Visa alla bilder
Visa film

SAAB 9-5 2.3T BioPower SportCombi — 2007

Originalvagn i en sober färgkombination, med de flesta tillval. En ägare från 2007 till 2025 och unikt låga 2 042 mil. Fullservad, endast körd på sommaren och alltid förvarad i varmgarage.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ibland händer det att jag får besikta unika objekt, och detta är ett sådant tillfälle. Visst, en bil från 2007 är inte i nyskick, men här är vi nära med mycket nybilskänsla och doft. Den har körts regelbundet varje sommar, men mycket sparsamt och aldrig i rusk- eller vinterväglag. Baksätet och bagageutrymmet är i stort sett oanvända. Den är servad enligt rekommendationer från Saab."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
06 NOV 12:20
146 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18878
ÅKERSBERGA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
160 - 180 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 147 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
12246
31 OKT 19:08
146 000 SEK
12246
31 OKT 19:08
145 000 SEK
12246
31 OKT 19:07
135 000 SEK
28873
31 OKT 18:56
110 000 SEK
12246
31 OKT 18:37
100 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 9-5 2.3T?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ibland händer det att jag får besikta unika objekt, och detta är ett sådant tillfälle. Visst, en bil från 2007 är inte i nyskick, men här är vi nära med mycket nybilskänsla och doft. Den har körts regelbundet varje sommar, men mycket sparsamt och aldrig i rusk- eller vinterväglag. Baksätet och bagageutrymmet är i stort sett oanvända. Den är servad enligt rekommendationer från Saab."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades i Belgien den 26 november 2007. En svensk bosatt i Bryssel köpte den och tog med den hem till Sverige, där han registrerade den ett år senare. Den kom endast att användas här när han kom hem sommartid och kördes då mycket sparsamt. Resten av året, när han bodde i Bryssel, stod bilen i ett varmgarage vid hans bostad på Lidingö. I våras fick nuvarande ägare, som arbetade för bostadsrättsföreningen, köpa bilen. Som fordonsentusiast med flera veteranbilar och chopperhoj var tanken att använda bilen som en bruksentusiastbil, men han insåg att den var i ett så unikt skick att den var värd att tas om hand av en Saab-entusiast. Vid beställningen kryssades de flesta av dåtidens tillbehör i, såsom skinnklädsel, el-funktioner, "top of line" radio- och musikanläggning med CD-växlare, navigator, el-soltak med mera.

Med bilen följer originalhandlingar, full historik, ifyllt servicehäfte, dubbla nycklar samt alla originaltillbehör. Dessutom alla besiktningsprotokoll, samtliga med "guldstjärna för skick". Det senaste, vid 1 610 mil, utan anmärkning den 17 juni 2025. Den senaste servicen är gjord vid 1 906 mil den 22 augusti i år.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2007/2007 
  • Första registreringsdatum
    2008-11-13 
  • Avläst mätarställning
    20,420 km 
  • Regnr
    BUP458 
  • Chassinummer
    YS3EF59E083505328 
  • Kw / hk
    136 / 185 
  • Drivmedel
    Bensin/etanol 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helskinn med textilmattor 
  • Färg
    Ljusgrön metallick 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick lugnt och fint i motor och drivlina. Nu tankad med 98 oktan. Vid en kortare provkörning i villaområde och genomfartsgator gick bilen som skick och miltal indikerar, stabilt och behagligt. Styrning, väghållning, automatlåda med testad kickdown, bromsar med mera fungerade väl. Ej kontrollerad på lyft, men av det som kunde ses såg allt fint ut undertill. Detaljer som till exempel bromsok, bromsrör och annat såg mer eller mindre oanvänt ut. Alltid beröm vid bilprovningen. Motorutrymmet ser oklanderligt ut med originalkänsla.

  • Skick interiör:

    Mycket fin och välbevarad originalinredning. Behagliga framstolar och ett mycket fint baksäte, fina dörrsidor, textilmattor och skyddsmattor samt innertak. Täta och fina kanter runt takluckan. Alla detaljer såsom ratt, reglage, instrumentbräda och mätare är i lika fint originalskick. Inga pixelbortfall kunde ses. Den lilla plastremsan vid växelväljaren var dock skadad, men en ny medföljer i originalförpackning. Alla el-funktioner och mätare fungerar, liksom musikanläggningen och navigatorn (standard från 2007). Bagageutrymmet upplevs näst intill oanvänt. Alla tillbehör medföljer, och insynsskyddet är också i fint bevarat originalskick.

  • Skick exteriör:

    Mycket fin och välbevarad originallackering som inte har blivit utsatt för "naturens slitage". Det finns några små stenskott, ett minimalt dörruppslag samt små repor efter någon lättare påhälsning i garaget. Det bör gå att polera, det upplevs inte som plåtskada. Glas, lister, emblem och belysningsdetaljer är i fint skick. Fina aluminiumfälgar med lika fina navkåpor och Michelindäck. Däcken har troligen suttit på bilen sedan den var ny.

  • Skick helhet:

    Som att stiga in i Saabhallen våren 2009 och hitta en välvårdad bil som har varit ute i trafik i drygt ett år. Med 2 042 mil på mätaren, varav 10 % var resan hem från Bryssel, är det en verkligt fin klassiker för Saab-entusiasten.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2008-11-13
Ursprungsbesiktning: 2008-10-23 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2008-11-13 (071126)
Senast godkända besiktning: 2025-06-17
Besiktigad tom: 2026-08-31
Årsskatt: 1845 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Saab 9-5 ersatte modell 9000. Till skillnad från den tidigare modellen blev det nu även en fullödig kombiversion, den första sedan 95:an försvann 1978. Den nya 9-5-modellen var baserad på Opel Vectras chassi. Nytt för Saab var bland annat en delad bakaxel. Motorerna och växellådan byggde vidare på tidigare 9000, men inredningen var en uppdatering. Modellen blev en framgång och hade en sportig framtoning, inte minst med Aero-versionen. Den var också rankad högt vad gäller säkerhet. Just kombiversionen blev en het och eftertraktad vagn med en gnutta sportambitioner, även för en familjebil. Aero 2,3T gav inledningsvis föraren 230 pigga hästkrafter med fina fartresurser. Efter hand blev det några extra hästkrafter med uppdateringar på senare årsmodeller.

Till årsmodell 2006 kom så en uppgradering med ny front, baklysen och ny instrumentering. Bättre chassi och väghållningsdetaljer samt nya motorer som var anpassade för etanol- och bensinblandning.

Saab 9-5 BioPower var optimerad för att kunna köras på bensin eller etanol E85. Versionen kom 2005, först ut var en 2,0t med 180 hk och från 2006 en 2,3t med 210 hk. För att nå maximal effekt krävdes E85.

Generation 1 tillverkades som årsmodeller 1998–2010. Totalt byggdes enligt uppgift 483 593 exemplar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Åkersberga

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-11-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG