Visa alla bilder

Volvo TR704 6cyl — 1936

Volvos flaggskepp när det gällde yrkesmässig trafik på 1930-talet. Här som ett spännande renoveringsprojekt. Endast tillverkad i 530 exemplar!

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ytterst ovanligt att en TR704 blir till salu. Här i ett spännande och utmanande renoveringsskick. Passande för Volvosamlare som har (nästan) alla modeller. Man kan välja att renovera till nyskick eller ställa ut den i display på museum som så kallat ladufynd."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
115 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16588
HÖRNEÅ/HÖRNEFORS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo TR704?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ytterst ovanligt att en TR704 blir till salu. Här i ett spännande och utmanande renoveringsskick. Passande för Volvosamlare som har (nästan) alla modeller. Man kan välja att renovera till nyskick eller ställa ut den i display på museum som så kallat ladufynd."

Beskrivning

Volvo TR704 tillverkades mellan åren 1935 till 1937.

1972 räddades den nu aktuella Volvon från skrotning av en veteranbilsentusiast. Han arbetade som tankbilschaufför åt OK. Längs oljebilens rutt låg en gård där Volvon länge använts som lekstuga åt barnen. Chauffören fick överta den slita veteranbilen, som redan då var en mycket ovanlig vagn. På något sätt färdades ryktet om det spännande fyndet hela vägen till Volvo i Belgien. Veteranbilsägaren fick brev från den Belgiska Volvoimportören två år i följd där de framförde sin önskan om att köpa bilen. Se bilderna på de medföljande breven. Ägaren var runt på veteranmarknader och letade delar till bilen. Det medföljer bland annat 4 extra dörrar till bilen. Tyvärr fanns aldrig tid att påbörja renoveringen. Den framlidne ägarens dödsbo låter nu avyttra Volvon. Bilen har fortfarande det gamla länsnumret och behöver genomgå ursprungskontroll och registreringsbesiktning när renoveringen är färdig.

Enligt uppgifter från Volvos historiska arkiv var bilen färdigställd vid fabriken på Hisingen i Göteborg den 18 juni 1936. Den var då klar att skeppas till distrikt Umeå, enligt fabrikens anteckningar.

Enligt medföljande besiktningsdokument (se bild) registrerades Volvon in med länsnummer AC3363 den 29 juni 1936. 1941 byggdes bilen om för gengasdrift och registrerades som gengasbil.

Bilens vidare historik mellan 1942 och fram till 1972 har vi inte forskat i. Det får bli en spännande utmaning för den kommande ägaren.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1936 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Blå plysch.  
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn i denna modell var en rak 6-cylindrig sidventilsmotor på 3,7 liter som utvecklade 84 hästkrafter. Växellådan har 3-växlar som manövreras via golvspak. Orginalmotorn är borta. Medföljer en lös motor som enligt uppgift stått som stationär drivkälla till nödgenerator på ett lasarett. Växellådan och kardan är original och sitter kvar på bilen. Okänt skick på både motor och transmission.

  • Skick interiör:

    Inredningen behöver helrenoveras. Stommarna till sätena sitter kvar i bilen. Mätare till instrumentbrädan finns löst. Se bilder.

  • Skick exteriör:

    Det så kallade pegamoidtaket (yttertak i en sorts konstläder) är borta och endast träspjälorna finns kvar. Karossen på dessa vagnar var uppbyggd

    i trästomme påklädd med plåt på yttersidan. Trästommen är i behov av renovering. Ytterplåten är i olika grad ytrostig med hål i några av skärmarna. Vänster fotsteg saknas. 4 stycken extra dörrar i bättre skick medföljer löst. Studera bilderna på karossen noga. Extra delar såsom främre rutram, hjul och galler till kylarmaskeringen medföljer.

  • Skick helhet:

    Projektbil som behöver total genomgång för återfå sin forna glans.

Fakta om modellen

Volvo TR704 var en bilmodell, främst avsedd för taxibruk. Föregångaren var TR671 som introducerades redan 1930 och som uppdaterades med jämna mellanrum. 1935 var det dags för ännu en uppdatering av droskorna. Bilen fick beteckningen TR700. Det blev ny, större motor och en lätt V-formad kylarmask, motsvarande PV658-659. Bilarna tillverkades till och med 1937. Så här ser tillverkningssiffrorna ut för 700-serien. TR701: 1935-37, 214 tillverkade, med mellanruta, hjulbas 310 cm. TR702: 1935-37, 11 tillverkade, chassi. TR703: 1935-37, 181 tillverkade, med mellanruta. TR704: 1935-37, 530 tillverkade, utan mellanrut.

Modellen efterföljdes av nya PV800, populärt kallad Droskan eller Suggan, som tillverkades mellan 1938 och 1958.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hörneå/Hörnefors

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-11-23.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG