Visa alla bilder
Visa film

Saab 9-3 Aero V6 Sportcombi — 2006

Svensksåld, V6-motor om 290 hkr, två ägare, 5.013 mil och i ett oklanderligt originalskick, gör den här vagnen till en relativt unik företeelse.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Det här är en speciell vagn som har gått väldigt lite. Speciellt är väl också att paret som nu slutar köra bil, är 88 och 90 år. De är från Trollhättan, de är bilentusiaster och de har vårdat vagnen på bästa sätt. De har långt ifrån använt de resurser som bilen förfogar över, de har varit nöjda med att äga den och vetskapen om dess potential. Toppfarten är ej testad men 0-100 km/h klockades manuellt till sex sekunder."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
230 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16540
TUNGELSTA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Saab 9-3 Aero V6 Sportcombi?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Det här är en speciell vagn som har gått väldigt lite. Speciellt är väl också att paret som nu slutar köra bil, är 88 och 90 år. De är från Trollhättan, de är bilentusiaster och de har vårdat vagnen på bästa sätt. De har långt ifrån använt de resurser som bilen förfogar över, de har varit nöjda med att äga den och vetskapen om dess potential. Toppfarten är ej testad men 0-100 km/h klockades manuellt till sex sekunder."

Beskrivning

Den här vagnen levererades till förste ägare i april 2006. Den fick relativt omgående en underredsbehandling samt kanske ännu mer intressant, en uppgradering hos Maptun till Steg 1, en chiptrimmning från ursprungliga 250 hkr till 290 hkr. Det blev även uppgraderade bromsar samt sänkt chassi. och ett rostfritt avgassystem. Hela kalaset med inköp och uppgraderingar gick lös på drygt 400 Tkr. Trots dessa investeringar blev det av olika anledningar inte så mycket kört. Så när nuvarande ägare förvärvade bilen i juni 2016, hade bilen endast gått 2.700 mil. Inledningsvis blev det en rengöring, polering och lackbehandling. Det blev även service med byte av vätskor och filter. Dessutom byttes ett läckande expansionskärl till kylvätskan. Nu står mätaren på 5.013 mil. Den har vårdats ömt och de små fel som har uppstått har åtgärdats omedelbart. Service har gjorts enligt rekommendationer i serviceboken, dessutom extra årliga oljebyten. Stämplar verifierar detta.

Med bilen följer originalhandlingar och dokumentation. Så även lastskyddsnät, dubbade Michelin vinterdäck (en säsong) kupévärmare, de plastdetaljer som inte sitter i, samt knappt använda skyddsmattor i tyg.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2006/2006 
  • Första registreringsdatum
    2006-04-25 
  • Avläst mätarställning
    50 130 km 
  • Kw / hk
    184 / 250 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn och tyg med tygmattor 
  • Färg
    Mörkröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    En mycket potent och men också väl omhändertagen vagn. Allt fungerar som det skall och såväl prestanda som vägegenskaper är utsökta. Såväl provkörning i lugn trafik som motorvägsfart gav mersmak. Bilen upplevs fint kalibrerad och alla funktioner optimala.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i mycket fint och obrukat skick. Såväl klädsel, dörrsidor samt innertak är i samma nivå. Någon plastdetalj saknas vid mittkonsol men följer med. Instrumentering, ratt och bräda i fint skick. Bagagerum känns nästan oanvänt. Original musikanläggning med Subwoofer i bagage. Fina skyddsmattor i gummi.

  • Skick exteriör:

    Fin originallackering med något litet stenskott. Spoilern fram har fått lite törnar nertill. Glas och gummidetaljer är i oklanderligt skick. Fina fälgar med något litet skrap samt skavda hjulbultar . Nyare Michelin Primacy 4. Motorutrymme i fint skick.

  • Skick helhet:

    Såväl historik, skick och miltal samt vagnens bestyckning och prestanda, gör den till en motorhistoriskt och mycket intressant klassiker och samlarobjekt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2016-06-13
Ursprungsbesiktning: 2006-02-28 (EEG)
Datum i trafik första gången: 2006-04-25
Senast godkända besiktning: 2023-09-14
Besiktigad tom: 2024-11-30
Årsskatt: 3418 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Med Saab 9-3 hakade företaget på maneret av typbeteckning a´la 9-5. Den nya 9-3 modellen var en vidareutveckling av Saab 900, versionen som lanserades som årsmodell 1993.

Generation 1 av den nya modellen 9-3 som tillverkades 1998-2003 var alltså primärt en ansiktslyftning från den tidigare 900-modellen. Till Generation 2 och årsmodell 2003 hände det lite mer. Den tidigare combikupén försvann och istället lanserades en sedan, eller på Saabspråk, en SportSedan. Året därpå kom en ny Cabriolet. Dessa modeller var helt nya och byggde på GM-plattformen Epsilon, besläktad bl.a. med Opel Vectra och Cadillac BLS. Som vanligt fanns Saab-modellerna från snikversioner till häftiga Aero-versioner.

Till årsmodell 2006 kom så en efterlängtad kombi, eftersom det var Saab, blev den naturligtvis kallad SportCombi. Det året kom även en ny V6 motor om 2,8 Liter. När den motorn lanserades blev den utsedd till Engine of the year. Det var en motor som var ett GM-projekt, där den först hade hamnat i Buick och Cadillac, motorn kallades då LP1. Fast när man tog hjälp av de svenska ingenjörerna, som ju hade mångårig erfarenhet av framgångsrik turboutveckling och tillverkning, utvecklade man motorn än mer och den nya motorn fick beteckningen LP9. Den kom att tillverkas av Holden i Australien men turboenheten kom från Saab och Sverige. Motorn ansåg mycket potent och tillförlitlig. Man plockade ut 250 hkr vid 5500 varv. Till årsmodellerna 2008-09 blev det ytterligare 30 hkr i toppversionerna av modell 9-3 och LP9-motorn.

Nåväl, den 19 december 2011, var en svart dag för svensk motor- och bilhistorik, Saab Automobile gick i konkurs. Den modellen som då stod på bandet, var den nya modellen 9-5. GM ägde licensrättigheterna vilket medförde att det inte blev någon mer tillverkning.

Konkursboet övertogs sommaren 2012 av National Electric Vehicle Sweden, förkortat till Nevs. Där ingick däremot rättigheterna till Saab 9-3. Efter att fabrikerna stått stilla i drygt två år återupptog Nevs tillverkningen av just modell 9-3. Det blev endast en modellserie, Saab 9-3 Aero Turbo4.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Tungelsta

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-11-23.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG