Visa alla bilder

Lotus Elan S4 DHC — 1970

En klassisk engelsk sportbil som behöver lite översyn och handpåläggning. En populär modell här i ett högerstyrt utförande.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bra möjlighet att äga en ikonisk Lotus. Billiga delar och ett karosseri i glasfiber gör den lätt att äga och underhålla."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
06 NOV 14:20
51 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18821
UPPSALA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
110 - 130 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 52 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
3200
31 OKT 21:31
51 000 SEK
42815
31 OKT 21:30
50 000 SEK
3200
31 OKT 20:17
20 000 SEK
17601
31 OKT 20:07
5 000 SEK
4881
31 OKT 19:10
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Lotus Elan S4 DHC?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bra möjlighet att äga en ikonisk Lotus. Billiga delar och ett karosseri i glasfiber gör den lätt att äga och underhålla."

Beskrivning

Bilen registrerades första gången i England den 10 juni 1970 med registreringsnumret RJH 4H. Nuvarande ägare köpte bilen i februari 1997, under den tid då han och hans familj bodde och arbetade i England. Enligt uppgift från den tidigare ägaren hade motorn nyligen genomgått en grundlig renovering. Kort efter köpet, våren 1997, bestämde ägaren sig för att ge bilen ett nytt liv även under skalet. Tillsammans med en kunnig mekaniker byttes ramen — ett så kallat rolling chassis — hemma i garaget i New Malden. Den nya ramen var galvaniserad, och alla komponenter från den gamla flyttades över. Samtidigt byttes alla bussningar, länkarmar, stötdämpare och andra slitdelar. Växellådan skickades på renovering och bromsledningarna ersattes med nya. Efter det omfattande arbetet brukades bilen ytterligare ett år i England. När familjen flyttade hem till Sverige sommaren 1998, körde ägaren bilen hela vägen från London till Knivsta, via färjan till Göteborg. Ett år senare, i juli 1999, registrerades bilen i Sverige. I samband med det stansades chassinumret in i den nya ramen enligt svenska regler. Omkring 2005 råkade bilen ut för en olycklig incident under vinterförvaringen – den blev invaderad av möss. De hade gett sig på kabelisoleringen, men lyckligtvis verkade inget annat ha blivit skadat. Ägaren sanerade bilen noggrant och flyttade den till ett nytt garage. För säkerhets skull köptes nya kompletta uppsättningar av kablage, både för fram- och bakdelen av bilen, men arbetet blev aldrig gjort då. Först vintern 2012–2013 tog ägaren kontakt med en verkstad utanför Knivsta som specialiserade sig på bilelektronik. De bytte då ut hela elsystemet. Efter det körde ägaren bilen några somrar och fortsatte beställa en del nya delar, men som det ofta blir räckte varken tiden eller entusiasmen riktigt till. Sommaren 2015 blev den ståendes, med körförbud efter en utebliven besiktning. Sedan dess har bilen stått i garage. Lotusen behöver någon som vill ta vid där det slutade. Bilen bör ses som ett rullande projekt och den behöver uppstartsservice och förmodligen en del handpåläggning. Med bilen medföljer vissa delar, bland annat en ny vaccumklocka till framlycktornas uppfällningsfunktion. Dessa delar syns på bild.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1999-07-22 
  • Avläst mätarställning
    93269 miles 
  • Regnr
    HUH573 
  • Chassinummer
    7004100112G 
  • Kw / hk
    87 / 118 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen har ej startats på många år. Uppstartsservice och genomgång av dess system och kringutrustning rekommenderas.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett okay bruksskick med naturliga men tydliga spår av bruk och tidens tand, se bilder.

  • Skick exteriör:

    Matt i färgen men ser okay ut. Finns små skavanker, se bilder. Bilens underrede ser bra ut och man ser tydligt den utbytta ramen som är galvaniserad. Suffletten är i ett slitet skick.

  • Skick helhet:

    En Lotus som förefaller vara solid. Med lite arbetsinsats, vilja och andra resurser kan den bli riktigt trevlig. Perfekt för vintern i garaget.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2017-07-08
Ursprungsbesiktning: 1999-07-07 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1999-07-22 (700610)
Senast godkända besiktning: 2013-08-21
Besiktigad tom: 2015-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Elan var ett försök av Lotus att bygga en bil som var billigare att tillverka och därmed mera lönsam, än tidigare modeller. Stommen i chassit var gjord i stål, medan karossen tillverkades i glasfiber. Från början var modellen öppen, men den kompletterades 1965 med en kupémodell.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Uppsala

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-11-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG