Visa alla bilder
Visa film

Volvo Amazon 221 Herrgårdsvagn B18 — 1965

Herrgårdsvagn i en sober ljusblå kulör. Populär och användbar för såväl herrskap som hantverkare.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Katalysatorutrustad herrgårdsvagn i ett prydligt bruksskick. Originalkulören ljusblå (kod 89) som var ny för året passar herrgårdsmodellen mycket väl.

Inga direkta åtgärder krävs. Vill man förbättra bilen ytterligare kan man åtgärda rostprickar och byta några utvändiga blankdetaljer."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
80 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15496
ÅMÅL
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo Amazon 221?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Katalysatorutrustad herrgårdsvagn i ett prydligt bruksskick. Originalkulören ljusblå (kod 89) som var ny för året passar herrgårdsmodellen mycket väl.

Inga direkta åtgärder krävs. Vill man förbättra bilen ytterligare kan man åtgärda rostprickar och byta några utvändiga blankdetaljer."

Beskrivning

En herrgårdsvagn som bemästrar de klassiska motsatserna. Den känns trygg, samtidigt som den förmedlar känslan av att vara sportig. Det är möjligen den ljusblå kulören tillsammans med bredare hjul som ger bilen dess uttryck.

Bilen har haft 15 registrerade ägare sedan ny, men samma brukare de senaste 12 åren. Mätaren står nu på 2 224 mil. Vid 10 000 mil snurrar dessa mätare runt och börjar om på noll igen. Vi tror att den snurrat runt några varv . Möjligen 30 000 mil, med andra ord. Nuvarande ägare har tidigare, sporadiskt, använt bilen som reklampelare för firman. Den har underhållits väl av nuvarande ägare, som förvarat den i garaget vintertid. I garaget står även en amerikansk entusiastbil som familjen använder. Så man låter nu avyttra Volvon och hoppas den kommer till glädje för nästa Amazonentusiast. Original instruktionsbok saknas, men reservhjul tillsammans med den kraftfulla originaldomkraften medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-06-18 
  • Avläst mätarställning
    22 240 km 
  • Kw / hk
    55 / 75 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Svart konstläder kod 511-519 
  • Färg
    Ljusblå Kod 89 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med B18 motor på 1,8 liter och 4-växlad m40 låda. Med enkelförgasare är uppgiven effekt 75 hk. Ägaren har låtit montera dubbla SU-förgasare. Effekten med dubbla förgasare bör ligga runt 90 hk, enligt dåtida uppgifter. Motorn fick en översyn 2021 och går mycket fint. Bromsarna renoverades samtidigt. Det som sticker ut rent tekniskt är att bilen är utrustad med katalysator. Ett lovvärt initiativ i en tid av mer miljötänkande. Se ägarens kommentar samt bilder. Sommaren 2021 monterades även nya däck med vit löstagbar däcksida, på nytillverkade 5,5 tumsfälgar. Går fint och stadigt på vägen. Utrustad med tidstypisk fungerande bilradio av märket Grundig.

  • Skick interiör:

    Originalinredning i svart konstläder. Inredningen har normalt slitage, med några få skador på framstolarna.

    Se bild. Finns några mindre sprickor i stoppningen på instrumentpanelen. Innertaket är i närmast nyskick. Amazon har heltäckande gummimatta som standard, här är den utbytt mot en professionellt sydd textilmatta. Inredningen i bagageutrymmet har klarat sig ovanligt bra.

  • Skick exteriör:

    Karosspanelerna har bra passform med fina dörrspringor. Bilen ställdes i ordning och lackerades 2009, efter en längre tids avställning.

    VI tror att arbetet delvis utförts som elevarbete på yrkesutbildning. Vid närmare granskning så syns vissa brister i underarbetet. Taket har några mindre bulor, motorhuven likaså. Man har inte riktigt fått till finishen bak vid sandplåtarna, som troligen är utbytta. Se bilderna. Några rostprickar finns, bland annat vid höger bakre skärmkant. Höger framdörr har en liten rostskada på utsidan längst ned. Se bilder. Stötfångarna är i bruksskick. Bakre stötfångaren har fått en liten tryckare på mitten. Några blanklister är tillklämda vid montering. Motorrummet som lackerades 2021 är i fint och prydligt skick med rätta detaljer, såsom den runda spolarbehållaren. Framdörrarna har lite glapp i gångjärnen.

  • Skick helhet:

    Veteranbil som ger ett gott helhetsintryck. Finns några anmärkningar avseende exteriören. Ett extra plus för tekniskt underhåll, samt eftermonterad katalysator.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-01-14
Ursprungsbesiktning: 1965-06-18 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1965-06-18
Senast godkända besiktning: 2022-01-13
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 15

Ägarens kommentar

"Jag köpte bilen Halmstad 2009 och har tidvis använt den som firmabil och reklampelare. Tidigare ägaren jobbade tydligen som yrkeslärare och som jag förstod det hade man använt bilen i undervisningen. Man hade haft isär bilen och lagat det som behövdes. Som avslutning hade man sen lackerat bilen. Sommaren 2021 lät jag lyfta ur motorn och lackera motorrummet. Samtidigt fick jag hjälp att plocka isär motorn för översyn. Alla toleranser mättes upp, ventilerna slipades in och alla packningar byttes. Samtidigt renoverade vi bromsarna, monterade dubbla förgasare och avslutade med att montera katalysator på bilen. Att montera katalysator är det bästa vi gjort! Gamla bilar kan ibland lukta avgaser på ett speciellt vis. Efter att vi satte dit katalysatorn märktes klar förbättring, det luktar nästan ingenting."

Fakta om modellen

Den nya Amazonen av herrgårdsmodell presenterades på motormässan i Stockholm den 17:e februari 1962. Bilen var nästan likadan som sedanmodellen fram till baksätet. Men Herrgårdsvagnen var 4 centimeter längre. Förlängningen sitter bakom bakaxeln. Den s k sandplåten, längst ned bakom hjulet, var längre och saknade de två längsgående pressningarna. För att få ett lägre lastgolv hade bakvagnen konstruerats om och bakaxeln fick andra bärarmar. Herrgårdsvagnen var gjord för att bära mer vikt än sedanmodellen. Den största dragvikten för släpvagn var 1200 kg. Medan sedanmodellen fick nöja sig med 1000 kg. Även fälgarna var bredare. De var 4,5 tum mot sedanmodellens 4 tum. Bakluckan var delad. Volvos ingenjörer hade tänkt till och monterat kraftiga gångjärn och stag med en väl genomtänkt låsanordning. Detta gjorde att det gick att köra med luckorna öppna på olika sätt, utifall att lasten var längre än bilens innerutrymme.

Till 1965 års modell infördes en rad förbättringar på Volvo Amazon. Framsätespassagerarna fick ett kurvhandtag på instrumentpanelen att hålla sig i. Framstolarna var nykonstruerade med hjälp av medicinsk expertis för bättre ergonomi. Alla Amazoner fick även skivbromsar fram från 1965 års modell. Herrgårdsvagnen fick bromsservo.



Volvo Amazon har under senare år gått från att vara en slit och släng bil, som skrotats ut i en rasande fart, till att bli en omtyckt veteranbil. Uppgifterna om exakt antal tillverkade Amazoner varierar, men enligt Svenska Volvo Amazonklubben är antalet 667 448 stycken. Det såldes 297 000 Volvo Amazon i Sverige under de 14 år bilen tillverkades. 2016 fanns enligt statistiken drygt 8 procent av alla svensksålda Amazoner kvar. Två procent var i trafik. På tio år hade då antalet Volvo Amazon minskat med 13 procent eller 3 572 bilar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Åmål

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-12-08.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG