Visa alla bilder
Visa film

Mini Marcos GT 1275cc — 1966

Ovanlig engelsk sportvagn med mycket körglädje.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen fungerar utmärkt och går fint. Har några utseendemässiga defekter som inte är nödvändiga att åtgärda då den ger ett bra helhetsintryck."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
131 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15443
ALVESTA
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mini Marcos GT?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen fungerar utmärkt och går fint. Har några utseendemässiga defekter som inte är nödvändiga att åtgärda då den ger ett bra helhetsintryck."

Beskrivning

Bilen köptes 2017 av nuvarande ägare som är BMCentusiast. Han har skrivit ner en lista på vad bilen är utrustad med och vad han själv har gjort sedan han köpte den.

Inside:
- Racetech instrumentet /GPS speedo.
- Modified mini innocenti instrument panel.
- Snap off steering wheel mocha.
- AEM wideband lambda meter.
- 3 point roller belts OMP.
- 3 point Rear Safety roller cage.
- Properly original interior from Marcos ( I believe).

Brakes:
- Cooper S discs front.
- Original minifin rear drums with 1 inches spacer.
- Hydraulic handbrake.
- Steel braided brake hose.

Suspension:
- Hi-lo
- Front Uprated caster rods and adjustable lower camber arms.
- Rear adjustable camber and toe brackets.
- Uprated adjustable dampers GaZ and spax front and rear.

Engine:
- 1275 cc
- Tuning cam.
- Duplex cam chain.
- Ae hepolite pistons.
- Cooper A 12G940 head 11 bolt.
- Double valve-springs.
- Cooper S rockers.
- Head mild ported and tuned.
- Carbs dual Hs 2.
- Maniflow 3-2-1 exhaust.
- Lightened clutch plate.
- Small mini race alternator.
- Fuel regulator filter malpassi.
- Facet fuel pump.
- Craig David Electronic waterpump with instrument.
- Front mounted radiator with 2 electric fans. Controlled from Craig David ecu.
- Silicon radiator hoses.
- Electronic Ignition in a red aldon distributor.
- Lumenition silicon plug lead set.
- Lucas gold coil.
- Super trap exhaust muffler.

Gearbox
- Straight cut S gear ratio.
- 3.1 ratio.
- Remote case pre A.
- Quinton hazel joint type.
- Quick shift gear stick.
- Original Cooper gear knob.

Wheels
- Swedish made “JP” magnesium (Ultra rare) 10 inches.
- New Yokohama a008.

Outside:
- Bullet Crome side mirrors.
- Aston quick filling petrol cap(not the cheap over cap type).
- Brake, positions and indicators lights rear are the glass type mk1.
- All parts on the car are new or in very good shape.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    1969-09-26 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    44 / 60 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil / Galon 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra svarar piggt på gaspådrag. Bromsar och övrig utrustning utan anmärkning.

  • Skick interiör:

    Inredning i bra skick med störtbåge och 3 punkts bälte.

  • Skick exteriör:

    Har en del skavanker och lacksläpp men ger ändå ett bra intryck. Ovanliga fälgar och bra däck.

  • Skick helhet:

    En körglad bil som sällan är till salu, ett tillfälle att skaffa en ovanlig engelsman i körklart skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-08-17
Ursprungsbesiktning: 1969-09-19 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1969-09-26
Senast godkända besiktning: 2022-09-02
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 15

Ägarens kommentar

"En drömbil sedan jag hade en Corgi Mini Marcos med avtagbara hjul som barn. I min ägo har jag bytt instrument panel renoverat motor och växellåda. Bytt mycket av fjädrings och styrnings komponenterna. Samlat mycket speciella delar under många år som bland annat den rakskurna drev satsen, minfin trummorna , racetech instrumenten som jag monterat på bilen. Har inte kört mer än ca 50 mil under min tid. Kommer även inte ihåg vilken typ av kam som är monterad men motorn trivs bäst över 3000 rpm. Mycket kvick liten bil som följer alla ratt rörelser som en Mini skall göra. Har även register utdrag från samtliga ägare och även på donator bilen som var en mk1 Cooper som ägdes av person i Kalmar. Bilen är byggd och renoverad för att användas, så det finns lite finish jobb på lackering att göra om man nu vill."

Fakta om modellen

Mini Marcos är en bil tillverkad i begränsat antal mellan 1965 och 1970 av Marcos, från 1974 till 1981 av D & H Fiberglass Techniques Limited och igen mellan 1991 och 1996 av Marcos.

Den baserades på DART-designen av Dizzy Addicott som slutligen sålde projektet till Jeremy Delmar-Morgan. Jeremy marknadsförde Mini DART som Mini Jem. Jem Marsh från Marcos-bilar utvecklade separat projektet till Mk I Mini Marcos och trots likheten med namnet hade han ingenting att göra med Mini Jem.

I Sverige såldes Mini Marcos av Elmhorn-Troberg Racing Service.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Alvesta

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-11-24.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG