Visa alla bilder
Visa film

Volvo L3315 B18 — 1967

En häftig svensk militär- och motorhistorisk intressant vagn i originalutförande med låga 4,232 mil.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Trots, eller kanske tack vare, att den varit i tjänst hos försvaret har den klarat sig relativt bra och är i ett fint och gediget skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
07 NOV 12:10
181 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17720
GNESTA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
120 - 140 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 182 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
1801
05 NOV 22:25
181 000 SEK
32817
05 NOV 20:02
180 000 SEK
28975
04 NOV 22:21
172 000 SEK
1801
04 NOV 19:43
171 000 SEK
28975
04 NOV 19:30
170 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo L3315?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Trots, eller kanske tack vare, att den varit i tjänst hos försvaret har den klarat sig relativt bra och är i ett fint och gediget skick."

Beskrivning

Här en radiopersonterrängbil med militär modellbeteckning 9033 som var avsedd för radiokommunikation och som bland annat har ett 24 volts elsystem. Den var även försedd med radiomottagare 920 (FM-radio) för mottagning av LUFOR, en akronym för Luftförsvarsorientering och Luftlägesorientering, vilket var ett äldre system för att överföra luftlägesinformation. Systemet användes från mitten av 1950-talet fram till 1989.

På taket satt en 2,15 m lång stavantenn för radiokommunikation på kortvågsbandet under gång. På fordonets bakgavel fanns två antennfästen med antennanpassningsenheter för radiokommunikation på ultrakortvågsbandet. Via ett anslutningsfack på bakgaveln kunde externa antenner för kortvågs- och ultrakortvågsradio anslutas, samt de senare fjärrmanövreras med hjälp av en 25 m lång förlängningskabel på kabelvinda.

Vagnen är helt original, förutom att den militära radioutrustningen är avlägsnad. Den tillhörde försvaret fram till 1998. Sedan har den haft fem entusiastiska civila ägare, varav den nuvarande har ägt bilen sedan september 2021. Han har haft den som "blickfångare" till sin verksamhet CVI Automotive AB (försäljning av Volvoprodukter). Den har stått inomhus och han har bara kört drygt 5 mil. Miltalet nu 4.232 mil, vilket enligt uppgift från tidigare ägare skall stämma. När nuvarande ägare förvärvade bilen behövdes choken åtgärdas, vilket gjordes. Året innan den lämnade försvaret fick den en Grundtillsyn av Försvarets Materielverk och senast besiktigad "civilt" utan anmärkning vid 42.265 km den 30 augusti 2021. Med bilen följer en omgång med terränghjul (fälg och däck) instruktionsbok och diverse dokument.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1967/1967 
  • Första registreringsdatum
    1998-08-28 
  • Avläst mätarställning
    42,316 km 
  • Regnr
    CTT237 
  • Chassinummer
    570 
  • Kw / hk
    48 / 65 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Galonklädsel och gummimattor 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går fint i motor- och drivlina. Traditionell och "skottsäker" B18, här med den driftsäkra Zenith-förgasaren. Ej testad på lågväxel men enligt uppgift fungerar även den väl. Alla funktioner förefaller fungera som de skall. Vid provkörning i lugnare tempo uppledes den fungera klanderfritt och var förvånansvärt lättkörd. Växelspak och pedaler kräver dock lite mer "tydliga rörelser" än en personbil Den har inte körts mycket på senare år, varför en översyn och service är att rekommendera. Ej kontrollerad på lyft men man kommer åt att se relativt väl och det ser bra ut vad gäller vitala delar.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i ett robust originalutförande med mängder av intressanta lösningar för sitt militära ändamål en uppsjö av detaljer. Förutom radioutrustningen förefaller allt finnas kvar, tom ett kamouflagenät som skulle användas i fält. Allt är helt och de flesta funktioner fungerar, såsom mätare och reglage. Värme, vindrutespolare mm kommer från olika Volvomodeller som var i produktion vid den här tiden. Vindrutan och takluckan bör kunna användas som det var tänkt men vid besiktning ville vi inte forcera funktionerna. Möjligen är dessa "vinterbonade".

  • Skick exteriör:

    Enligt uppgift i original och det ser bra ut med normalt bruksslitage för användningsområde, ålder och miltal. Modellen är i ett robust och gediget utförande. Strålkastare och belysningsdetaljernas funktion behöver en översyn. Vill man köra i terräng medföljer en omgång fälgar med grövre däck. Ålder på dem och de nu monterade däck är osäker.

  • Skick helhet:

    En vagn från eran när "vår beredskap verkligen var god" och det mesta av utrustningen, i stort och smått, var tillverkat här i Sverige. Historik och skick på den här vagnen gör den till ett stycke svensk militär- och motorhistoria. En robust klassiker och ett entusiastfordon av hög karat.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2023-11-26
Ursprungsbesiktning: 1998-05-28 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1998-08-28
Senast godkända besiktning: 2021-08-30
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Volvo Valp tillverkades mellan 1961 och 1974 och blev en av det svenska försvarets viktigaste mångsysslare. Drivdonet var en vanlig B18 och en förstärkt M40-växellåda med ZF-fördelningslåda, i sin tur utrustad med hög och låg, samt urkopplingsbar fyrhjulsdrift. Axlarna var i sin tur kopior på de stryktåliga amerikanska Dana-axlarna men här licenstillverkade av brittiska Salisbury.

I serieproduktion fick Valpen namnet L3314 och snart kom även en version byggd för pansarbekämpning och ytterligare en med högre totalvikt L3315. Civila bilar fick namnet Laplander och främst var det brandkårer och en del statliga myndigheter som köpte dem.

Den uppgraderade versionen L3315 hade 24 volts elsystem med dubbla batterier och extra stor växelströmsgenerator, radioavstört tändsystem, handgas och huvudströmbrytare. Då totalvikten var högre har den kraftigare bladfjädrar, vacuumservo för bromsarna och styrdämpare. Det gav bättre köregenskaper och höjd max tillåtna hastighet hos millitären till 80 km/h.

När Volvo slutade tillverka Valpen insåg de snart att den civila marknaden inte var mättad. Resultatet blev 1977 att lägga ut tillverkningen av en moderniserad Valp med namnet C202 på det ungerska företaget Csepel Auto.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Gnesta

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-11-21.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG