Visa alla bilder
Visa film

Mercury Montego 2D Hardtop 5.0 V8 — 1968

Mercury Montego Coupé 1968 i sällsynt bra originalskick. Finaste exemplaret i Sverige?

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Man önskar att alla fick möjlighet att äga och köra en såpass välvårdad och orörd bil som den här. Jag hittar inget som kräver direkt åtgärd."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
101 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14369
HOTING
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
180 - 220 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Man önskar att alla fick möjlighet att äga och köra en såpass välvårdad och orörd bil som den här. Jag hittar inget som kräver direkt åtgärd."

Beskrivning

Bilen köptes ny av Martin Cielens. Den 15 juli 1968 klev herr Cielens in hos återförsäljaren Benson & Hartman på 1561 West Liberty Avenue i Pittsburg, Pennsylvania. Där beställde han en Mercury Montego med kraftfull cyclone 302 V8 motor och automatlåda. Han kryssade i tillvalen svart vinyltak, servostyrning och AM-radio. Han kostade även på bättre däck än standard. Med de options han valde slutade notan på 3463 dollar och 64 cent. Allt det här vet vi på grund av den rikliga dokumentation som medföljer bilen. Vi tror även att han verkligen gillade sin bil. Han behöll nämligen bilen resten av livet. 2011 såldes bilen på den stora marknaden i Carlisle, Pennsylvania. Via Ivars i Hoting hamnade bilen i Sundsvall och blev norrlänning. Nu 11 år senare är bilen tillbaka i Hoting och var planerad att ingå som en permanent del av utställningen.

Bilen har haft 2 ägare i USA vad vi känner till. Efter importen till Sverige har den haft 1 brukare. Ivars Bilmuseum gör om i utställningen och låter därför avyttra några fordon. Denna vagn säljer man med viss vånda, då bilen är i princip orörd sedan ny. Den har till största del kvar originallackeringen, någon karosspanel har sannolikt lackats, men det är väldigt svårt att se. Mätaren visar hastighet och sträcka i engelska miles. Den står på 2796 miles vilket motsvarar ca 4 400 mil. Med tanke på skick med få ägare och känd historik så kan det stämma.

En hel portfölj med dokumentation, broschyrer och handböcker medföljer bilen. Bilbältena i baksätet har fortfarande kvar sin skyddsplast.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    2011-05-08 
  • Avläst mätarställning
    2796 miles / 44 977 km 
  • Regnr
    CNO211 
  • Chassinummer
    8H07F602026 
  • Kw / hk
    157 / 213 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Svart konstläder 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med 302 cu.in V8. Uppgiven effekt med 2-portsförgasare är 210 hk. (Uppgiven maxhastighet var 181 km/tim och 0-100 km/tim på 10,6 sekunder.) Utrustad med 3-växlad Merc-O-Matic automatlåda. Går mycket fint och helt utan gnissel eller knirr från karossen.

  • Skick interiör:

    Fin svart originalinredning med fint innertak. Finns en lagad skada längst ut på förarsätets ryggstöd. Se bild. Mattan har blivit lite solblekt, ett utbyte skulle ge hela inredningen ett lyft. Original tillbehörsradio som första ägaren betalade extra för. Mycket fint och orört bagageutrymme.

  • Skick exteriör:

    Mycket fint vinyltak. Lacken är fin och verkar huvudsakligen vara den ursprungliga. Med reservation för att någon panel skulle kunna vara professionellt omlackerad. Lister och krom är i gott skick och ligger i linje med sin ålder.

  • Skick helhet:

    En osannolikt fin och välskött Mercury. I förhållande till bilens ålder finns knappt några anmärkningar av vikt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2022-02-18
Ursprungsbesiktning: 2011-03-10 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2011-05-08 (680101)
Senast godkända besiktning: 2017-05-18
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Ägarens kommentar

Vi hade inte planerat att köpa den här bilen i USA 2011. Men när vi gick där på marknaden i Carlisle stod den plötsligt där. Vi pratade med säljaren, som berättade om hur länge första ägaren haft bilen. Den var verkligen fin. Vi tackade för visningen och gick vidare. Jag kunde inte släppa bilen. I slutet på dagen hastade vi tillbaka och till min stora lycka fanns bilen kvar. Det blev affär och bilen hamnade i Sverige. Vi hade inte utrymme för bilen, så den fick gå vidare till Sundsvall. I fjol kontaktades vi av ägaren och köpte tillbaka bilen. Nu är vi återigen trångbodda på museet, så vi får tyvärr släppa bilen.

Fakta om modellen

Med sitt namn taget från Montego Bay, Jamaica, gjorde modellen entré

på den kanadensiska marknaden 1967. 1968 fick Montego officiell premiär i Nordamerika och blev Mercury-motsvarigheten till Ford Torino. Montego som officiellt faller under Comet-fanan var ny i Mercury-serien 1968. Montego ersatte Capri- och Caliente. Förenklat var det ett nytt märke på en omdesignad plattform baserad på Ford Fairlane. Instegsmotorn var en rak sexcylindrig motor, nästa steg var två versioner av 302-cu.in V-8. På endera 210hk eller 230hk, den visuella skillnaden är en två- respektive fyrportsförgasare. Sedan fanns två versioner av den större 390:an klassad för 265hk eller 325hk (samma förgasaranvändning gäller här också). Man kunde sedan välja mellan en tre eller fyrväxlad manuell växellåda eller Merc-O-Matic automatisk växellåda.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hoting

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-12-08.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG