Visa alla bilder
Visa film

Alfa Romeo Giulietta 1300 Sprint — 1962

Klassisk fyrklöver-coupé av det lite äldre och ovanligare slaget i ett fint fungerande skick och med en intressant historik.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Frisk och vaken körupplevelse trots bilens ålder, rent tekniskt körmässigt en överraskande modern känsla jämfört med mycket annat från den tiden."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
07 NOV 12:40
230 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17713
VAXHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
340 - 370 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 231 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
4908
06 NOV 21:29
230 000 SEK
27569
05 NOV 20:13
206 000 SEK
3063
04 NOV 18:11
205 000 SEK
27569
04 NOV 16:51
201 000 SEK
3063
04 NOV 16:42
190 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Alfa Romeo Giulietta 1300 Sprint?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Frisk och vaken körupplevelse trots bilens ålder, rent tekniskt körmässigt en överraskande modern känsla jämfört med mycket annat från den tiden."

Beskrivning

Den importerades till Sverige på våren 1980 av en italienare bosatt i Sverige och som var i branschen genom engagemang i Philipsons Automobil AB. Han lät delvis renovera bilen och den var även en sväng till en känd Alfaverkstad i Krylbo. Bilen stod sedan i många år på ett museum i Nacka Strand som Philipsons låg bakom. När museet avvecklades såldes samlingen och den nuvarande ägaren köpte då bilen. Direkt efter köpet 1994 tag han ner den till en motorspecialist i Helsingborg där motorn konstaterades vara slut och nytt piggare motoralternativ togs fram. Ägaren har genom åren kontinuerligt åtgärdat, förbättrat och underhållit bilen, trots ett förhållandevis blygsamt brukande. Senaste och sista godkända besiktningen gjordes 2016-05-04, då bilen alltså var i en godkänd period när de nya reglerna infördes den 20:e april 2018.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1962/1962 
  • Första registreringsdatum
    1980-03-20 
  • Avläst mätarställning
    31 705 km 
  • Regnr
    HUZ852 
  • Chassinummer
    350930 
  • Kw / hk
    59 / 80 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen har inte matching numbers, men en ny motor byggdes på nittiotalet från ett fabriksnytt block i trälåda till en 1300 Junior, med nya stakar, kolvar och kammar. Startar snabbt och lätt, trevligt ljud och pigg i maskin och låda. Ingen oljeförbrukning eller läckage. Efter motorrenoveringen/installationen har bilen körts väldigt sparsamt. Den har även ställbara Spax-dämpare, renoverade bromsar och nyligen bytta bussningar i framvagnen.

  • Skick interiör:

    Förarsätet är en eftermarknadsalternativ, originalet finns kvar. Bilen fanns i olika versioner med eller utan något som kan liknas vid baksäte. Det här är den enklare versionen med bara en platt yta. Fina original dörrsidor, mattorna är eftermarknad. Originalmattorna finns kvar, de är slitna, men är kompletta och fungerar bra som mallar till ett nytt set. Snygg träratt och originalratten ligger i en av reservdelslådorna. Där ligger också värmepaketet, som är demonterat sedan länge.

  • Skick exteriör:

    Klassisk Alfa Rosso-kulör och en vacker form. En rak rad med sprutspackelbubblor finns på varje bakskärm, förmodligen är det vid skarven där den nya skärmen svetsades vid karossrenoveringen i början av åttiotalet. Den nuvarande ägaren lät hellackera bilen igen i början av 2000-talet, men för att bli av med det gamla underarbetet vid bakskärmarna måste det renslipas. Även om bubblorna syns vid en närmare granskning ger bilen ändå ett trevligt exteriört intryck. Äldre snygga Michelin ZXZ däck med bra mönster.

  • Skick helhet:

    Fint fungerande vintage Alfa i ett presentabelt bruksskick. Kan åtgärdas på olika sätt efter tycke och smak, men inget akut och inget som hindrar den från att vara en rolig entusiast-Alfa.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-04-09
Ursprungsbesiktning: 1980-03-20 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1980-03-20
Senast godkända besiktning: 2016-05-04
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

Alfa Romeo Giulietta tillverkades mellan 1954 och 1964. Namnet är en lekfull anspelning på William Shakespeares drama Romeo och Julia, Giulietta är den italienska diminutiv-formen av Julia. Bilen efterträddes senare av Alfa Romeo Giulia. När Mussolini nationaliserade Alfa Romeo på 1930-talet var tanken att rädda den italienska äran och säkerställa att Alfa skulle finnas kvar på racingbanorna för att konkurrera med tyska Mercedes-Benz och Auto Union. Efter andra världskriget var situationen lite annorlunda och den nya tidens politiker såg hellre att Alfa inriktade sina krafter på att tillverka småbilar åt folket, än de handbyggda smycken man dittills berikat världen med. Alfas svar blev Giulietta. Tekniken bygger vidare på Alfas första efterkrigskonstruktion, den större 1900, med självbärande kaross, fyrcylindrig twincam-motor, fyrväxlad växellåda, individuell framhjulsupphängning med dubbla triangellänkar, stel bakaxel och skruvfjädrar runt om, men i en mindre skala. Dessvärre saknade Alfa medel för att börja massproducera bilar, men detta problem löste man genom att dra igång ett nationellt lotteri, där högsta vinsten var en ny Giulietta. För att ytterligare trissa upp intresset för lotteriet var det inte någon vanlig, trist Berlina som stod på spel. Istället var det en Bertone-designad Sprint. All hausse runt lotteriet gjorde att man koncentrerade sig på att få fram coupéer och Sprinten blev den första Giuliettan som gick i produktion, medan familjeförsörjare runt hela Italien ropade efter mer praktiska bilar. Det hela var på väg att urarta i en präktig skandal, men när väl produktionen tagit fart visade sig bilen ha kvaliteter som tystade alla kritiker. Den unge Nuccio Bertone fick uppdraget att formge och bygga en fyrsitsig coupé-version i samband med ovan nämnda lotteri. Resultatet blev en synnerligen attraktiv modell som kom att tillverkas i 27 100 exemplar mellan 1954 och 1962. Från 1956 fanns även en starkare Veloce-version. Hjulbasen är 2,38 m. Giulietta Sprint blev ett lyckokast för Bertone och utgör en milstolpe i företagets fortsatta utveckling.

Källa: Wikipedia

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Vaxholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-11-21.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG