Visa alla bilder

Abarth 850 Scorpione Allemano — 1960

En läcker och mycket ovanlig italiensk sportvagn, designad av Michelotti och byggd av Allemano of Turin, med en Abarth-entusiast som ägare sedan 1961. Säljs av dödsboet. Den har aluminiumklädda dörrar och luckor. Stommen är av magnetiskt material.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Vilket fantastiskt objekt! Den vill man ju sätta tänderna i."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
288 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16606
ENKÖPING
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Abarth 850 Scorpione Allemano?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Vilket fantastiskt objekt! Den vill man ju sätta tänderna i."

Beskrivning

Detta exemplar av den mycket ovanliga Abarth 850 Scorpione registrerades på Firma Oves Bilar i Varberg i midsommartid 1960. Knappt tre månader senare såldes den till AB Bröderna Modin, även de i Varberg. I juni 1961 sålde de tillbaka sportbilen till Oves Bilar.Den 9:e augusti 1961 köpte nuvarande ägaren den och behöll den fram till sin död. Efter ett drygt års brukande av den varvvilliga maskinen så var det dags för en motor- och bromsrenovering. Kan man ana en något entusiastisk förare bakom ratten på denna svansmotorförsedda italienska specialare? Arbetet kostade då 776 kronor och 25 öre. Slipningen av kamaxeln gick på måttliga 29 kronor. Vevaxelslipningen verkar ha varit betydligt mer komplicerad då denna gick lös på hela 86 kronor. Arbetet utfördes av AB Nils Bjuhr i Örebro.
Äldre registreringshandlingar medföljer liksom faktura på motorrenovering samt diverse tidningsutklipp om Abarth

I motortidningen Fart nr 4 från 1960 beskrivs modellen så här: Smått men formfulländat. För två personer utgör vagnen dock en ypperlig touringvagn.
I artikeln som är mycket positiv vänds de tungtrampande bromsarna till något positivt. De förhindrar plötslig och ofrivillig låsning av hjulen. Kopplingen var hårdtrampad men de är de ju på tävlingsbilar så det var bara tufft. Bra vägegenskaper och sportigt hård fjädring. Motorn började dra över 2 000 varv/minut och vridmomentstoppen verkar ligga runt 5 500 varv/minut.
Nypris 18 000 kr 1960
Toppfart 164 km/h
Maxeffekt vid 6 500 varv/minut.
Den vackra träasken på bilderna är tom.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1960/1960 
  • Första registreringsdatum
    1960-01-01 
  • Avläst mätarställning
    85543 miles 
  • Kw / hk
    38 / 52 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Grå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn går ej runt. Troligtvis för att bilen har stått oanvänd och ostartad i många år. Inget under rubriken Tekniskt är testat på grund av detta. Bilen saknar batteri. Originalmotorn är utbytt vid något tillfälle men original motorblock medföljer. Överfallen till vevaxeln saknas.

  • Skick interiör:

    Inredning i bra skick men behöver rengöras. Något anfrätta kromringar runt mätarna. Någon list sitter lös. Fönstervev på högersidan saknas.

  • Skick exteriör:

    En äldre omlackering som har krackelerat på en del ställen. Några mindre skador och defekter i lacken. Porigt krom. Stötfångare saknas. Rostiga navkapslar. Yttre dörrhandtag på högersidan har trycket fastnat i öppet läge. Därför går det ej att stänga/låsa dörren. De viktiga emblemen finns på plats, se bilder. Det regnade när bilderna togs.

  • Skick helhet:

    Ett utmärkt objekt av en mycket ovanlig italiensk sportbil. Starta upp och kör som den är och förbättra övertid eller gör en större renovering och få den i toppskick. Bilen är ej undersökt på lyft. Inga allvarliga rostproblem har noterats vid en okulärbesiktning. Möjligtvis finns det i skarven mellan frontplåt och innerskärm långt ned.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1988-11-25
Ursprungsbesiktning: 1960-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1960-01-01
Senast godkända besiktning: 1987-11-06
Besiktigad tom: 1989-02-28
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Allemano var en liten men kreativ karosstillverkare som även satte ihop bilar under eget namn. De byggde prototyper och mindre serier åt andra, framförallt italienska, tillverkare.

Det är ingen som vet exakt hur många som byggdes av denna modell men det anses att det är under 200 stycken och att det troligtvis finns ett 60-tal kvar i världen.

Dörrar samt fram och baklucka är aluminiumklädda på en stålstomme.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Enköping

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Johan Ålander
+46 705-80 91 17
johan@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-12-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG