Visa alla bilder
Visa film

Bentley R-Type 4,6L — 1954

Vacker och imponerande vagn från 50-talet när de brittiska premiumvagnarna gjorde avtryck. Renoverad i skarven 80/90-tal enligt den tidens standard till ett mycket fint skick.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vagnen rullar inte obemärkt förbi. Den utstrålar något från svunnen tid med nobless och sober lyx, samt en touch av den sportiga image som Bentley hade och fortfarande har, oavsett årsmodell och epok. Renoverad till ett utsökt skick med alla attribut på plats. Den fungerar väl, men som alltid med en vagn som har stått längre tider i garaget är en översyn att rekommendera."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
06 NOV 13:30
51 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18833
STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
400 - 450 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 52 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
3288
01 NOV 08:19
51 000 SEK
17601
31 OKT 20:07
50 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Bentley R-Type?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vagnen rullar inte obemärkt förbi. Den utstrålar något från svunnen tid med nobless och sober lyx, samt en touch av den sportiga image som Bentley hade och fortfarande har, oavsett årsmodell och epok. Renoverad till ett utsökt skick med alla attribut på plats. Den fungerar väl, men som alltid med en vagn som har stått längre tider i garaget är en översyn att rekommendera."

Beskrivning

Importeras från England och registrerades här den 29 oktober 1986. Enligt uppgift förvärvades chassit B252YD den 20 september 1954 av en Malcolm McAlpine, född 1918, boendes på 80 Park Lane London. Han lät bygga karossen hos E.D. Abbot of Farnham, enligt uppgift en 2-door Saloon som levererades den 6 april 1955. Någonstans på vägen innan den kommer till Sverige fick den karossen utbytt mot en 4-door Saloon, oklart varför. Det är troligen därför plåten med avvikande nummer B262YD sitter på torpedväggen. Nuvarande ägare förvärvade vagnen den 13 april 1987. Han har låtit totalrenovera den hos Competition Motors i Alunda, allt från ramrenovering till nuvarande fina skick, utan tanke på kostnader. Den 20 oktober 1992 registrerades den för trafik i Sverige. Vid besiktningen 1992, när bilen var nyrenoverad, var mätarställningen 33 219 Miles, nu är den 35 768 miles. Den har således endast körts 2 549 Miles = 4 104 km på på drygt 33 år. Den har varit garagerad mesta tiden och endast körts vid enstaka tillfällen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1954/1954 
  • Första registreringsdatum
    1992-10-29 
  • Avläst mätarställning
    35,768 miles 
  • Regnr
    MGF555 
  • Chassinummer
    B252YD 
  • Kw / hk
    96 / 130 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helskinn med textilmattor 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startade lätt och gick lugnt och fint i motor och drivlina. Det blev ingen längre provkörning då vädret inte var optimalt. Det blev en kortare tur på gården, men allt föreföll fungera väl. Ägaren visade på ett par små oljedroppar på golvet efter garagering. Det har ej kontrollerats på lyft, men den är renoverad och har körts lite sedan dess. Av det som kunde ses såg det bra ut vad gäller vitala delar.

  • Skick interiör:

    En fint renoverad inredning i originalutförande. Stolar, baksäte, dörrsidor, innertak och mattor i mycket fint skick i ljusgrått. Tätt och fint runt takluckan. Ratten, reglagen, instrumentbrädan och mätarna är i fint skick. Fina trädetaljer. Cigarrtändaren vid spegel, insidan på C-stolpe höger bak, saknas. Allt förefaller fungera väl förutom den ena körriktningspilen som inte fungerade vid besiktningen. Möjligen är det något med "vredet". Äldre radio, ej testad.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad vid den totala renoveringen för drygt 35 år sedan. Sedan dess har den mest stått i garage och körts sparsamt. Omlackerad i Regency Red (enligt uppgift tidigare blå kaross). Det finns ett litet lacksläpp på höger framkant av huven, samt en liten skada på höger hjulhus i fram. Takluckan är trivsam och välfungerande. Glas, krom, lister, emblem och belysningsdetaljer är i fint skick. Fälgar, navkapslar och däck är också i bra skick, om än möjligen något ålderstigna. Motor- och bagageutrymmen är i samma fina skick.

  • Skick helhet:

    Designen, skicket och auran i en härlig färgkombination med glänsande krom, skinn, trä och vackra detaljer gör detta till en speciell och vacker vagn. Bentleyvagnarna från 50-talet är populära och bär på tydliga markörer från tiden. En fantastisk klassiker och entusiastvagn.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-05-18
Ursprungsbesiktning: 1992-10-27 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1992-10-29
Senast godkända besiktning: 2020-05-14
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Bentley R-Type var märkets andra tillverkade serie efter andra världskriget och tillverkades mellan 1952 och 1955. Bentley erbjöd en standardkaross, men även karosser från olika karossmakare såsom H.J. Mulliner & Co och Park Ward m.fl. Modellen R-Type ersatte Bentley Mark VI och kallades ibland även för Mark VII. Under huven fanns en rak sexcylindrig motor på 4,6 liter som gav 130 hk. Den hade en manuell fyrväxlad låda samt en fyrstegad automatlåda som tillval. Den var samtida med Rolls-Royce Silver Dawn, med små skillnader; främst var det grillen och förgasararrangemanget som skilde dem åt. Bentley såldes i 2 531 exemplar, varav 295 var externt karossbyggda, medan systermodellen endast såldes i 760 exemplar. Bentley hade, med sin tävlingshistorik och de dubbla SU Type H6-förgasarna, en sportigare aura som bidrog till försäljningsframgångarna. Av de byggda Bentley-vagnarna var 208 av den snabbare R-Type Continental-versionen. Den hade samma motor men med modifierade förgasare, ett annat insugningsaggregat, ett annat grenrör och en annan utväxling i bakaxeln. Detta gjorde versionen till den snabbaste fyrsitsiga standardtillverkade vagnen i världen - allt för att framhäva Bentley som en sportigare bil. R-Type byggdes också i snabba och linjesköna coupé- och cabrioletversioner av olika karossmakare. I mitten av 50-talet tog modell Bentley S1 över stafettpinnen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-11-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG