Visa alla bilder
Visa film

Pontiac GTO Coupé LS2 6,0 V8 — 2006

GM:s krutpaket med berömda LS2 motorn, som annars återfinns i Chevrolet Corvette. Oslagbar prestanda och sittplats för fyra personer.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Fantastiskt rolig att köra, känns som vassaste sportbilen. Fint skick och fräsch originallack."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
167 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15482
SANDARED
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
180 - 220 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Fantastiskt rolig att köra, känns som vassaste sportbilen. Fint skick och fräsch originallack."

Beskrivning

General Motors tuffa sportkupé som bara bara byggdes under tre år. Man parade ihop koncernens kompakta sportcoupé från Holden med sportchassi och senaste Corvettens nya LS2-motor som kom 2005. Resultatet blev en prestandabil med över 400Hkr och oslagbart vridmoment. Modellen kom i USA att kallas för en Corvette med fyra sittplatser. Den blev snabbt populär i streetrace (och på dragstrippen i trimmat utförande) då var mer prisvärd än en Corvette och dessutom lättare och hade bättre vägegenskaper.
I Sverige finns 60 bilar enligt bilregistret och denna bil kom in från Kalifornien redan 2014 men det har dröjt till i år innan den registrerades in. Bilen har aldrig varit krockad eller omlackad och är inte tävlingskörd eller rejsad. Den har 6 växlad manuell låda (samma som Corvetten), vilket var tillval, (standard var 4 vxl automat). Den har sportavgasystem, sportstolar, stereo med soundsystem och svart skinnklädsel. Bilen har bara gått 6200 mil vilket säljaren garanterar. Mellan 2014 till 2022 har den varit avställd och stått undanställd. Säljaren garanterar också att bilen inte varit krockad eller omlackad.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    2006/2006 
  • Första registreringsdatum
    2022-08-30 
  • Avläst mätarställning
    62314 km 
  • Regnr
    WTJ007 
  • Chassinummer
    6G2VX12U16L518611 
  • Kw / hk
    300 / 405 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Orangemetallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går mycket fint. Rapp motor och exakta växellägen. Däck 50% kvar. Jättebra bromsar. Nybesiktigad och godkänd på bilprovningen i augusti utan anmärkning. Servad 2014, innan den ställdes undan. Endast uppstartad och varmkörd med jämna mellanrum mellan 2014-2022. AC:n kyler inte.

  • Skick interiör:

    Fin och välskött inredning där det syns att bilen inte gått mer än 6200 mil, Några väldigt små slitage på förarstolen. Diverse slutsteg och ljudutrustning från Alpine, monterat i bagaget.

  • Skick exteriör:

    Kaross och lack i bra skick. Endast några smårepor, tvättrepor och stenskott går att skönja. Lite färgflagor på ett dörrhandtag, samt något lite klarlacksläpp på tanklocket.

  • Skick helhet:

    Sällsynt bil i Sverige som har väldigt mycket mer prestanda än man behöver. Fint exemplar i jubileumsfärgen och med attraktiva manuella växellådan vilket gör bilen till en attraktiv samlarbil samtidigt som den ger max körglädje. Bara körd 6200 mil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2022-08-30 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: 2022-08-30 (regbes)
Datum i trafik första gången: (060101)
Senast godkända besiktning: 2022-08-30
Besiktigad tom: 2024-08-31
Årsskatt: 4034 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: -

Fakta om modellen

Pontiac GTO var på sextiotalet den första riktiga muskelbilen när General Motors valde att i lilla Pontiac Tempest sätta in GM:s största motor från Bonnevillen. Sedan blev muskelbil ett begrepp och bilar som Plymouth Roadrunner, Dodge Charger, Chevrolet Camaro, Ford Mustang och Pontiac Firebird blev oerhört populära under kommande år. Dessa var både vassa och samtidigt enkelt byggda och därför prisvärda så även unga bilköpare kunde köpa dem. 1966 Blev Pontiac GTO en egen bilmodell som sedan byggdes i olika utförande som prestandabil fram till 1974.
Åren 2004 till 2006 återkom det legendariska modellnamnet när GM tog sin nyutvecklade LS2-Corvettemotor och satte i deras sportkupé som såldes i Australien under namnet Holden. Pontiac som bilmärke fanns från 1927 till 2009, då GM rensade upp i sitt utbud. De sista åren användes det som ett lite nischmärke i koncernen, för mer exklusiva bilar.
Pontiac GTO i modernt utförande byggdes bara under tre år, 2004 till 2006 i sammanlagt 30.000 exemplar vilket är samma volym som exempelvis Volvos P1800 modell. alltstå en relativt liten serie.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-11-24.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG