltid hade saknat den motorn. Extra roligt med snygg installation i en välbevarad originalbil. Och extra körglädje får man på köpet."

Beskrivning

Ovanligt snygg och diskret 244 GL, registreringsbesiktigad och godkänd med en 2,5-liters BMW-sexa och manuell låda från 1993 års 525i E34. Volvon hade samma ägare från 1987 till 2015 men användes inte efter 2007 av åldersskäl. 2015 såldes den vidare till Volvo-entusiast och hade då bara gått 12 500 mil och var i orört, rostfritt originalskick. 2018 byggdes den om till en Veamer, Veemer eller varför inte Vimmer om man travesterar ett uttryck BMW-entusiasterna och media svänger sig med när det handlar om ett trevligt exemplar från varumärket i München. Ett coolt bygge där bilen är original på utsidan, till och med gubbkröken bak på avgassystemet är kvar och även interiört med original instrument och bara en lite kortare växelspak. Inte ens en varvräknare i instrumentklustret och inte heller en Volvo original skinnratt. Bara en lätt sänkning av chassit, med styvare fjädrar och stötdämpare avviker från originalutseendet.

Under huven sitter en BMW M50 B25TU (Technical Update) med enkel-Vanos (Variable Nockenwellensteuerung) från 1993 med 16000 mil bakom sig och en ZF 5-växlad låda. Bakaxeln är en Volvo 1031 med 3,54 utväxling. Motorn är standard förutom att man justerat lite lätt på motorstyrningen så den ger 200 hk (192 i original) och en borttagen startspärr. Uttag för vevhusventilation i ventilkåpa för eventuell turbo finns också. BMW kylare och luftfilterbox. Nya Bilstein dämpare fram och original bak. HR sportfjädrar, 40 mm, nya bromsar, skivor, ok, slangar och belägg fram. Bytt styrväxel till servostyrning. Nyrenoverade Volvo Corona-fälgar och nya däck. Säljaren garanterar att mätarställningen stämmer och att bilen aldrig varit krockad.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1984/1984 
  • Första registreringsdatum
    1984-09-04 
  • Avläst mätarställning
    184 550km 
  • Kw / hk
    141 / 192 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    velour 
  • Färg
    Ljusgul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen ger ett bra intryck på vägen med ett välkänt motorljud och en fin känsla, samtidigt som det är en oväntad känsla. En liten odefinierad vibration från drivlinan fortplantas i karossen vid ett initialt gaspådrag. Växellådan och bromsarna känns bra liksom balansen i chassit. En hjulmutter fram har slitna gängor och tempmätaren ligger lite högt. Mäter man motortemperaturen separat ligger den normalt, sannolikt hänger det ihop med anpassningen till Volvos originalinstrument. Bilen är nyservad och nybesiktigad 2023-11-02 utan anmärkning.

  • Skick interiör:

    Hel och fräsch originalklädsel utan slitage och skador. Bra mattor, dörrsidor, instrumentpanel och innertak. GL-modellen känns igen på finare plyschklädsel och nackstöd bak.

  • Skick exteriör:

    Hel och fin kaross, ingen rost under dörrar och i trösklar. Till största delen originallack i ett fint skick med en liten bättring längst ner på skärmkanten på högersidan. Bra i motorrum och underrede. Rostskyddslbehandlad i ett tidigt skede, sparsamt brukad och förvarad i garage har bidragit till bilens allmänt fina skick. .

  • Skick helhet:

    Bra helhetsintryck, en fin och orörd originalbil före ombyggnaden. Proffsigt och påkostat ombygge utan modifieringar på karossen och med en riktig adaptersats från ett känt företag i Kil. Roligt att den är byggd på en GL med en platt huv – ett sista kännetecken på årsmodell 1984 – då det ger ett subjektivt sportigare intryck.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2021-06-24
Ursprungsbesiktning: 1983-11-14 (typbes) (Ombes:20210120)
Datum i trafik första gången: 1984-09-04
Senast godkända besiktning: 2023-11-02
Besiktigad tom: 2025-11-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 10

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bohus

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-12-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG