Visa alla bilder
Visa film

Volvo PV 544 S 11234G B20+B18 — 1966

Volvo PV 544 Sport G med en underbar historia. B-O Nyman som bl.a har suttit i styrelsen för PV-klubben i Sverige har både ägt och tävlat i den här bilen. Jackpot för en Volvo-och rallyentusiast!

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Noggrannheten på alla detaljer är oklanderlig, precis som det skall vara på en rally/racerbil från 1960-talet. Eftersom den dessutom både har ägts och körts av en av Sveriges ledande PV-experter, så går den helt felfritt.
I auktionen ingår också en lös B18 motor som nuvarande ägare köpt, denna motorn är dock aldrig testad eller monterad. Det är dock inte originalmotorn och därför inte ”matching number” (se bilder)."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
190 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15455
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV 544 S 11234G?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Noggrannheten på alla detaljer är oklanderlig, precis som det skall vara på en rally/racerbil från 1960-talet. Eftersom den dessutom både har ägts och körts av en av Sveriges ledande PV-experter, så går den helt felfritt.
I auktionen ingår också en lös B18 motor som nuvarande ägare köpt, denna motorn är dock aldrig testad eller monterad. Det är dock inte originalmotorn och därför inte ”matching number” (se bilder)."

Beskrivning

B-O Nyman berättar:
"Bilen köptes den 28 September 1965 hos Karlbergs Bil i Ulricehamn, och utrustades sedan direkt som tävlingsbil med bl.a balk med dubbla stötdämpare, hasplåtar, Smith varvräknare, Auto Trygg stötdämpare med förstärkta fästen, förstärkt bakvagn, ev extraljus Marchal + Bosch, Marchal flodljus, GT-förarstol, speed-pilot osv.
Bilen gick ca 70 tävlingar mellan september 1965 tills augusti 1968. Bilen gick också på diverse is och bantävlingar.

Anledningen till att bilen blev svart/vit, var att jag vid den tiden även hade en svart PV 444 som jag lackade om efter att jag bl.a bytt dörrar, skärmar, huv o front på den. Lacken på den tiden var en hemmagjord lackering, och tex skärmar och sådant lackades då ofta med Servalack. Ofta fanns det därför en mängd olika lackeringar på bilen då man tävlade med den.

När jag nu sedan har renoverat min PV sport, så har jag försökt att återställa bilen i samma skick som jag hade på den, under mina tävlingsår på 60-talet. Därför finns alla tidsenliga tillbehör i bilen för tex. 0, OT-B, OT-A T- och Rallytävlingar.

Nu efter ca 700 timmars arbete är bilen i det skick som ni nu ser den. Allt är förvisso är inte hundraprocentigt men det skall den inte heller vara enligt mig, eftersom man också skall bruka och köra bilen som det är tänkt, med en sådan rallybil.

Varför letar man så efter sin gamla bil igen, frågar då någon?

Denna bilen har alltid funnits i mina tankar, och jag har ångrat mig så många gånger, sedan den gången jag bytte bort den. I början av september 1993, så bestämde jag mig därför att börja söka efter den igen. Via länsstyrelsen hjälp hittade jag bilen i Jönköping, dit den hade sålts. Dåvarande registreringsnumret var F92443.
Jag fick då även svaret att bilen fortfarande fanns i livet och att den nu hade registeringsnummer GKK143, och ägdes av en Herr Uno Ström i Långås.

Jag kontaktade honom både via brev och telefon, och försökte köpa tillbaka den, men den var inte till salu. Efter två års kontakt och förhandlande, hörde dock Uno av sig och sa att nu var Volvon till salu. Det blev affär och jag och Håkan Johansson åkte omgående och hämtade hem PV:n, som sedan var hemma hos sin förste ägare igen.

När jag bytte bort den 1968, så var den jättefint skick. Bl.a var taket, trösklar och sidorna helt nylackerade. När jag nu köpte tillbaka den, var den i tyvärr i ett mycket dåligt skick, men vissa tävlingsgrejer fanns som tur ändå kvar.
.
Från 1999-2009 gick sedan bilen i flera backtävlingar såsom Ånnaboda, Rättvik, Uddevalla + ca ett 20 tal andra tävlingar mm, så efter renoveringen har PV:n verkligen fått bekänna färg i dessa tävlingar. Både bilen och dess B20 motor har efter renoveringen gått helt klanderfritt under alla år.

Hade den inte ställt undan den så hade den bilen nog varit skrotad idag, så till sist vill jag tacka Uno Ström för att han lät mig köpa tillbaks min ”gamla” PV 544 Sport."

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    1966-01-01 
  • Avläst mätarställning
    83805 
  • Kw / hk
    70 / 95 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil/Vinyl 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn och växellådan fungerar felfritt tillsammans. En trevlig B20 som startar enkelt, går och låter fint och dessutom är väldigt lättkörd. Växellåda är u.a och både bromsar och däck är bra på bilen. Alltid välservad och dess slitdelar har kontinuerligt bytts från 1998 till 2018, vilket framgår av de bifogade bilderna av bilens dagbok. Som tidigare sagts, så ingår även en extra B18-motor.

  • Skick interiör:

    Fin inredning som är hel, ren och i toppskick med originalsäten, förutom för GT stolen på förarplatsen (originalsätet ingår, se bild) Alla rally o racingdetaljer ingår också såsom tex Smith varvräknare, Speedpilot med racing klocka, 2 x stoppur, kartläsarlampa, takmonterad spotlight och en förvaringsplats bak för extraljus, hjälmar och kartor.

  • Skick exteriör:

    Helt redo för tävling, med sina klassiska svartlackerade karossdelar, Marchal backlampa, dubbla Marchal-spotlights fram och en takmonterad Marchal-sökarlampa.
    Karossen är rak, bra i plåten och snygg lack som inte visar några tecken alls på rost. Smärre färgbättring finns dock. Underrede utan rostproblem och är mycket fräscht (se bilder). Tillsammans med bilen ingår även renoverade och lackade karossdelar såsom motorhuv, bagagelucka, 4 skärmar med lampor o och lyktor. Allt redo att monteras om du vill ha en bil som ser mer original ut.

  • Skick helhet:

    Möjligheten att köpa en så välrenoverad PV-racer med både sådan härkomst och en sådan uppmärksamhet på detaljer, är extremt sällsynt. Denna PV sport är verkligen en sann drömbil för alla Volvo entusiaster eller bilsamlare.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1998-03-30
Ursprungsbesiktning: 1965-09-28 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1966-01-01
Senast godkända besiktning: 2018-04-11
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 8

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-12-08.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG