Visa alla bilder
Visa film

SAAB Sonett II V4 — 1968

En tuff liten GT-vagn och svensk motorhistorik. Epitet då: lite fräckare, lite fränare och lite mer utmanande än de flesta andra. Gäller än idag!

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En vagn som väcker uppmärksamhet. Såväl utsida, som insida och teknik är i ett utförande, troget originalet från 1968 men nu uppdaterad och i ett fint och körklart skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
183 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16595
VALLENTUNA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB Sonett II V4?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En vagn som väcker uppmärksamhet. Såväl utsida, som insida och teknik är i ett utförande, troget originalet från 1968 men nu uppdaterad och i ett fint och körklart skick."

Beskrivning

Såld ny i Sverige till en Biluthyrningsfirma i Göteborg 1968, oklart om den var för uthyrning eller om kördes av någon anställd. Kanske chefens leksak? Enligt uppgift renoverades den för ca tio år sedan. Gjordes av dåvarande ägare, en känd Saab-entusiast som drev egen Saabverkstad och var engagerad i Sonett-klubben. Han var också en av de som höll i Saab-festivalen. Bilen har aldrig varit i dåligt skick och behövde som det verkar ej några större plåtingrepp. Tom trösklarna, som är en akilleshäl, är troligen i original. När den här vagnen dök upp, såldes en annan Sonett från 1969. De stolarna behölls (hög rygg). Då vagnparken i övrigt bestod av röda bilar, lät han lackera denna i den gula kulören Sonett Yellow, som kom till årsmodell 1969.

Alla slitdelar byttes vid renoveringen, dessutom blev både motor och växellåda renoverade. Miltalet är okänt men troligen relativt få mil med hänsyn till skicket. Att skicket får anses hålla hög klass, visas också av att bilen fått priser och utmärkelser vid träffar med Sonett-klubben.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    1973-01-17 
  • Avläst mätarställning
    4,593 km 
  • Kw / hk
    48 / 65 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Svart vinyl och tyg mattor 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar och går lugnt och fint. Väderleken var otjänlig vid besiktning, varför längre provkörning inte genomfördes. All teknik förefaller fungera väl och överlag kändes allt bra. Ej kontrollerad på lyft men av det som kunde inspekterats, såg det bra ut.

  • Skick interiör:

    Nyare och välgjord inredning med fina dörrsidor, stolar, mattor, inklädningar och innertak. Instrument och ratt i originalutförande. Att just ratten är i originalskick är ovanligt, de är relativt sköra. Även bagageutrymmet är i fint skick. Visst, det finns små skav och något slitage men helheten är helrätt.

  • Skick exteriör:

    Fin och blank lackering med något stenskott och smårepor. Vid "bulan" på motorhuven finns en spricka i lacken i framkant på förarsidan. Blankt, glas och gummidetaljer i fint skick, gäller även emblem. Fälgar och däck i fint skick. Bra passform på kaross, det som ser lite "skevt ut" vid motorhuvens nederkant på vissa bilder, beror på att undertecknad knäppt fast huven slarvigt. Rättades till efter ett tag. Luftintag och registreringsskylt lätt buliga. Motorutrymme i bra skick.

  • Skick helhet:

    En genuin GT-vagn för finsmakare hette det i marknadsföringen av Saab Sonett II 1968. Eller som det hette "over there" This is Sweden's idea of an expensive toy. I den här krämgula kulören och i det fina originalutförandet, är det en härlig klassiker med både svensk motorhistorik och samlarstatus.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2023-08-10
Ursprungsbesiktning: 1973-01-17 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1973-01-17
Senast godkända besiktning: 2018-05-30
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

Saab Sonett Super Sport premiärvisades den 16 mars 1956. Det var en öppen tävlingsvagn, som delvis baserads på Saab 93 komponenter. Endast sex exemplar kom att tillverkas. Efter drygt ett år med tester och provkörningar samt utställningar runt om i Sverige och USA, togs det ett beslut om att inte sätta Sonetten i produktion - så var den historien över.

Skam den som ger sig, såväl i USA som här hemma gjordes olika prototyper på en uppföljningen av Saab som renodlad sportbil. Inte minst framgångarna med Saab som tävlingsvagn runt om i världen bidrog till intresset. Prototyper som Quantum Saab och Catherina samt MFI-13 togs fram och skapade ett sug och intresse av en renodlad Sportbil. Den senaste prototypen, design Björn Karlström, blev så småningom den nya sportbilen Saab Sonett II. Till årsmodell 1966, tio år efter Sonett I, började tillverkningen av den nya sportbilen. Första året byggdes tre prototyper och en förserie om 25 handgjorda vagnar med en del olika lösningar på detaljer. Till hösten 1966 kom så den egentliga serieproduktionen igång. De första bilarna från chassinummer 1-258 hade en tvåtaktsmotor från Saab Monte Carlo 850 men med ett annat förgasararrangemang om tre Solex 40 DHW som gav 60 hkr vid 5.200 varv. Från chassinummer 259 blev det, som i övriga utbud av Saab, en V4-motor från Ford. Förutom den nya motorn blev det en annan utformning av motorhuven för att få plats med V4.an. Den tappade också något av "sportkänslan" då V4-motorn ansågs mindre temperamentsfull. From årsmodell 1970 fick Sonetten en nästan helt ny kaross och med det epitetet serie III. Karossen marknadsfördes inledningsvis vara ritad i Italien, Sergio Coggiola. Fast det var en sanning med modifikation. Visst han hade gjort skisser och det fanns likheter med hans förslag men mycket av detaljarbetet och stora delar av bakpartiet gjordes av Gunnar A Sjögren GAS, som var verksam inom Saabs reklamavdelning. Sista modellåret för Saab Sonett blev 1974. Totalt tillverkades 10.219 exemplar av Sonett II, Sonet II V4 och Sonett III.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Vallentuna

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-12-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG