Visa alla bilder
Visa film

Citroën B14F Conduite Intérieure — 1927

Ett motorhistoriskt unikum, svensksåld och i stora delar i originalskick.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En underbar vagn från slutet av det glada 20-talet, som exteriört är i ett orört originalskick med patina samt komplett tekniskt men som nu har fått vila i drygt tio år."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
70 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16556
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Citroën B14F Conduite Intérieure?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En underbar vagn från slutet av det glada 20-talet, som exteriört är i ett orört originalskick med patina samt komplett tekniskt men som nu har fått vila i drygt tio år."

Beskrivning

Enligt uppgift är den här vagnen såld ny i Sverige. Den hittades i ett garage i Sundbyberg 1959, när en äldre dam hade avlidit. Den hade då förmodligen inte körts efter andra världskriget och hade råkat ut för ett haveri, där växellådan skar. Troligen hade detta inträffat redan under 30-talet. Det finns en del historik att tillgå men med hjälp av såväl Riks- och Landsarkiven kan säkert än mer detaljer från vagnens tidiga historik tas fram.

År 1960 förvärvades bilen av Automobiles AB Citroën i Stockholm. Den var helt i originalskick men fick då delvis en ny inredning samt motorgenomgång. Dessa arbeten var inte av bästa kvalitet. Efter detta turnerade bilen hos olika Citroënhandlare från Malmö till Luleå. Under den tiden fick bilen en del skråmor och bucklor. År 1973 förvärvades vagnen av motorentusiasten Gunnar Elmgren. Nuvarande ägare förvärvade den av honom i juni 1975 och har nu ägt den i 48 år, hälften av dess 96 åriga levnad.

Han gjorde en del arbeten direkt med avgassystem, samt bränslesystem och tank. År 1978 renoverades så motorn varvid en del tidigare felaktigheter med felaktig montering utan hänsyn till märkningar mm åtgärdades, samt att kolvringar och bultar byttes. Då fick motorn åter en vederhäftig gång och styrka. År 2006 införskaffades nya och korrekta däck, Michelin Confort Bibendum. Under åren har vagnen deltagit i olika veteranbilsrallyn, skjuts av bröllopspar, studenter och familjeutflykter. Sedan 1960 har vagnen körts mindre än 500 mil. Sista körningen gjordes 28/4 2011, därefter har bilen stått uppallad i garage. Nytagna foton därifrån men också foton från tiden när den var i trafik.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1927/1927 
  • Första registreringsdatum
    2027-05-09 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    22 / 30 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tygklädsel 
  • Färg
    Brun 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Nuvarande ägare har ställt i ordning och brukat den som entusiastvagn. Allt finns där men nu är det dags för genomgång och igångsättning.

  • Skick interiör:

    Säten och dörrsidor mm blev åtgärdat för drygt 60 år sedan och är i gott skick men kan med fördel göras om och förbättras. Då har man också möjlighet att återställa baksätet, som nu är en senare konstruktion. Stommarna till de separata fåtöljernas i bak finns kvar och medföljer. Innertaket samt förvaringsnäten fram är i originalutförande. Så även ratt och instrumentering. Klockan som är "ett fickur" fungerar och tickar på när man har dragit upp det. Mattor ok och så även brädor undertill. På passagerarsidan sitter original chassiplåt.

  • Skick exteriör:

    Förefaller vara helt i originalskick med lackering från 1927. Nyare däck men reservhjulets däck är i original från tillverkningen, hårt som en ishockeypuck men unikt. Rutor och de imposanta Marchalstrålkastarna är i fint originalskick. Motorutrymme i fint skick dessutom finns och medföljer originaldomkraft samt diverse verktyg för hjulbyten samt vev.

  • Skick helhet:

    Den här vagnen kanske man inte kastar sig ut i trafiken med. Fast oavsett hur ny ägare tänker att förfara, är det en vagn som närmar sig antikvitetsstatus. Det är en svensk-fransk motorhistoriskt intressant vagn och samlarobjekt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2019-11-12
Ursprungsbesiktning: 2027-05-09 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2027-05-09
Senast godkända besiktning: 2007-05-05
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Djärvhet, kreativitet och teknik är tre ord som förknippas med en av pionjärerna inom bilindustrin, André Citroën, som 1919 startade bilföretaget som namngavs efter hans efternamn. Först ut från fabriken vid Quai de Javel i Paris var modell Citroën Type A. År 1926 efter en räcka av intressanta modeller var det dags för modell B14, där chassi, motor, växellåda och bakaxel var helt nya. Tack vare stor tillförlitlighet och ett modernt utförande steg efterfrågan och tillverkningen nådde nya rekord om 400 bilar per dag. Det året öppnade Citroën fabriker i Slough och Bryssel, redan innan fanns man i Milano och Köln.

Den nya modellen hade vissa problem med vridstyvhet. Det åtgärdades och från 1927 hette modellen B14F. Den fick då även hydrauliska bromsar, som då endast fanns på exklusiva vagnar. Motorn i vår vagn, var 1927 en fyrcylindrig radmotor om 1539 cc om 22 hkr med magnettändning. Kylningen var en sk. termosifonkylning. Förgasare Solex. El-system om 6 volt. Tre växlar samt backväxel. De hydrauliska bromsarna verkar på alla fyra hjul. Självbärande kaross i stål. Som ofta vid den här tiden gjordes en mängd olika karosstyper, allt från öppna till täckta vagnar i olika storlekar samt även nyttofordon. Totalt tillverkades 119 467 vagnar av modell B14 under åren 1926-1928.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-11-23.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG