Visa alla bilder
Visa film

Volvo PV831 — 1951

Klassik droska i ett fint och trevligt renoverat bruksskick, det senare definierat som just ett skick på ett fordon som fungerar att bruka. Användarvänlig och representativ, med andra ord.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Körupplevelsen är rejäl och stabil, det typiska ljudet från en sidventilssexa är tryggt tickande, vändcirkeln är härligt snäv och frånvaron av servostyrning knappt märkbar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
07 NOV 12:00
126 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17712
SOTENÄS/KVILLE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
150 - 170 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 127 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
5120
06 NOV 10:46
126 000 SEK
3379
04 NOV 21:57
125 000 SEK
5120
04 NOV 16:26
120 000 SEK
32411
04 NOV 06:55
116 000 SEK
32819
03 NOV 01:07
115 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV831?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Körupplevelsen är rejäl och stabil, det typiska ljudet från en sidventilssexa är tryggt tickande, vändcirkeln är härligt snäv och frånvaron av servostyrning knappt märkbar."

Beskrivning

Bilens äventyr före den efter renovering återregistrerades 1980 får sökas i Riksarkivet om man önskar. Den har haft några ägare sedan dess, först på östkusten och nu på västkusten. Ägaren som återregistrerade bilen renoverade den också på sent sjuttiotal och droskan har hållit sig i ett fint skick sedan dess. Den har rullat knappt 40 mil sedan den senaste och sista besiktningen 2017 och den nuvarande ägaren har enligt uppgift uppskattningsvis bara kört några få av dessa. Stilleståndet de senaste åren har drivit fram en bromsöversyn, den här sortens maskiner vill ha mekanisk motion och rörelse kontinuerligt. Idag är bilen nyservad och bromsarna är effektiva och friska. Lite kuriosa; bilen har i varit med i flera filminspelningar, senast var det "Vår tid är nu", där den interiört var med i en längre dialogscen med Suzanne Reuter i baksätet.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1951/1951 
  • Första registreringsdatum
    1980-07-11 
  • Avläst mätarställning
    77 181 km 
  • Regnr
    AUC886 
  • Chassinummer
    8301731 
  • Kw / hk
    66 / 90 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Den har nyligen genomgått en större service och även en bromsöversyn/renovering. Startar lätt när bränslet väl når förgasaren, lådan känns tydlig och trevlig, och bromsarna nyper hårt, fint och rakt när man trycker till.

  • Skick interiör:

    Ren och fin inredning, gummimattorna är faktiskt original och vårdar man dem med skonsamma medel så behåller de nog spänsten i framtiden också. Snygga instrument, taxametern är intakt och de avdelande rutorna mellan fram- och baksäte glider lätt.

  • Skick exteriör:

    Lacken från 1980 har hållit sig fint, men huven har några spår av karaktäristiska sprutspackelbubblor. Nyare däck i rätt dimension. Praktiskt och eftertraktat cykelställ där två stycken klassiska cyklar passar fint. Modernare mountainbikes med fetare däck har däremot svårare att få plats.

  • Skick helhet:

    Genuint helhetsintryck med ett användarvänligt anslag och dessutom trevligt att ibland kunna åka ett större gäng i entusiastbilen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2016-09-26
Ursprungsbesiktning: 1980-07-11 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1980-07-11
Senast godkända besiktning: 2017-07-06
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Volvo PV800-serien, populärt kallad både Droska och det mindre charmiga Sugga, introducerades redan före kriget, 1938. Bilen var under en lång tid synonym med taxitransport. Hösten 1950 uppdaterades just modellen PV830, auktionsbilen. Förändringarna inskränkte sig till en ny front i stil med PV444 och den lätta lastbilen L340. Från 1953 kunde den dessutom levereras med individuell framvagnsupphängning. Samtidigt introducerades en lyxvariant avsedd för direktionsbruk, kallad Disponent. Bilen var försedd med en omfattande utrustningslista, som omfattade mer påkostade inredningsmaterial, radio, klocka, vita däckssidor, dimljus och sidsökare. I slutet av 1957 la Volvo ned tillverkningen av PV800-serien, utan att presentera någon efterträdare. Volvo behövde tillverkningskapaciteten till andra modeller, då försäljningen av PV544 hade tagit fart och man stod i begrepp att presentera Amazonen. Med PV800-modellserien försvann hela taximarknaden för Volvo, Amazon var för liten för att användas som taxi. Det skulle dröja tio år före Volvo kunde presentera en för taxiverksamhet passande ny bil, då i form av Volvo 140.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sotenäs/kville

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-11-21.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG