Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 230 SL Pagoda — 1966

En väckt Pagoda från en avsomnad, men bevarande, renoveringssömn. Väckelsen har inneburit att renoveringen nu är effektivt och professionellt slutförd i ett vackert skick.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Snygg, rätt och representativ. Det här exemplaret har en fin historik och saknar egentligen bara sedvanlig dokumentation i form av original instruktionsbok och liknande."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
655 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14258
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 230 SL Pagoda?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Snygg, rätt och representativ. Det här exemplaret har en fin historik och saknar egentligen bara sedvanlig dokumentation i form av original instruktionsbok och liknande."

Beskrivning

Bilen är såld ny i Italien till en svensk ingenjör som efter avslutat projekt tog med sig bilen hem till Borlänge, Sweden. Där fick den så småningom en ny ägare i Borlänge och såldes 1983 till Borås där nya ägaren körde den mellan 1983 och 1990 då en renovering påbörjades. Den nuvarande ägaren köpte Pagodan av sin kompis ägaren då denne inte var motiverad att slutföra renoveringen han hade påbörjat för många år sedan och den nuvarande ägaren tyckte att "nu får det väl ändå hända något med den där". Motorn stod ju färdig och helrenoverad. I praktiken har den här 230 SL:en bara haft tre brukande ägare och motorn har rullat drygt 100 mil efter bilens färdigställande.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    1966-01-01 
  • Avläst mätarställning
    67 715 km 
  • Kw / hk
    110 / 150 
  • Drivmedel
    Bensin  
  • Växellåda
    Manuell 4 växlar 
  • Klädsel
    MB-Tex 
  • Färg
    Dunkelrotbraun 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Det typiska sexcylindriga ljudet från en klassisk Mercedes-maskin tillsammans med en mekaniskt tydlig manuell låda och bromsar som drar rakt med bra effekt, bidrar alla till en fin körkänsla relaterad till bilens ålder och skick; kort sagt, som det ska vara på en bil i det här skicket och med den här ambitionen.

  • Skick interiör:

    Fräsch och fin MB-Tex inredning och dito mattset. Sammantaget en ren och skön nybilsfeeling interiört. Suffeltt och hardtop i helt, rent och bra fungerande skick.

  • Skick exteriör:

    Kvalitativt nylackerad i överraskande snygg mörk rödbrun solid originalfärg, Dunkelrotbraun 460. Stålfälgarnas kromade tillbehör, ofta benämnda snobbringar, finns och följer med i bagageutrymmet. Den nuvarande ägaren tycker att bilen är snyggare utan dessa snobbiga tillbehör. Men de för små däcken med smala smutsiga whitewalls kan med fördel bytas ut till något mera namnkunnigt kvalitetsvarumärke i rätt storlek.

  • Skick helhet:

    Fin upplevelse för både hjärta och hjärna, den här bilen levererar något för båda med sitt trevliga skick, och även för de som uppskattar proveniens och historik med dessutom original nummerskyltar och ett trevligt nummer från det nya registrets införande i början av sjuttiotalet.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2000-05-16
Ursprungsbesiktning: 1966-01-01 (regbes) (Ombes:19670209)
Datum i trafik första gången: 1966-01-01
Senast godkända besiktning: 2020-09-24
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Varje generation av Mercedes-Benz SL blir en så kallad klassiker, vissa nästan direkt, andra först efter viss inkubationstid. En 230 SL som på bilderna hör avgjort till den förra kategorin. Det räcker med att kasta en hastig blick på den skenbart enkla, eleganta karossen för att förstå varför. !

Linjeföringen brukar tillskrivas en under 1950-, 60- och 70-talen välkänd formgivare, Paul Bracq, men projektledarna Karl Wilfert och Friedrich Geiger var minst lika viktiga för tillkomsten av ”Pagodamodellen”, internt kallad W113. Tekniskt sett utgår bilen från den samtida sedangenerationen ”fen-Mercedes” W110/111 men har 35 centimeter kortare axelavstånd. Motorn, en trimmad variant av personbilsseriens maskin, pendelaxlarna bak och den genomgående höga byggkvaliteten var några av kännetecknen – men stilbrottet med föregångarna 190 SL och den extrema 300 SL var samtidigt totalt.

W113 var mer sportbil än 190 SL någonsin blev, samtidigt lättillgänglig för en större publik än den ur fabrikens racingverksamhet skapade 300 SL. Plötsligt såg de gamla SL-bilarna rätt gammalmodiga ut. Den nya serien var en modern, snabb och högklassig touringvagn för två, med gott om plats för bagage och stor bekvämlighet, ändå inte främmande för mer aktiva körinsatser.

Tre motorutföranden fanns under modellens levnad 1963–71. Av dem anses just 230 SL vara spänstigast. Motorn har rivig karaktär och de speciella metallbussningarna i hjulupphängningen ger skärpa i framfarten. På 280 SL ersattes de av gummibussningar och komforten ökade. Så kallade halvgördeldäck var en annan teknisk nyhet i 230 SL, en konstruktion som skulle ge både grepp och den komfort Mercedeskunder krävde.

Källa: Vi Bilägare/2016

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-12-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG